Bärbart eller inte?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill börja med att be om ursäkt om den här frågan besvarats tidigare. Hittade en tråd som diskuterar iMac vs PB, men den träffar inte mitt i prick...

Jag har gått o väntat på Tiger och en ev. revision av iMac g5 för att slutligen ta steget och switcha, men idag började fundera på Powerbook:en. Till hösten ska jag åka iväg och göra exjobb (blir inneboende hos föräldrar och pendlar hemåt etc...) och därför har bärbart börjat komma med i bilden.

Egentligen har jag funderat på en PB lite i bakhuvudet en längre tid, men iMac 20" är så fin och trevlig så jag har ändå tänkt mig att det skulle funka att ha en sådan i alla fall. Det är så att jag aldrig ägt en bärbar förut så jag vet inte riktigt hur mycket glädje jag har av friheten, men misstänker att man vänjer sig väldigt fort. Att kunna gå iväg, byta miljö och ta med sig uppsatsen hem över helgen tror jag är saker som jag har glädje av...

För att göra något vettigt av detta velande: Ni som gjort exjobb, skulle ni haft nytta av en bärbar dator? Och vilka andra fördelar finns det med en bärbar framför stationär? Vad jag behöver är nog bara en liten knuff åt det bärbara hållet eftersom jag funderat på iMac så länge.

Nämnvärt är väl att jag mest sysslar med webbdesign, photoshop & illustrator, programmering, surf och skriv... Alltså inget extremt krävande. Valet står alltså mellan iMac 20" eller en PB15".

/Samuel

• Oregistrerad
  • 2005-04-25 15:28

Här får du en knuff åt det bärbara hållet. Har själv en PB 15 och en iBook 12 G3. det känns som det är bärbart för resten alivet för mig. Det går ju alltid att koppa till en skärm och tangentbord. Kommer på mig själv att sakna ibookens lätthet även om PB är så mycket bättre. Om jag fick välja och inte hade videoredigering i jobbet skulle jag nog föredra en PB 12 idag.

• Medlem
  • Öland
  • 2005-04-25 15:50

sitter med en 12" PB. Jag reser en hel del, och då är det tvunget att ha en bärbar. Vart man än kommer har man sina filer, program, mailkorg ja och allt annat. Sen att kunna flytta sig när man sitter hemma och jobbar är också riktigt bra.

Själv är jag tonsättare och studerar just nu kompostion i härnösand. Jag tar bara med mig PB'n till lektionen och har genomgång på den, slipper springa fram och tillbaka och skriva ut noter osv.

Satsa på bärbart, -finns bara en nackdel. Den dan man vill byta upp sig blir det lika tomt på kontot igen

• Oregistrerad
  • 2005-04-25 21:32

Har en iBook 14" och det är min första bärbara. Kommer inte att gå tillbaka till stationärt på ett bra tag. Jag pluggar på högskola och har inte alltid med mig datorn men lite då och då. Skönt att kunna sitta just på skolan och skriva eller när jag är över hos föräldrarna över helg.

Använder den till mest att skriva, redigera bilder, surfa och redigera film. Kanske inte den bästa för film redigering men fungerar ändå bättre än min gamla pc som på pappret skall vara snabbare. För min del har bärbart varit klart bra för man vet inte alltid när det faller på att skriva. Är jag borta så blir det ingen press att jag måste hem för att skriva för min dator är ju med mig.

Satsa på bärbart.

• Oregistrerad
  • 2005-04-25 22:18

Bärbart är praktiskt! Lätt att ta med sig, lätt att gömma undan på en hylla när den är i vägen, inga otympliga kartonger när man flyttar... Smidigare helt enkelt, och elegantare.

Jag har en 17" PB, stormtrivs med den! Inte en bra storlek om man ska bära den med sig i timtal, men släpbar till och från kontoret...

Först så stod min PowerBook 15" bara på samma plats, men nu har förhållandena ändrats så jag jobbar mycket på den. Det betyder att jag tar med den till jobbet i stort sett varje dag. Den är snabbare än min stationära G4 på jobbet och alldeles . . . underbar.

Alltså: En bärbar är bra mycket dyrare, men öppnar upp en hel del möjligheter.

Tack för alla hjälpsamma svar. Det ni beskriver stämmer precis in på situationer som jag tänkt att jag kan hamna i, att behöva skriva över helgen, ta med datorn för presentationer osv. Hur praktiskt som helst när jag tänker efter. Det enda jag kanske måste fundera lite till på är storleken. Det lutar dock åt PB15 för att få lite mer skärmyta när datorn verkligen är bärbar (plus att jag inte har någon ledig skärm) och dessutom blir det lite mer kräm i 15":aren.

Och det här med att börsen blir tom det har jag räknat ut för länge sen... En iMac är inte precis billig den heller. Enda nackdelen med en bärbar är att jag inte har råd med iMacen också

Jag har alltid använt stationära datorer, både på jobbet och hemma. Sedan, den 21 november 2001 ändrades mitt (dator)liv i och med att jag köpte min PB 15", samma dator som jag skriver det här inlägget på.
Som redan sagts är det friheten som är den störta fördelen, och då menar jag friheten att sitta var som helt och jobba. Har airport här hemma i lägenheten så just nu sitter jag i soffan med datorn i knät och jobbar samtidigt som jag slötittar på TV. Brukar annars sitta vid köksbordet eller ute på balkongen när vädret så tillåter.

Det andra som jag räknar som en del av "friheten" är att när jag slutat arbeta är det bara att stänga locket och antingen lämna datorn där eller också packa ner den i väskan. Sedan är det ju bara att öppna locket och man har datorn redo innan man hunnit få ner fingrarna till tangentbordet. Och till skillnad från med den Compaq som jag är begåvad med på mitt lönearbetsplats så är det inga problem att fortsätta jobba tills PBn stänger av sig själv p.g.a. för låg batterinivå.

Att jag sedan i min privata firma har alla aktuella dokument, papper och liknande i min väska där jag också har min PB gör att jag kan jobba i stort sett var som helst. När det var som mest att göra under en period i höstas då jag skrev om stora delar av ett system jag utvecklat tillbringade jag ett par timmar om dagen på ett kaffé inne i stan där det finns ett par bra "arbetsbord" i avskildhet. Har även suttit och arbetat på biblioteket.
För att inte tala om hur skönt det är att ta med sig PBn ut till sommarstugan för några dagars lugh och ro.

Så för min del blir det nog en ny bärbar när det är dags att byta upp sig om ett par år.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 23:40

Jag vill bara instämma i hyllningen till bärbara datorer. Har kört stationärt i mer än 15 år, men under de senaste två åren börjat fundera på om inte bärbart skulle vara min grej. Slog slutligen till på en laptop för ett par veckor sedan och är som jag skrivit i en annan tråd här otroligt nöjd.

Har haft mycket mer nytta av den än jag vågade hoppas på. Och som Anders I skriver är det faktiskt otroligt smidigt att man bara stänger locket, packar ner datorn och sedan är redo att köra igen så fort man fäller upp det. En klart underskattad fördel - inget mer väntande på att datorn och alla program skall starta.

Angående skärmstorlek har jag själv satsat på att maximera bärbarheten (och till viss del batteritiden), och satsade på en tolvtums iBook. Har hört att vissa tröttnat snabbt på skärmstorleken och jag har ju själv inte haft datorn så länge, men skärmen känns verkligen inte som något problem. Man får in mer än man tror på den, den är ju trots allt 1024 x 768.

Men vad du än köper för modell tror jag att du kommer att bli nöjd! Låter som det kommer att passa perfekt i kombination med exjobb med därtill hörande resor och inneboende. Lycka till!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 23:51

Ligger nu i sängen och skriver på min nya PB 15", som verkligen är underbar!
Så otroligt skönt att kunna byta "arbetsplats" på ett så enkelt sätt. Storleken på datorn är en perfekt kombination mellan mobilitiet och arbetsyta.
Satsa på en 15" Powerbook, du kommer inte att ångra dig.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-26 00:32

tja... eller köp en iMac G5 & en iBook istället för en PB?
ät kakan & spara den

bärbar

en skön grej med bärbar är att man kan ta med den till sommarstugan, på tåget, på flyget mm och glutta på dvd-filmer. också är det schysst att ha en extraskärm att ha alla mappar och grejer på om man kopplar in den till en större skärm på sin kontorsplats.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-27 08:30

Jag använder också bärbart och instämmer i övriga hyllningar. Till den bärbara datorns nackdelar hör att man sitter sämre framför den. Jag kan tänka mig att ställningen blir bättre om man använder icurve och externt tangentbord och mus men jag tror ändå att den stationära är skonsammar mot kroppen än den bärbara.

Ursprungligen av dunberg:

Jag använder också bärbart och instämmer i övriga hyllningar. Till den bärbara datorns nackdelar hör att man sitter sämre framför den. Jag kan tänka mig att ställningen blir bättre om man använder icurve och externt tangentbord och mus men jag tror ändå att den stationära är skonsammar mot kroppen än den bärbara.

I mitt fall är det tvärtom! Jag har inga känningar eftersom jag kan variera min arbetsställning i alla möjliga konstiga. Så fort jag sätter mig vid stationärt så krånglar axel och nacke.
Stå och ligga eller halvligga är för övrigt de enda naturliga ställningarna för kroppen eller huka.
Sitta är det mest konstruerade sättet.

Ligg i sängen och se en film, kolla recept i köket medans man lagar mat, sitt i soffan och chatta med polarna, vid skrivbordet och jobba, i stugan och fixa med fotoalbumen. Tror man kan fortsätta med bärbara fördelar i all evighet! Jag har haft otroligt mycket glädje av min G4 hitills och kommer förmodligen att hitta fler användningområden sinom tid. Är otroligt nöjd hitills, switchade för 2 månader sen och har ingen längtan tillbaka till det stationära windowsträsket

Ursprungligen av Jonaz:

tja... eller köp en iMac G5 & en iBook istället för en PB?
ät kakan & spara den

Jag tänkte också så först, men sen testade jag att jobba lite på min frus iBook och det är inte kul med 1024x768 om man ska jobba med program med lite paletter och annat smått och gått . . .

Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag tänkte också så först, men sen testade jag att jobba lite på min frus iBook och det är inte kul med 1024x768 om man ska jobba med program med lite paletter och annat smått och gått . . .

Precis så har jag också tänkt. Om jag köper en iBook (som de ser ut idag iaf) spelar det ingen roll om jag väljer 12 eller 14", jag får fortfarande bara 1024x768 i upplösning. Som jag ser det är PBn värd lite extra (okej, det är mycket extra...) just för att den har bättre upplösning och även (som jag förstått det) är bättre när man vill koppla in en extern bildskärm.

Jag har bestämt mig för en PB15 Combo nu. Just nu väntar jag mest på att Tiger ska följa med vid leverans. Det känns lite onödigt att inte vänta tre dagar för att slippa installera själv. Är naturligtvis även nyfiken på om det kommer en iMac revision. Nu spelar det iofs ingen roll... kanske vore det bäst om det inte kommer någon alls eftersom jag varit lite skeptiskt till risken för oljud från iMacen (på Umdac i Umeå har de en iMac 20" som tjuter vackert...).

/Samuel

• Medlem
  • Öland
  • 2005-04-27 10:37

ojj skulle aldrig våga ha recepten på min PB när jag lagar mat, inte så länge den inte är inlindad i ett par lager plastpåsar...

1
Bevaka tråden