Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man köra Panther på en iBook "dasslock" G3 366MHz?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funkar det att peta in panther i en iBook G3 366 MHz 340 MB minne men bara 5,5 Gb hårddisk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 15:33

Ja, men du kommer inte få plats med så många program och dokument om du inte använder en extern hårddisk.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Funkar det att peta in panther i en iBook G3 366 MHz 340 MB minne men bara 5,5 Gb hårddisk?

Det kommer fungera men lär inte gå supersmidigt. Undvik att installera alla språkversioner så sparar du mycket HD utrymme.

Det funkar, jag kör Panther på mitt Dasslock som visserligen är 466mhz versionen med 10gb hårddisk, men då endast med 192mb minne.
Men se till att installera så få extrasaker som möjligt ex typsnitt/språkversioner/skriftsystem som möjligt.

Hoppa även över de drivrutiner till skrivare du aldrig kommer att köpa. Där sparar du flera hundra MB.

Jag kör själv Panther på en dasslock med 300 MHz 288 MB och 40 GB och det fungerar. Jag använder den till att maila, lyssna på webradio, ringa med skype, chatta med iChat och lite slösurfande när jag inte orkar starta min PC (den låter). Den största nackdelen den är den lilla skärmen, annars fungerar den över förväntan för att vara sex år gammal. Att batteriet dog för två år sedan är för längesedan glömt och förlåtet

Kör Panther på en G3 450 med förvisso 640MB minne och R9200 men upplever att det går skitbra med mariginal. Givetvis skillnad mot mn iBook men fortfarande helt bra

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

Genom att inte installera en massa alternativ fick jag ner systemet till 1GB och har alltså 4,6 GB över till program och dokument.

Hallå!

Jag kör Panther 10.3.9 på min Clamshell (låter väl roligare än dasslock? 366Mhz, 192Mb Ram, 10Gb Hd. Fungerar hur fint som helst, även om den inte är världens snabbaste, men det begär jag ju inte heller.

Fast jag beställde en Powerbook och en iBook idag, bägge 12" så "dasslocket" åker väl undan
Ska lägga in Tiger på den då

Mvh Simon

1
Bevaka tråden