Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp Med Pb 17!!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-04-20 11:29

Har ett jätteproblem som jag inte lyckas lösa.. Och jag behöver verkligen min dator.
Problemet är som följer:

Jag stängde locket på min PB17 för att försätta den i vila för några veckor sedan, när jag sedan skulle starta den igen så gick skärmen aldrig igång. Då startade jag om datorn.

Följden av denna bryska behandling blev den här vackra startskärmen som övergår till grått och berättar att datorn måste startas om. (Den måste alltså startas om innan jag startat den)

Sen går det inte att starta datorn förutom från en systemskiva.

Då testade jag att installera 10.3 igen, datorn gick då att starta men med följden att Airport kortet inte längre fungerar (inget Airport kort installerat).

Tänkte att det kunde vara något med mjukvaran så jag körde en programuppdatering, installerade således 10.3.9. Följden av detta blev att jag var tillbaka i utgångsläget med den vackra grånande skärmen som vill att jag ska starta om hela tiden.

Är det någon som har något tips på vad jag kan göra utan att behöva lämna in datorn och betala en massa pengar? ( Är en riktigt fattig student)

Det låter då inte bra. Det är inte mycket att göra om det är ett hårdvarufel.
Samma sak händer varje gång du installerar om systemet?
du har ingen garanti kvar? hemförsäkring?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-04-20 11:33
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det låter då inte bra. Det är inte mycket att göra om det är ett hårdvarufel.
Samma sak händer varje gång du installerar om systemet?
du har ingen garanti kvar? hemförsäkring?

Datorn är ungefär 2 år gammal så ingen garanti finns kvar. Har bara gjort två ominstallationer, har dock inte testat formatera disken ännu då jag måste ta backup på en hel massa saker innan.

Hemförsäkring har jag, kan det täcka en sån här grej? Tror du att det är Airport kortet som dött?

Synd att du gjorde en tvångs-omstart. Det finns nämligen ett trick, i första läget, när skärmen inte går i gång – man stoppar in en cd i driven och meckar lite med eject-knappen uppe till höger på tangentbordet. Har själv ett problem med att min PB 17" går ner i vila innan jag får batterivarning, och att skärmen sedan förblir släckt. CD-tricket har funkat 3-4 gånger efter det, även om jag numera undviker att hamna neråt "10 minuter kvar".
Jag dryftade detta på ett par andra mac-forum där bl a en kille med exakt samma problem som du har - skärmen död efter vila - också fick i gång den via eject-knappen.
Det vore onekligen intressant att veta vad man håller på med, egentligen. Har ju själv ingen aning, det bara... funkar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-04-20 14:28
Ursprungligen av Stinky:

Synd att du gjorde en tvångs-omstart. Det finns nämligen ett trick, i första läget, när skärmen inte går i gång – man stoppar in en cd i driven och meckar lite med eject-knappen uppe till höger på tangentbordet. Har själv ett problem med att min PB 17" går ner i vila innan jag får batterivarning, och att skärmen sedan förblir släckt. CD-tricket har funkat 3-4 gånger efter det, även om jag numera undviker att hamna neråt "10 minuter kvar".
Jag dryftade detta på ett par andra mac-forum där bl a en kille med exakt samma problem som du har - skärmen död efter vila - också fick i gång den via eject-knappen.
Det vore onekligen intressant att veta vad man håller på med, egentligen. Har ju själv ingen aning, det bara... funkar.

Haha, det är alltid roligt när något bara funkar utan att man kan förstå varför... Men jag hade inte dåligt med ström, kör nästan bara med nätagget inkopplat så batteriet borde inte ha med saken att göra, även om man inte kan utesluta det...

Tråkigt bara att mitt Airport kort inte fungerar.. .det gör mig faktiskt lite ledsen...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-04-20 14:19

det går ju att starta med skift nedtryckt... Finns det något man skulle kunna göra då? Har ju tillgång till internet på datorn och allt sånt...

Jag kanske borde ha förtydligat, i mitt förra inlägg, att min PB inte ens GÅR att tvinga i omstart när skärmen lägger av... det var ju också därför jag testade att stoppa in en cd, och så vidare...

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2005-04-20 14:53

Prova att ta ut det extra ramminnet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-04-20 14:56

Har inget extra i maskinen, bara de 512 som den levererades med...

1
Bevaka tråden