Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modem tankegångar & Tele2Turbo

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-22 12:27

Läste igår att TELE2 erbjuder sina modemkunder en ny tjänst kallad TELE2turbo, vilket går ut på att man som användare laddar ner ett program på sin dator som sköter kommunikationen med TELE2:s modempool. Detta program finns för både MacOS X och Windows. Läs mer här . Detta gäller då enbart webbsurfning men säger sig komprimera informationen så det känns 4 gånger så snabbt. Jag har inte testat (trots att jag sitter på TELE2 modem). Tele2 ha enligt dom själva allra flest modemuppkopplade kunder. Smart ide om det fungerar.

Vad jag dock har funderat många gånger över är följande.

Det finns trots alla dagens bredbandslösningar fortfarande en hel del modemkunder kvar i hela världen. Ska det vara helt omöjligt att komma på en komprimeringslösning eller en annan lösning som får det att gå fortare i redan existerande telefonjack?

Med tanke på alla modemkunder som faktiskt finns kvar i hela världen borde det ju finnas en marknad att sälja en ny smart lösning, eller? Dessutom är ju bredband på sätt och vis fortfarande ganska dyrt, beroende på hur man ser det ja…

Läste dessutom om två forskare på KTH i Göteborg som hjälpt ett speditionsföretag med en avancerad matematisk algoritm för att spara pengar. Länk . Kan man inte utlysa en tävling bland dessa matematiker att komma på den ultimata lösningen för modemsurfare (i form av en ny komprimeringsteknik eller liknande). Det kan ju inte vara en omöjlighet, eller? Dessutom borde man ju kunna använda det på fler sorters bredband, och på så sätt kunna få enorma hastigheter på näten. Man bara brötar på med snabbare linor, men tänker man alls på att faktiskt komprimera informationen som skickas vilket skulle kunna minska belastningen och på så vis snabba upp redan existerande nät?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-22 13:00

(A)DSL är ju en smart lösning för att få det att gå fortare i vanliga telefonjack.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-23 14:26

Jo det är klart, men ADSL kan man ju inte heller få var som helst ännu.

1
Bevaka tråden