Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Palladium; Då var Windows-användarnas sista spik i kistan inslagen!

Tråden skapades och har fått 256 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Konrad:

Du brinner ju för att du slipper betala åtta - tiotusen, eller mer för det som du kan sno.
Det mest förvånande med dig är att du är stolt för att du stjäl, du tycker att det är din och allas rättighet att kunna stjäla. Hur kan du ha fått den inställningen?
Det är inte alla tjyvar som stoltserar med sina bravader, de flesta skäms.

Vad skulle du säga om någon stal dina alster och använde i kommersiella produktioner?

Vem har snackat om kommersiella produktioner? Det är jag emot. Privat bruk däremot: Go right ahead! Dock inte stjäla. Kopiera går bra för privat bruk.

Jag stjäl aldrig. Hur har du fått den felaktiga uppfattningen?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-05 21:26

Om jag tar en av dina bilder och använder i en kommersiell produktion, vad gör du då?
Skickar du en faktura då? Och om jag skiter i att betala så tycker jag att du ska skita i att ställa några krav också. Särskilt med din inställning.

Ursprungligen av Konrad:

Om jag tar en av dina bilder och använder i en kommersiell produktion, vad gör du då?
Skickar du en faktura då? Och om jag skiter i att betala så tycker jag att du ska skita i att ställa några krav också. Särskilt med din inställning.

Jaså det tycker du? Hur kan du försvara den inställningen? Självklart går jag vidare isåfall. Varför skulle jag inte göra det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-05 21:30

Anders det känns som att du kan byta forum,, tror inte att du har så mycket har att göra..

www.lunarstorm.se

Ursprungligen av Fredric:

Anders det känns som att du kan byta forum,, tror inte att du har så mycket har att göra..

www.lunarstorm.se

För varje inlägg du gör blir det mer och mer uppenbart att du inte har några som helst argument att komma med. Det är fascinerande att se

Jag joinar dig där när det känns som att 99mac kommer ner i deras nivå… Vilket väl är en tidsfråga med tanke på Antipiraternas debattmetoder

1 Det är olagligt att plocka upp pengar från gatan men jag misstänker att de flesta här skulle göra det ändå. (Om inte stöld så egenmäktigt förfarande)

2 Lagen som förbjuder att tanka ner är ny och oprövad. Det finns inget prejudikat vilket gör att det inte alls är säkert att det är olagligt. Omoraliskt kanske.

3 Adobe har garanterat tjänat pengar på spridningen av PS.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-05 21:32

Har du hört talas om BSA?

Nu har jag snott ett par bilder från din hemsida, en gammal länk. Det kan hända att de kommer att figurera i rikspressen inom kort, lätt modifierade. Du får hålla korpgluggarna öppna, men räkna inte med att du får pröjs för ditt arbete. Aldrig.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-05 21:40
Ursprungligen av Laseranders:

Påminner mig om killen som hotade med att mörda min mamma för att jag var emot dödsstraff i en diskussion… Inser du din egen mognadsnivå eller tror du på allvar att det där är en väletablerad metod för att övertyga sin menings motståndare att han/hon har fel?

Försök att inse att du gör dig löjlig. Du vill kunna använda dyra, kommersiella programvaror utan att betala för dem. För att du inte tjänar pengar på dem. Men när jag snor dina bilder för att använda i annonser så vill du ha betalt! Vem är det som är ute och cyklar? Har du piratkopierat datorn också?
Eller så är det så att hela du är en piratkopia.

Kan inte säga att jag är för piratkopiering men det har varit ett bestående inslag i en bransch som har växt explosionsartat och gjort många rika på rekordkort tid.
Ärligt talat så tror jag inte att skadan är så stor. Men som sagt, moraliskt förkastligt kanske. Eller inte, majoriteten verkar tycka att det är ok för personligt bruk så vissa ska kanske tagga ner o hoppa ner från sina höga hästar.

Det verkar inte som att xbox 360-spelen blir en spänn billigare för att de inte går att pirata. Snarare dyrare:
http://www.webhallen.com/konsol_start.php?avd=1&konsol=8

mot:
http://www.webhallen.com/konsol_start.php?avd=1&konsol=28

Så det argumentet håller inte direkt. Tyvärr!

Det finns ingen som blivid dömd för att ladda ner och använda programvara privat. Ingen dom, inget prejudikat. Det kan ev jämställas med att gå mot röd gubbe.

Ursprungligen av Code Red:

Det finns ingen som blivid dömd för att ladda ner och använda programvara privat. Ingen dom, inget prejudikat. Det kan ev jämställas med att gå mot röd gubbe.

Pja, fast går man mot röd gubbe utsätter man iofs sig själv och andra för fara, så det skulle jag nog betrakta som en värre förseelse… Men det är kanske i närheten antar jag…

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-05 21:54
Ursprungligen av Code Red:

Det finns ingen som blivid dömd för att ladda ner och använda programvara privat. Ingen dom, inget prejudikat. Det kan ev jämställas med att gå mot röd gubbe.

Så fort jag ser en röd gubbe så går jag mot han.
Ideligen, ideigen.
Den här debatten är meningslös.

Nej, poängen är att man kan inte gapa om olagligheter när man inte vet vad man pratar om. Ingen är dömd för att använda piratprogramvara privat. INGEN. Ingen åklagare skulle åtala någon för det. Det är i princip lagligt. Lagen (från i somras) säger att man inte får ladda ner upphovsrättsskyddat material men den har aldrig blivit testad.

Ursprungligen av Code Red:

Nej, poängen är att man kan inte gapa om olagligheter när man inte vet vad man pratar om. Ingen är dömd för att använda piratprogramvara privat. INGEN. Ingen åklagare skulle åtala någon för det. Det är i princip lagligt. Lagen (från i somras) säger att man inte får ladda ner upphovsrättsskyddat material men den har aldrig blivit testad.

Att använda program för privat bruk var olagligt även innan lagen trädde i kraft. Ingen åtalades för det då heller.

Varför har inte Adobe studentlicenser i Sverige som dom har i UK? Lite OT.

Denna tråd har gått fullständigt överstyr och stängs härmed.

// Richard

Bevaka tråden