iMac eller Mini + tillbehör

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, här kommer mitt första inlägg efter att ha kollat runt här ett bra tag.
Jag håller på att spara pengar till en switch och har begränsat mig till två alternativ.

Alt. 1: En iMac 17" 1,6 GHz, 160 Gb hd, Airport Extreme, Bluetooth, trådlöst tangentbord och mus.
1Gb minne som köps separat för att spara pengar. Priset landar på ca 16000 kr.

Alt 2: En Mac Mini 1,25 GHz, 40 GB hd, Airport Extreme, bluetooth, trådlöst tangentbord och mus.
1 Gb minne här också. Till det här läggs en hårddisk från LaCie (d2) på 160 Gb och en 17" tft-skärm. Här blir slutpriset ca 14000 kr.

Just nu lutar det mot att köpa alt. 2, mest på grund av att jag tycker det känns lättare att uppgradera senare, skärmen och hårddisken mm kan jag ju behålla vid ett senare köp av en bättre Mini (flera år framåt) eller kanske en PowerMac. En annan fördel är att jag kan köpa minin redan idag och använda kringutrustning som redan finns här hemma tills jag har råd att köpa det själv (jag ska flytta till hösten och då behöver jag naturligtvis en egen hårddisk och skärm etc). En annan kul fördel är att Minin kan användas i utbildnings/omvändning-syfte, det är bara att ta med den lilla lådan till kompisar och koppla in där så kan dom också uppleva Apples styrka.

Vore skoj att läsa synpunkter och kommentarer från andra användare (med lite mer erfarenhet) här, ev. fördelar och nackdelar som jag inte tänkt på osv.

/ Mechanix

Alt. 2 ser jag som ett bättre köp.
Har inte själv någon mini, men de verkar vara riktigt smidiga och behändiga.
Prestandamässigt bör det inte vara någon större skillnad egentligen, visst iMacen har G5 processor, men med tanke på alternativen antar jag att du inte är ute efter ett fartmonster.
Nä, minin låter sunt.

Precis Bedrock, kanske borde ha skrivit det direkt, det jag kommer använda den till är internet och ordbehandling. Det är iallafall det enda jag använder min PC till, och nedladdning av musik såklart, fast det kanske har blivit olagligt när jag har köpt den, fast iTunes Music Store lär väl komma nån gång. Spel kommer min xbox 360 ta hand om.

Tack så mycket för svaren!
Att iMacen kommer bli uppdaterad innan jag köper har jag också tänkt på, och man får ju vänta och se vilka slags förändringar det blir innan man dömer ut den. En iMac skulle ju dessutom vara mycket snyggare på bordet än en Mini med en skärm från Samsung t ex. Den största nackdelen med iMacen som jag ser det, är uppgraderingsmöjligeheterna, den dator jag köper ska helst hålla i fyra år (fyra fattiga år som student), eller gå att uppgradera relativt billigt. Med en Mini känns det som att detta skulle vara enklare än med en iMac, fast en iMac borde väl kanske hålla längre?
Några fler som kan dela med sig av sina åsikter?

Att en Mac Mini håller längre än en iMac tror jag inte på, ingen av de två datorerna har speciellt bra utbyggnadsmöjligheter (RAM och hårddisk är väl i princip det enda man kan byta?).

En liten jämförelse mellan iMacen och Mac mini i utbyggnadsmöjligheter och prestanda ifall man antar att iMacen uppdatreras till dem specifikationer som ThinkSecret har angett.

iMac VS Mac Mini:

G5 1.8 GHz VS G4 1.42 GHz ---> Vinnare iMac

ATi Radeon 9600 XT / PRO / 128 MiB VRAM - VS ATi Radeon 9200 32 MiB VRAM ---> Vinnare iMac

Möjlighet till 2 GiB RAM VS 1 GiB RAM ---> Vinnare iMac

PC3200 VS PC2700 ---> Vinnare iMac

S-ATA VS U-ATA ---> Vinnare iMac

Att en iMac är ett bättre val rent prestandamässigt håller jag med om, men jag vet inte riktigt om jag kommer använda det extra krutet i den.

Det jag menar med att en Mini är lättare att uppgradera är att jag bara behöver köpa en ny Mini (när det har kommit mycket bättre versioner av den om några år) för 5000 - 6000 kr. Men om jag köper en iMac och vill uppdatera den om några år får jag punga ut med ~15000 kr. (Om man nu tänker sig att båda maskinerna i princip är omöjliga att bygga ut, och att en helt ny maskin är den enda möjliga uppdateringen).

Å andra sidan kanske känslan av att en Mini har blivit för gammal kommer 1 - 2 år före känslan att en iMac blivit för gammal?

Nu har jag faktiskt svängt lite till fördel för en iMac, men det är absolut inte klart, fortsätt komma med fler kommentarer, åsikter och förslag, är hemskt tacksam för allt Ni skriver.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-18 20:19

Har också haft precis samma dilemma. Kommer snart att switcha och har länge varit inne på en iMac, men nu har jag svängt och bestämt mig för en mini istället. Som du säger så tror jag också att det i längden blir lite billigare med en mini, förutsatt att man inte har ett faktiskt behov utav den extra kraften i iMacen!

Köp en mini!

• Oregistrerad
  • 2005-04-19 12:39
Ursprungligen av Svampisen:

iMac VS Mac Mini:

ATi Radeon 9600 XT / PRO / 128 MiB VRAM - VS ATi Radeon 9200 32 MiB VRAM ---> Vinnare iMac

vad menar du? iMac G5 har inte nån ATI Radeon 9600 XT för närvarande utan en nVidia FX 5200 64 mb.

Angående köptips. Har själv en iMac G5 och är väldigt nöjd med den. Om du verkligen inte kommer att regelbundet använda typ GarageBand och eller konvertera filmer och sånt (vilket jag tror den klarar bra ändå men iMacen är förmodligen bättre) köp Minin tycker jag.

Gå och testa den själv om du kan och jämför med en iMac. Jag var på Macoteket i Stockholm och där har de en med 1 Gig Ram och den är hur grym som helst. Ingen skillnad på vanliga program men min iMac. Den är helt tyst, till skillnad från iMacen som har surrar lite varierande (ibland ganska högt i ett tyst rum, beror på hur känslig du är) speciellt om man ställer in prestandan på högsta hela tiden.

Något som är värt att tänka på: skärmen på iMacen är mycket bra + att det är widescreen format, som jag älskar. Sånt är svårt att hitta annars hos andra skärmtillverkare. Jag tror det är bara Apple som kör sånt.

Det är inte på något sätt ett enkelt val. Men eftersom du håller på att spara, är det ganska sannolikt att alternativen hinner ändras innan det blir av att köpa en Mac. iMacen kommer sannolikt att ersättas av nya versioner snart, och den billigaste modellen kommer då antagligen att ha 1,8 Ghz G5 och 512 MB minne till ungefär samma pris som den nu billigaste modellen. Om du vill ha 1 GB minne så blir det alltså lite mindre pengar att lägga till.

Jag skulle nog välja iMacen i det läget, eftersom det då blir lite mer skillnad på prestandan.

• Medlem
  • Österåker
  • 2005-04-18 20:50

Eller så kan du ju köpa billigaste Power Macen för 13500:- och den kan du ju sedan uppgradera vartefter som behovet uppkommer.
Då kan du ju byta grafikort, bygga ut minnet ordentligt och slå i en stor hd när det behövs.
En Platt skärm kan du ju vänta med till ett senare tillfälle och köra med din PC skärm så länge.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 22:59

Hmm Ovsing gav mig som är inne på att switcha till iMac något att tänka på men är trött på min CRT så det blir nog en iMac tror jag plus att den är så snygg också

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-18 23:24

Blir nog en iMac för mig

Jag tänker också switcha snart så jag går också och funderar mycket på vilken Mac jag ska köpa.

Just för tillfället är jag inne på en 17" iMac G5 men väntar såklart tills de nya uppdaterade modellerna släpps.
Egentligen vill jag verkligen inte ha en inbyggd skärm eftersom den måste kasseras när datorn blivit gammal och måste ersättas.

Det är synd att det inte finns något alternativ med iMac G5 prestanda men som inte har inbyggd skärm.

/Peter

För närvarande bor jag "hemma" och har ingen egen dator, till hösten kommer jag att flytta för att studera, därför behöver jag både dator och skärm, då blir även den billigaste PowerMac för dyr för mig.

Det negativa med en iMac är precis som Peter säger att det är en inbyggd skärm som blir värdelös så fort man behöver en ny dator. Annars är den ju bättre på alla sätt och vis.

Det är inget lätt val och det finns inte en chans att jag kommer kunna bestämma mig innan iMacen har uppdaterats och man vet vilka förändringar prestanda- och prismässigt det är fråga om.

Fortsätt komma med kommentarer, dom är en stor hjälp (förmodligen även för andra än mig).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 23:02

Skulle utan tvekan välja iMac. Både snyggare, smidigare och bättre prestandamässigt.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-04-19 11:07

Det bästa om man vill ha en plattskärm är väl ändå iMac om man kollar prismässigt så för mig ligger det mellan Powermac eller iMac men älskar skärmen på iMac så det lutar nog 70% mot iMac

• Oregistrerad
  • 2005-04-19 13:02

Mini

Själv köpte jag en Mini, 1.25 igår med 40 Gig disk,BT och 256 meg minne (hade en 512 som låg o skräpa som jag stoppade i istället. Och 2.5" hårddisk finns det ju och skaffa om man vill, eller köra FW.

Jag kör den mot min Samsung 17" TFT 1280x1024 och kör ett Apple Wireless Tangentbord (Som jag i efterhand funderar lite på varför jag köpte - Det är vrålsnyggt men aldeles för högt för min smak egentligen).

Det jag upptäckte är att det faktiskt går att spela spel på den. Testade tom. Americas Army igår, visst ingen höjdarupplevelse men jag trodde faktiskt att det skulle vara totalt omöjligt. Nu är ju 32M Videoram inte direkt något och hänga i julgran direkt men.

Annars kan jag inte säga att jag haft några problem. IDE disken verkar rätt snabb för att vara 2.5" (Antar att det är 5200 varvare). Jag använder Pages, Keynote, Thunderbird (mail/IMAP), Terminalen (SSH), BBEdit (PHP/html) och safari/firefox.

Allt beror ju på vad du ska göra. Lirade lite garageband, har inte testat så många spår än, men det verkade rulla på. iDVD fungerade också även om jag inte har något material att leka med än. Det hackade något när man använde vissa themes som verkade lite komplicerade att rendera i realtid.

Jag funderade först på en mini, med tanke på att deras WS skärm är rätt billigt jämfört med en Mini+extern WS skärm. Apple är ju kända för att ha bra skärmar också. (Även om det inte finns så många tillverkare av WS LCD paneler)..

Jag gav 5700 för min mini, med BT; CD-RW/DVD, 256M/40G och Apple Wireless tangentbord. Nu hade jag ju en skärm redan så det blev lite billigare.

Men jag tycker nog du ska köpa en Mini också. 1.25 är bättre investering än 1.4. Köp inte en dyr Laice disk dock, visst dom är snygga, men är det värt dom pengarna? Jag skulle köpa en USB2 disk - den prestandan räcker - Låt FW porten kopplas till en iSight eller en DV kamera istället

• Oregistrerad
  • 2005-04-19 16:40
Ursprungligen av studiox:

...Men jag tycker nog du ska köpa en Mini också. 1.25 är bättre investering än 1.4. Köp inte en dyr Laice disk dock, visst dom är snygga, men är det värt dom pengarna? Jag skulle köpa en USB2 disk - den prestandan räcker - Låt FW porten kopplas till en iSight eller en DV kamera istället

Hur är det med USB 2.0 hårddiskar, enligt Barefeats är det ung 50% sämre prestanda (läs och skrivhastighet) med USB 2.0 hårddiskar. Och inte på grund av hårddisken utan det är macens implementering av USB 2.0 som är dålig. Prestandan var mycket bättre på en PC med Windows.

http://www.barefeats.com/usb2.html

Sen tyckte jag läste någonstans att det är inget vidare gränsnitt vad gäller stabilitet med USB2.0.

Är själv intresserad att köpa extern HD men vill gärna ha combo så jag kan använda på både kompisars PC (Firewire är inte så vanlig) och macen hemma. Det är sant, Firewire HDs är generellt dyrare men Lacies är bland de billigaste jag har hittat.

Kolla på AppleStore

Ursprungligen av elsevero:

Hur är det med USB 2.0 hårddiskar, enligt Barefeats är det ung 50% sämre prestanda (läs och skrivhastighet) med USB 2.0 hårddiskar. Och inte på grund av hårddisken utan det är macens implementering av USB 2.0 som är dålig. Prestandan var mycket bättre på en PC med Windows.

http://www.barefeats.com/usb2.html

Sen tyckte jag läste någonstans att det är inget vidare gränsnitt vad gäller stabilitet med USB2.0.

Är själv intresserad att köpa extern HD men vill gärna ha combo så jag kan använda på både kompisars PC (Firewire är inte så vanlig) och macen hemma. Det är sant, Firewire HDs är generellt dyrare men Lacies är bland de billigaste jag har hittat.

SmartDisc Crossfire 160 Gb, USB2.0 & FireWire400 för 1295kr från AppleStore, hemskickat till dörren. Köpte en förra veckan och är mycket nöjd!

• Oregistrerad
  • 2005-04-19 22:37

Det är ganska bra pris, du menar väl inklusive moms?

Senast redigerat 2005-04-20 10:02

Ok, nu blev det jobbigt. Jag har nu blivit intresserad av en PowerBook.

Kan en 12" PB med en extra skärm vara ett alternativ? Det skulle bli lite dyrare, men då skulle den ju vara bärbar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-04 16:51

Shit asså. Går också i köptankar och måste säga att köpa en mac är det svåraste jag någonsin har gjort..
Det verkar ju inte heller som att jag är ensam om att tycka det..

Fast nu efter uppdateringen av iMac kan jag med nästan 100% säkerhet säga att det blir en sån, den har ju blivit riktigt billig! Kanske tom blir en 20".

• Oregistrerad
  • 2005-05-12 08:26
Ursprungligen av Sandell:

Shit asså. Går också i köptankar och måste säga att köpa en mac är det svåraste jag någonsin har gjort..
Det verkar ju inte heller som att jag är ensam om att tycka det..

Jag köpte en Mini för en månad sedan, var inte alls nöjd med dess prestanda och funktioner(visserligen var det kompabiliteten med min LCD-TV som var största problemet).
Men jag bytte den mot en imac G5 1,8 och är sannslöst nöjd Kan för mitt liv inte förstå varför jag inte switchat tidigare... Sen att Apple byter ut den mot den nya G5:an som jag får nästa vecka, sänker ju inte direkt mitt omdöme om Apple

1
Bevaka tråden