Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd Mac OS X Widgets.

Tråden skapades och har fått 217 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 16:12

Jag vill ha en snygg widget som visar output från console.

Börskurser från Stockholmsbörsen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-19 16:15

En Terminal-widget är ju ett måste! Skitsmidigt då man, åtminstone inte jag, ständigt arbetar i terminalen, men vill gärna ha den lättillgänglig. Förhoppningsvis kan man fixa en som hanterar svenska tecken lite bättre än Apples egna terminal.

Själv sitter jag och filar på ett gränssnitt till en widget som jag ska posta artiklar i min blog från. Väntar ihärdigt på Tiger så jag kan börja koda på allvar...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 22:05
Ursprungligen av xevve:

Själv sitter jag och filar på ett gränssnitt till en widget som jag ska posta artiklar i min blog från. Väntar ihärdigt på Tiger så jag kan börja koda på allvar...

http://www.dashboarddev.com/showcase/details.php?wid=109

en widget som kopplar upp sig mot nån sms site så man kan skicka gratis sms snabbt o lätt...givetvis kopplad till adressboken
borde la gå att fixa?

  • Medlem
  • 2005-04-24 15:42
Ursprungligen av 509blkl:

en widget som kopplar upp sig mot nån sms site så man kan skicka gratis sms snabbt o lätt...givetvis kopplad till adressboken
borde la gå att fixa?

Apple Dashboard Contest Winners
Send SMS, by Alco Blom
Send SMS provides the ability to send a message on the spur of the moment to someone without having to launch the Address Book application. Send SMS combines the instantly available Tiger Dashboard with Short Message Service, or SMS. SMS is a text message service that enables short messages of generally no more than 140-160 characters in length to be sent and transmitted from a cellphone.

Vet ju inte om det går att skicka gratis dock...

finns ju en massa sajter som erbjuder typ 5 gratis sms per dag...tänkte man kunde utnyttja nån sån...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-25 16:53
Ursprungligen av 509blkl:

finns ju en massa sajter som erbjuder typ 5 gratis sms per dag...tänkte man kunde utnyttja nån sån...

Adress? Jag hittar mest passagen som tillåter ett gratis SM/dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 17:07
Ursprungligen av Spiken:

Adress? Jag hittar mest passagen som tillåter ett gratis SM/dag.

Halebop har fem gratis SMS/dag.

1rstwap fungerade förut, jag vet inte hur det är med dem längre...

En widget för förvirrade AD:s

Hur skulle det vara med en widget som omvandlar konstiga eng-amerik. format till centimeter o millimeter. Ex. "letter", "tabloid", "book" mm.? Även formaten A2, A3, A4, osv kan ju behöva sin förklaring i rena siffror.
Det ät inte alltid man kommer ihåg dessa rakt av... Kanske kombinerat med en del annat smått och gott som en grafiker kan behöva...
Håkan

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-25 22:39
Ursprungligen av Netzach:

Halebop har fem gratis SMS/dag.

Det förutsätter ju att du själv har en mobiltelefon. Några andra gratis med flera SM/dag?

Ursprungligen av Spiken:

Adress? Jag hittar mest passagen som tillåter ett gratis SM/dag.

Webaid.se
Jag skulle vilja se en widget som finder eller program widget så man slapp dockan.

Ursprungligen av odin:

Apple Dashboard Contest Winners
Send SMS, by Alco Blom
Send SMS provides the ability to send a message on the spur of the moment to someone without having to launch the Address Book application. Send SMS combines the instantly available Tiger Dashboard with Short Message Service, or SMS. SMS is a text message service that enables short messages of generally no more than 140-160 characters in length to be sent and transmitted from a cellphone.

Vet ju inte om det går att skicka gratis dock...

Det går inte att skicka gratis från den. €0.10 kostar ett sms.
Den finns på svenska också... jag har översatt den...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-20 20:16
Ursprungligen av Kellogs:

xevve, hur menar du att den ska hantera svenska tecken?? Man kan ju ändra tecken kodning så att det går att skriva åäö? Men du kanske vill ngt mer?

Visst, går att skriva, men testa att försöka mata in lite åäö i pico eller vim så händer det roliga grejer (även om man ställer in respektive program för rätt teckensupport) dessutom så är den usel på att visa svenska tecken på filnamn o liknande.

EDIT: vim funkade bra nu verkar det som....sedär ja

Jo, men min blog bygger inte på BloggerAPI. Jag kör mitt egna lilla system

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-20 20:23

Sdk

När kan vanliga dödliga få börja utveckla lite Widgets då? Självklart vill man ju ha Dashboard SDK - kommer de släppas fritt när Tiger släpps?

ni kan hämta lite tips på www.1.nu, gillar särskillt Tvtablån, rätt stuk över det.

En inköpslista som kan räkna ut kostnader och har inställningar för prioriteringsordning om det är dyra saker man ska köpa eller om man har väldigt lite pengar kvar att köpa mat för. Kanskle bara användbar för fattiga studenter, men såna finns det ju en del av.

xevve, hur menar du att den ska hantera svenska tecken?? Man kan ju ändra tecken kodning så att det går att skriva åäö? Men du kanske vill ngt mer?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-19 21:48

Vilken bra hemsida det här var! http://www.1.nu/

Skulle också vilja se en widget baserad på TV tablån där, och en baserad på nyhetssidorna.

En annan widget jag skulle vilja ha är en lista med alla sina bokmärken. När man klickar på en, kommer man snabbt till den sidan.

Så fort ni gjort alla dessa coola widgets, kan ni ladda upp dem här: http://www.apple.com/downloads/macosx/submit/

  • Oregistrerad
  • 2005-04-20 09:52

widget för aktiekurser & flyg

det ska finnas en widget med tiger som kan visa aktiekurser, men kommer det funka att hämta svenska aktier med den eller måste den modifierar för att läsa från SAX?

Samma med flyg widgeten,, kan man koppla den mot luftfartsverket? :rolleyes:

Funderar jag också över. Tycker det är lite drygt att Tiger i det avseendet känns så amerikanskt. Inga widgets kommer på svenska; samt att gula sidorna-widgeten, aktie-widgeten, flyg-widgeten, dictionary-widgeten och kanske någon mer bara kommer funka i USA/på engelska.

Just att det bara följer med engelskt dictionary stör mig, och engelsmännen stör sig på att det bara är Oxfords amerikansk-engelska version

  • Oregistrerad
  • 2005-04-20 17:58
Ursprungligen av Leftrustle:

Funderar jag också över. Tycker det är lite drygt att Tiger i det avseendet känns så amerikanskt. Inga widgets kommer på svenska; samt att gula sidorna-widgeten, aktie-widgeten, flyg-widgeten, dictionary-widgeten och kanske någon mer bara kommer funka i USA/på engelska.

Just att det bara följer med engelskt dictionary stör mig, och engelsmännen stör sig på att det bara är Oxfords amerikansk-engelska version

Flight tracker kan stellas inn på Scandinavian Airlines eller Ryanair

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-20 22:59
Ursprungligen av cuidado:

Flight tracker kan stellas inn på Scandinavian Airlines eller Ryanair

Är det bara ett flygbolag åt gången? Menar, det finns ju bra många olika bolag som är i luften.

Men åandra sidan. Tycker inte att det är motiverat att betala mer för systemet än jänkarna när antalet funktioner är färre som fungerar för oss.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-20 14:18
Ursprungligen av SubSonic:

Svensk-eneglsk översättning verkar redan vara klar. Som jag förstår det så är den kopplad till lexin.

http://www.widgetgallery.com/view.php?widget=36501

Fast den är ju för Konfabulator? Men man kan ju hoppas att han kan göra den för Dashboard också.

Det behövs ingen SDK för widgets, utan bara lite kunskap i Java, CSS och HTML.
Det finns instruktioner om hur du kan gå till väga på ADC, finns t o m en guide där.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-21 15:56
Ursprungligen av Tjacke:

Det behövs ingen SDK för widgets, utan bara lite kunskap i Java, CSS och HTML.
Det finns instruktioner om hur du kan gå till väga på ADC, finns t o m en guide där.

Klart man inte *behöver* deras SDK men det är ju lättare att börja utifrån det.

Citat:

And, for ADC Members with access to pre-release versions of Tiger, there's a Dashboard SDK that helps you get up to speed as quickly as possible. (ADC Members with active software seed keys can find the Dashboard SDK in the "Downloads: Developer Tools" section of the ADC Member Site.)

Min fråga igen, kommer SDK släppas fritt efter tiger släppts?

Från: http://developer.apple.com/macosx/tiger/dashboard.html

"(ADC Members with active software seed keys can find the Dashboard SDK in the "Downloads: Developer Tools" section of the ADC Member Site.)"

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-22 17:20

* http://spellcheck.net - snabbt stavningsrätta sin engelsktext.

Bevaka tråden