"Command Line"-text vid uppstart

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 12:17

Hej!
Min iMac G5 1,8 20" led tidigare av grafikfelet som diskuterats tidigare på 99mac. Efter ett nytt midplane från Apple verkar den funka fint, men med den egenheten att datorn, när den startas, visar allt som händer i command line-stil, dvs. med vit text på svart bakgrund istället för enbart först det gråa äpplet och sedan den blåa bakgrunden med progress bar och allt.

Nån som har nån aning?

(Jag har inte gjort så mycket än, inte ens nollat PRAM och sånt. men vad tror ni kan hjälpa?)

Hmmm låter som om du skulle hålla ner äpple-v vid uppstart. Men antar att du inte gör det...
Men att nolla PRAMen kommer inte hjälpa eftersom den inte läses in förren senare.
Möjligtvis att nollställa NVRAM skulle kunna hjälpa.

När du gör detta som jag nu ska visa dig, var grymt försiktigt med vad du skriver in, trippel kolla allt du skriver inna du trycker retur. Det går att förstöra datorn i detta läge.
- ska vara med.

1. Starta om och håll nere äpple-alt-o-f
2. Vit skärm med svart text.
3. Skriv: reset-nvram <retur>
4. Skriv: set-defaults <retur>
5. Skriv: reset-all <retur>

Datorn kommer nu starta om och du kommer direkt se om detta gjort någon skillnad.

Jag avsäger mig allt ansvar för eventulla felskrivningar, du gör detta på egen risk.
Helst av allt skull ejag vilja att du går till en certifierad verkstad och gör detta.
För händer något nu gäller ingen garanti i världen.

Det var likadant för mig.

Ladda hem Cocktail, gå in i System > Startup > Startup Mode: ändra från Verbose till Standard så är det fixat sen!

Låter som en mycket enklare lösning.
Gör så istället.

• Oregistrerad
  • 2005-04-20 23:23

firremang!

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-21 08:34

Ett alternativ till Coktail - som iofs är ett bra program.

http://www.dorja.com/~daveg/entries/category/howtos

Citat:

To turn on verbose boot logging all the time, in the terminal, type:
sudo nvram boot-args="-v"
You can find out the status of your boot args with
sudo nvram boot-args

Kolla vilka boot-argument du har med sista kommandot ovan.

sudo nvram boot-args=""

Borde återställa till icke-verbose mode?

(Det handlar alltså om kommandon i Terminal )

1
Bevaka tråden