Valet mellan iBook och Powerbook är frustrerande

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är en ny medlem här på sidan och förhoppningsvis en ny ägare av min första mac också. Jobbar på en tidning och har kommit i kontakt med mac en hel del. Det är främst stabiliteten och enkelheten i OS X som lockar mig.

Hade tänkt att köpa en bärbar PB, men har även sneglat lite på IB. Jag ska bara använda den till nöje på jobbet, samt att bränna/kolla på film när jag är ute och reser. Har främst kikat på 12"s PB men är kluven på vad jag ska välja. Egentligen skulle en IB räcka rent prestandamässigt, men ett snyggt yttre är viktigt Har även läst att IB skulle vara trött och då känns det bättre att lägga ner ett par tusen mer och säkra framtiden.

Är det ett bra val att välja PB 12" med superdrive? Är där kraft nog för framtiden? Är det bättre att vänta på någon kommande modell? Har suttit och läst i timmar nu, men blir inte klokare på vad jag ska välja. Har som sagt aldrig ägt en mac.

Hoppas här finns någon som kan övertala mig på ett bra sätt

Du får ju bestämma vad du ska ha datorn till och köpa utifrån dina behov. Det finns dessutom ett antal sådana här trådar redan. Sök och du kommer att finna

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 22:42

Som sagt, det är upp till dig att bestämma vad du prioriterar främst.

Se till exempel; http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=66933

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-18 22:48

Varning, varning...

• Oregistrerad
  • 2005-04-18 22:53

Jag skulle välja IB och uppgradera den med gosaker, samt även köpa till någon rolig pryl för mellanskillnaden. Jag tror att det räcker fin fint.

RE: Valet är frustrerande

Var precis inne på apple store och märkte att man inte kunda välja dvd brännare som tillval till 12" IB. Tråkigt. Rent prestandamässigt, är det stor skillnad på en 1,3 GHZ och en 1,5 GHZ?

• Oregistrerad
  • 2005-04-19 06:51
Ursprungligen av punktcom:

Var precis inne på apple store och märkte att man inte kunda välja dvd brännare som tillval till 12" IB. Tråkigt. Rent prestandamässigt, är det stor skillnad på en 1,3 GHZ och en 1,5 GHZ?

Det är inte stor skillnad. Köp en 14" IB och uppgradera minnet massor. Då får du brännare samt bra prestanda. Du kommer få uppgradera minnet i PB med iaf.
Det är så jag skulle göra. Anledningen till det är att man kommer undan lite billigare och kan lägga undan inför köpet av en ny om ett par år. Så kan jag göra som inte behöver kraftig prestanda med det jag gör. Men om du vill ha en kraftig dator som går lite längre är PBen bättre.

Ok, jag vet inte om någon kommer fatta vad jag menar

Om du inte behöver prestandan varför betala för den? Sådär

iBooken har bara mini-VGA för yttre skärm. Kanske OK för extern datorskärm men med en videoadapter för TV-tittning tappar man mycket kvalitet.
PowerBook har mini-DVI + S-videoutgång inbyggt!
iBooken har inte stöd för två skärmar, men det finns ett hack som låser upp den funktionen.

Jag har en iBook 12" och tycker den är perfekt i sin smidighet och litenhet. Snygg och lite ball är den med. Men om jag hade pengarna idag hade jag nog valt en PowerBook istället. Dels av ovanstående skäl men även att iBookens skärm inte är så där jättebra i betraktningsvinkel och kontrast.

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

• Oregistrerad
  • 2005-04-19 08:21

Hej!

Till alla som klagar på iBookens skärm: kalibrera skärmen med programmet SuperCal så kommer ni nog att sluta klaga

/Fredrik

Ursprungligen av Fredrikb82:

Hej!

Till alla som klagar på iBookens skärm: kalibrera skärmen med programmet SuperCal så kommer ni nog att sluta klaga

/Fredrik

Jag tankade ner det och testade. Visst, nog blev det lite bättre svärta och färgbalans i bilden. Betraktningsvinkeln rår den tyvärr inte på.

Jag tyckte inte att jag klagade, mera ett konstaterande.

Värt att ta med i funderingarna är också att en iBook har grymt bra batteritid, inte minst om jag jämför sambons med min 15" Powerbook. En 12" Powerbook har bättre batteritid, men matchar knappast en iBook...

Valet mellan iBook och Powerbook är frustrerande

Mmm, absolut lockar batteritiderna på iBooken. Ska iväg efter kaffet och kolla på båda två hos Mac Support och ett annat ställe här i Malmö. iBooken har jag redan ett par på jobb som jag testat lite. Blev imponerad på hur lite den lät (när man inte arbetade med tyngre saker)
Återkommer!

• Medlem
  • 2005-04-20 19:41

blev lite nyfiken nu, vad exakt gör SuperCal?

Ursprungligen av P3t3r:

blev lite nyfiken nu, vad exakt gör SuperCal?

Ladda ner och testa vetja!
iBooken belv bättre men min Cinema Display var rätt "frisk" från början så man såg ingen större skillnad.

1
Bevaka tråden