Extra RAM-minne nödvändigt till PB12"

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-19 18:42

Har slutligen fatt ihop nog pengar till inkop av ny PB12".
Undrar bara kort om jag behover utoka RAM-minnet direkt eller om de 512MB som kommer i ursprungligt utforande racker. (PB 12" ar ju aningen dyr som den ar...)

Kommer anvanda datorn hemma till Internet, e-mail osv, alltsa inget grafiskt design arbete eller bildbehandling att tala om.

Tack pa forhand

Det räcker, men det är på gränsen. Undertecknad har det i sin PB motför 768mb i sin "gamla" iBook 1,2ghz. Knappt nå skillnad, lite varmar blir datorn dock. pga av swappning osv.

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-19 19:02

antar att for att kora OS X 10,4 kan det inte skada med lite extra RAM heller?

Ursprungligen av jensoberg:

antar att for att kora OS X 10,4 kan det inte skada med lite extra RAM heller?

Välkommen hit, Jens.

Bara lugn, extra RAM skadar aldrig.

Men nej, ju mer desto bättre. Tiger blir på pappret lite hungrigare än Pantern, då det kräver 256 MB jämfört med tidigare 128.

512 MB är en bra nivå, såvida man inte kör många RAM-slukande program samtidigt. Ska du bara surfa och maila så kan du nöja dig med det.

Vänta tills du känner dig manad att mecka i en helgigabytesmodul, så slösar du inte med platserna heller.

Jag har 1GB i min PB12 Rev.A och det fungerar perfa. Riktigt trevligt faktiskt.

512

Passar på att anmäla en avvikande åsikt.

Jag använder min mac (17" Pb 1.33 Ghz 1.5Gb) till det mesta, utom just grafik, och låt oss säga som så att OS X oavsett version äter minne. Det går att köra med 512 om du inte har mac-ovanan att ha massvis av program öppna samtidigt, men så fort du gör lite tyngre saker som att öppna valfritt adobe-program (som Acrobat vilket du behöver för att kommentera PDFer (än så länge)) eller har en fem sex program öppna och surfar kommer 512Mb ta slut och burken kommer swappa.

Bärbara macar har antingen en 4200-varvs eller en 5200-varvs disk vilket innebär att swapping är en nästan lika plågsam upplevelse som att se en dokusåpa på tv, och att datorn blir varm, oresponsiv och dryg att jobba med.

Jag skulle absolut rekommendera dig att skaffa 768 (512+256) direkt, men om du är på en tight budget kan du ju alltid komplettera med mer minne senare.

1
Bevaka tråden