Väljer PC istället för Mac - hur stoppa?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter snart 20 år med Mac står jag inför ett knepigt val. Min 15 åriga son vill hellre ha en PC än en PowerMac G5 eller PowerBook. Hur övertygar man honom att fortsätta med Mac?
Han har nu en iBook G3 som han använder flitigt för skolarbeten (MS Office), för ritande (Painter och Photoshop) samt för spel (ex. Warcraft). Dessutom en hel del chattande med MSN.
Problemet, som jag ser det, är just MSN samt spel. Tydligen fungerar inte senaste Mac versionerna så bra som PC versionen. Har någon ett tips angående MSN på Mac?
Spelfrågan är mer känd. Som 15 åring är Mac troligen en öken när kompisarna pratar om sina häftiga PC spel. När han var yngre kunde jag leta fram Mac kompatibla alternativ som han varit nöjd med, men nu ser det knepigare ut. Han ska nämligen köra spel som Warcraft och andra via LAN med kompisarna i en grupp. Det borde gå bra att köra med en Mac ändå, men jag vet för lite om de spel som är aktuella. Har någon tips och erfarenheter om Mac och spel på LAN?

Skaffa en PowerBook och en X-Box åt grabben, så blir han nöjd!

/M

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-25 23:12

www.adiumx.com är en mycket bra MSN-klient för mac. Vad gäller spel ÄR utbudet dåligt. En hel del spel kommer även till OS X, men långt ifrån alla, och ofta ett tag efter att det varit "hett" på pcsidan. Tyvärr.

Har man råd med en G5:a till en 15-åring, så har man väl även råd med en extra PC för 4-5 tusen?

Grafikkort till PC

Ursprungligen av statemachine:

Har man råd med en G5:a till en 15-åring, så har man väl även råd med en extra PC för 4-5 tusen?

Har oxå tänkt att köpa en PC enbart för lira CS och vara updaterad på AVID fronten.
Om man ska köra nya FPS spel så räcker nog inte 4-5 tusen.
Ett grafikkort går ju på tre tusen eller mer. Och i online spel spelar ofta saker som skuggor och distance wiew väldigt stor roll.
Fast man ska ju inte skämma bort ungarna för mycket heller

Just, Blizzard-spelen fungerar ju väldigt bra mellan Mac-PC men det är ju ändå ett undantag...
Vad gäller MSN så är ju Webbkamera-kompatibeliteten ett stort problem... Det är ju riktigt löjligt, men de tjänar nog på det. Jag vet flera som är sugna på att "Switcha" men MSN börjar nästan bli ett större problem än spel...

EDIT: Jag sitter själv på en G5a, och är ett mycket lyckligt barn!

EDIT: Anledningen till att jag inte har en XBOX är
1: Jag har redan en NGC (Nintendo håller tyvärr på att dö, men jag gillar deras linje...)
2: Den är Microsoft (orkar inte bry mig längre)
3: XBOX 360 kommer snart (gräsligt namn föresten)
4: Den är ful som stryk... (kan inte motsägas...)

EDIT: Förlåt för att jag lägger till i samma inlägg, kan vara lite störande ibland...

Senast redigerat 2005-04-26 00:15
  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 16:37
Ursprungligen av Galeriel:

1: Jag har redan en NGC (Nintendo håller tyvärr på att dö, men jag gillar deras linje...)

Helt off topic: Nintendo håller inte på att dö. Det skulle jag aldrig tillåta!

Låt grabben få en PC. Han kommer tillbaka när han har lekt av sig.

PC är lite som en moped tror jag. Coolt när man är 15 men inte fullt så kul när man är 18.

Ursprungligen av Hägg:

Helt off topic: Nintendo håller inte på att dö. Det skulle jag aldrig tillåta!

Låt grabben få en PC. Han kommer tillbaka när han har lekt av sig.

PC är lite som en moped tror jag. Coolt när man är 15 men inte fullt så kul när man är 18.

JO, Nintendo håller faktiskt på att dö. Vad blir nästa geniala nintydrag iom. revolution? Luktupplevelse? Dessutom säljer PSP mycket bättre än Nintendo DS.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-02 08:45

hmmmm,

rekomendation är nog ändå att hitta en medelväg, för at spela PC spel behövs en PC - men är det tex WoW han spelar så funkar det med e MAc, men är det tex CS, så måste det bli Pz...

Köp en iBook - beräta för honom att denna sitter man med om man ska få något gjort - även att surfa - chatta programmera etc...

Köp en stationär PC, med CRT skärm eller om plånboken håller, så kan man köpa en platt.
Den stationära ska köra XP Pro, Firefox, Mozilla, ta bort allt skit, mao - Office, Outlook, IE, etc, för att han inte ska sitta och försöka prestera på Pz´n, då kommer han bara bli en grinig liten kille,
men spela är den bra till

Det är lite coolare att sticka ut, men som svar på varför har han en Mac tore vara - för att jag kan !

Vem vet han kanske kan switcha sina polare ?
Sen om han är lite bevandrad i datorer, borde han veta att Unix är lite coolare än Wintel, linux, tom OSX - om inte annat mer mytomspunnet

/Tangen

• Oregistrerad
  • 2005-05-19 22:54
Ursprungligen av Lizardman:

JO, Nintendo håller faktiskt på att dö. Vad blir nästa geniala nintydrag iom. revolution? Luktupplevelse? Dessutom säljer PSP mycket bättre än Nintendo DS.

Tja, hellre det än samma vända en gång till men med snyggare grafik...

Ursprungligen av Hägg:

Nr.1 Då har vi enormt många 15:åringar i vårt land
Nr.2 Jag kör en Alabama från -67 och äger två macar

Ursprungligen av benjaminlarsson:

Nr.1 Då har vi enormt många 15:åringar i vårt land
Nr.2 Jag kör en Alabama från -67 och äger två macar

Jag är 38.. och kör Mac.. men min sambo envisas med att tycka att jag med jämna mellanrum är knappt moppe-mogen.....

Sen vet ju alla att vad gäller moppe är Puch till för töntiga mobboffer som hade en pappa som skruvade, vi riktiga ungar körde fanimej Zündapp....

Köp grabben en PC - annars tjatar han väl hål i huvet på dig. Men säg då samtidigt att alla virus, allt bugg-skit och allt anant elände som är med PC får han lära sig fixa själv.Säg att du helt enkelt inte kan. Samt att alla uppgraderingar av hårdvara (för det blir det..) får han pynta själv med sommarjobb/feriejobb eller hur han nu vill.... veckopengen ?
Du skall ju inte tro att det tar slut med burken?!, det skall bytas grafikkort, minne, hårddiskar, nätverkskort och fan och hans moster.....

(behöver jag säga att jag aldrig skaffat barn...*s* )

• Medlem
  • 2005-05-16 17:59
Ursprungligen av Hägg:

.... bra !

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-26 18:29
Ursprungligen av Galeriel:

Nintendo håller tyvärr på att dö, men jag gillar deras linje...)

Vadå för linje, deras sätt att hålla priserna uppe med karteller? Vore väl alldeles ypperligt om detta reaktionära företag slängde in handduken och släppte sina spel till andra maskiner istället.

• Oregistrerad
  • 2005-04-26 18:34
Ursprungligen av p0tatis:

Vadå för linje, deras sätt att hålla priserna uppe med karteller? Vore väl alldeles ypperligt om detta reaktionära företag slängde in handduken och släppte sina spel till andra maskiner istället.

Vilka priser hålls uppe?

Antar att du har samma åsikter om Apple?

Ursprungligen av p0tatis:

Du var ju en kul typ...

(Karteller!?!)

Med deras "linje" menar jag att det känns som att de försöker vara nyskapande på ett annat sätt än t.ex. Sony.

Ex. Sony tillverkar playstation, sen börjar sony producera Playstation 2 (mycket mera kraftfull men fortfarande en playstation). Nu har de släppt Playstaion Portable, ok bärbar och stark som en oxe, men endå en portabel Playstation 2. Nintendo har – även om det inte tilltalar alla – försökt med lite inovationer. Ok kanske inte alltid så lyckade, men medan Sony håller på med sin processorpumpning, så fokuserar Nintendo på andra områden för förbättring.

Modigt/Dumdristigt men jag gillar det!

• Oregistrerad
  • 2005-04-26 02:03

Köp en PC till honom och låt honom spela med sina polare.

Han kommer säkert tillbaka till macplatformen igen när han vuxit ifrån kuta-och-skjuta-spelen.

Synd att han vill ha en PC. Men så är det. En hel del spel som inte finns för Mac lockar.

Det där med att köpa en TV-spel-konsol istället förstår jag inte. Själv tycker jag överlag att det är mycket roligare att spela på PC. Framförallt när det gäller spel med kompisar i nätverk osv.
Många spel lämpar sig heller inte alls för TV-spel. Realtidsstrategispel t.ex.

TV-spel alltså inget bra substitut!

Ursprungligen av Patrick Lindgren:

Köp en PC till honom och låt honom spela med sina polare.

Han kommer säkert tillbaka till macplatformen igen när han vuxit ifrån kuta-och-skjuta-spelen.

Min son hoppade till den svarta sidan när han var 15, kom tillbaka till den ljusa när han var 20.
Nu försörjer han sig på sina mac-kunskaper.

Så släpp taget, han inser senare vad som är mörkt och ljust

• Medlem
  • 2005-04-26 22:20
Ursprungligen av Stig Kjellman:

Min son hoppade till den svarta sidan när han var 15, kom tillbaka till den ljusa när han var 20.

Det verkar som det slår slint i hjärnan på alla femtonåriga grabbar....(kanske inte bara när det gäller datorer ) Själv är man redan klok... Jag är väl en ovanligt mogen 15-åring...
Vilken var huvudanledningen till varför din som ville ha en PC i 15-årsåldern? Spel eller?

Ursprungligen av Stig Kjellman:

Förlåt mig men jag kan inte låta bli.

Porter är mörkt och gott
"Det andra" är ljust och blaskigt

Mörkt är bra

Mac är bra
"Det andra" är onämnbart illa

• Oregistrerad
  • 2005-04-26 07:52

Som sagt, köp honom en peze så han blir nöjd.
Är det så att det krånglar framgent så han inte är nöjd så säg bara "Vad var det ja sa", och vil ldu riktigt knäcka honom så dra igång det spelet som han har problem med på Mac:en och lajja runt lite och säg sedan "sicken trist smörja" och gör något annat på datorn...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 08:15

Jo jag håller med de senaste inläggen - om han vill ha en pc, låt honom få det. han har iallafall gjort ett aktivt val, och om han senare tycker sig ha gjort fel så blir det väl åter en mac så småningom.

Jag är djupt och innerligt tacksam över att pc marknaden finns. Den dagen Apple satt på den ledandes
position... Nä köp en pc och tvinga Apple fortsätta vara alerta!
Dessutom är det inte ett stabilt fungerande arbets och kreationsredskap som är behovet NU för femtonåringen, utan gänget och spelandet.

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-26 11:55
Ursprungligen av TiredHedghog:

Som 15 åring är Mac troligen en öken när kompisarna pratar om sina häftiga PC spel.

Du borde nog oroa dig mer för vilka kompisar din son umgås med. Skulle aldrig tolerera att min avkomma umgicks med PC-kids.

Skämt åsido. Jag förstår din ångest, man vill ju helst inte ha en PC under sitt tak. Antar att en fet G5 med soft windows inte har tillräckligt med kräm? Men det kan kanske vara värt att kolla upp.

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-26 12:26
Ursprungligen av MinMac:

Du borde nog oroa dig mer för vilka kompisar din son umgås med. Skulle aldrig tolerera att min avkomma umgicks med PC-kids.

Skämt åsido. Jag förstår din ångest, man vill ju helst inte ha en PC under sitt tak. Antar att en fet G5 med soft windows inte har tillräckligt med kräm? Men det kan kanske vara värt att kolla upp.

Att spela under VirtualPC är bara att glömma. Oavsett hur snabb G5 du har och hur mycket RAM som är proppat i den.

Köp en billigare Mac, som t.ex. billigaste iMacen med extra ram, och en PC för samma summa. Då kommer ni upp till samma pris som värsta G5:an, och ni båda kommer vara super-nöjjda. Jag har både PC och Mac (iofs 2 Macar och en PC) och jag vill inte vara utan någon av dom. PCn för spelande och DC, och Macarna för resten.

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-26 14:10

PowerMac G5 1,8 = 13495:-
+ Schysst Spel-PC = 8000:-

= båda nöjda och glada.

• Medlem
  • 2005-04-26 18:17

Jag tycker inte du ska köpa en PC till grabben!
Jag är också femton år och har inga stora problem med spel och msn. När det gäller MSN så använder jag ett program som heter Mercury Messenger, sök på versiontracker så hittar du det. Det som är bra med Mercury är att du kan se andra MSN folk som har webbkamera, men de kan inte se dig, om ni inte har någon webbkamera så spelar det ju ändå ingen roll.
Det finns färre spel till Mac än till PC, men det finns mer spel till macen än vad jag hinner spela. För några veckor sedan hade jag och nåra kompisar ett lan hemma hos mig, blandat med PC och Macar, vi lirade Soldier of Fortune, Warcraft, Call of Duty, Halo mm mm. Vi hade det jätteroligt! Mac och pc i en fredlig samexistens som man säger :D. Om din grabb gillar Blizzard spel så är det ju heller inget problem, de kommer till Mac och PC på samma skiva och vid samma tidpunkt. Som sagt, jag vill inte lura dig, det finns fler spel till PC men jag tycker spelutbudet är ok till Macen.. Dock kan man diskutera macspelens optimering men jag tror det kommer bli bättre. Lycka till med G5 köpet!

• Medlem
  • 2005-04-30 01:19

Vill ha MSN med video och ljud PC - MAC

Ursprungligen av Henke:

Jag tycker inte du ska köpa en PC till grabben!
Jag är också femton år och har inga stora problem med spel och msn. När det gäller MSN så använder jag ett program som heter Mercury Messenger, sök på versiontracker så hittar du det. Det som är bra med Mercury är att du kan se andra MSN folk som har webbkamera...

Något jag har tänkt på: Finns det verkligen inget program för MSN som stödjer video (och gärna ljud) åt BÅDA hållen? Hur himlans svårt skall detta vara att ta fram? Man blir ju mörkrädd! =P

/Fredrik

Bevaka tråden