Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Fel volt" på SIM-kort från Vodafone?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag när jag köpte en Motorola Razor så fanns det bara 1 kartong kvar i deras butik i Borås. Tjejen som stod bakom disken noterade att hon inte kunde hitta något om operatörslåset när hon skulle scannra av etiketterna... strax efteråt bad hon att få titta på mitt gamla kort som satt i en Erikson T310 och sa då att det var gammalt och att volttalet från kortet kunde vara fel eller i sämsta fall inte skulle fungera på min nya nalle från MOTO. Hon bad att få beställa ett nytt till mig som ska komma om något dygn men la till att jag vänligen skulle ringa Vodafone så att dom därifrån stängde av mitt gammla kort & aktivera det nya. ( behöllt mitt nummer ).

Till saken hör att jag KAN ringa med det gammla kortet och inget förefaller vara fel eller några volt hit eller dit som stör. Så till frågan, kan det vara så att operatörslåset som inte fanns kan överföras till nallen ifall jag bryr mig om att ringa dom - jag har valt att teckna för 18 månader. Det gammla kortet går på en annan abonemangsform som egentligen kostar mig mindre än det nya.

Olle@mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 00:45

Ehe...

Volt?
Du pratar väl om simkortet som satt i din t310?

Och det är ingen 3g telefon du skaffat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 01:21
Ursprungligen av atomlab:

Ehe...

Volt?

Ja. Äldre simkort arbetar vid en annan spänning än nyare, en del gamla simkort går därför inte att använda i nyare telefoner.

Tyvärr har jag inget att bidra med vad gäller trådens egentliga ämne

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-26 08:31

Men det er vel maaaange år siden de endret volttallet på simkortene nå, om det virker, så virker det, om det hadde vært feil, så hadde du enten brent det for lenge siden, eller ikke fått det å fungere i det hele tatt.

har for meg at de gamle kortene kjørte på 5 volt, mens de nyere kjører på 3.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-04-26 09:43

Kan bara inflika med att det finns grymt mkt gamla kort därute och jag bukar byta korten om de är gamla kort för att slippa massa krångel som sedan kan härledas till SIM korten.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 09:55

...om du har förlängt ditt abonnemang måste man alltid byta abonnemangsform ifall man har en som utgått, det har inget med ditt simkort att göra.

Ett simkort kan inte göra din razor operatörslåst, däremot har jag för mig att alla razors som levererades i aluminiumprofillådan var låste. Hursomhelst sitter det en röd klisterlapp på lådan som informerar om ev operatörslås.

Får du ett nytt kort så ta det, även fast nya telefoner spar nummer o sms i minnet så kan det vara bra att ha större kapacitet i simkortet ifall den skall in på service m.m. Ditt gamla kort kommer fungera fram tills du fått ditt nya och själv ringer och aktiverar det enligt instruktioner i kuveret.

Hoppas du blir nöjd med din nya V3a!

Tack Patzy och ni andra. Då inväntar jag snäll det nya kortet - tittade på den lilla boxen som telefonen levererades i - där finns ingen röd klisterlapp så jag får gissa att man råkat ge mig en som egentligen inte var operatörlåst... fast strunt samma - är änndå nöjd med Vodafone och har inga tankar på byta leverantör. Det är fullt möjligt att mitt kort kan vara 4 år gammalt och satt nog i min förförra telefon då jag våren 2002 bytte ned mig till Eriksson T310.

Föresten, jag fick som bonus med en bluetooth mick/hörapparat och undrar om en sådan ska laddas upp - kan inte se att telefonen lyckas hitta något över bluetooth. Ser att det är en port i bakkanten.

1
Bevaka tråden