[Gammal tråd] Se upp för MacRoland!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den 1 Mars, Tisdag, köpte jag en begagnad dator av MacRoland, en Power Mac G5 dual 1.8 med 2 x 512 MiB RAM, den första revisionen.
Det var sagt att datorn skulle landa ute hos BussGods ute i Farsta, MacRoland befinner sig i Skåne och jag i Stockholm, senast måndagen veckan efter det att jag hade beställt den, så blev det dock inte...

När jag hade genomlidit den outhärdligt långa skoldagen och var hur glad som helst eftersom jag skulle hämta min första mac visade det sig att den inte var framme, just det här kan man inte beskylla MacRoland för, frakten var BussGods´ansvar.

Sen kom så tisdagen! Nu skulle jag få se min fina dator! Min alldelles egna mac! Och mycket riktigt, paket fanns på terminalen ute i Farsta, en halvtimme senare var jag hemma i stånd att rycka upp paket!
Till min stora förvåning såg jag när vi öppnande paket att "foten" på Power Macen hade vikt sig utåt och att en långsida hade mycket repor. Nåja, det går att leva med tänkte jag, även fast jag egentligen inte tyckte det. Sen kontrollerade jag innehållet, jag öppnade sidan av datorn och nu började jag bli arg! Det visade sig nämligen att datorn jag hade framför mig var en första revisionens G5:a, den nya G5:an har inte stöd för 8 GiB RAM och PCI-X, den hade dessutom inte 2 x 512 MiB RAM, den hade 4 x 256 MiB! Ifall jag skulle vilja utöka RAMet skulle det vara omöjligt!

Jag och min pappa åkte då tillbaka till BussGods för att skadeanmäla maskinen.
"Men du har ju öppnat den.", sa mannen som stod och tog emot kunder ute i Farsta, han hade tur att han inte var ensam på arbetsplatsen..
Till slut lyckades vi iallafall få en skadeanmälan gjord och efter att jag hade pratat med MacRoland på kvällen var allting självklart; datorn skulle ner till MacRoland och köpet skulle gå tillbaka.
Hittills hade MacRoland hanterat situationen jättebra, han hade varit väldigt hjälpsam och "omtänksam", det skulle dock inte vara länge till.
Pengarna skulle gå tillbaka på fredag, under påsken, senast då, senast då, senast då...
När jag kom hem ifrån en resa under påsklovet var datumet den 31 Mars, pengarna hade då inte kommit tillbaka.

När vi kom hem började mina föräldrar undersöka vem MacRoland egentligen är. Kort sagt, för att inte lämna ut allt för mycket sliskiga detaljer, kan man säga att MacRoland är skyldig staten en ansenlig summa pengar och att många har relativt dålig erfarenhet av honom.

Till slut, den 13 April, efter att vi hade skickat ett brev där min mamma berättade att det faktiskt var "Simons sparpengar" och vi hade hotat att skicka in en betalningsföreläggande handräckning till Kronofogden, kom pengarna!

Vad gjorde jag då för fel och vilken lärdom kan jag dra av det här misslyckandet?
För det första kan jag konstatera att vad jag gjorde fel var att jag inte undersökte MacRoland innan jag köpte macen, jag tänkte helt enkelt inte på det. MacRoland verkade seriös eftersom han ofta syns på Blocket och för att jag har inte sett några klagomål på honom.
Lärdomen är väl ganska enkel; köp nytt eller låt FBI utreda ifall personen som säljer datorn på något sätt kan anses som otillförlitligt.

/ Svampisen

Senast redigerat 2005-04-15 19:12
  • Oregistrerad
  • 2005-04-15 17:53

Fy fan va trist

Hoppas att det löser sig dock.

Pengarna har kommit tillbaka, den 13 April kom dem!

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-15 18:13

Mycket trist. Ett bra tips är att bara köpa begagnat om du personligen kan hämta godset hos säljaren.

Jo, det är ju sant fast med tanke på att MacRoland drivs av ett företag tänkte jag att det inte skulle vara nödvändigt.

• Oregistrerad
  • 2005-04-15 19:05

Jag fattar inte riktigt... (med risk för att göra bort mig här nu...)

först skriver du "en Power Mac G5 dual 1.8 med 2 x 512 MiB RAM, den första revisionen."

och sen att du fick en "var en första revisionens G5:a, den nya G5:an har inte stöd för 8 GiB RAM och PCI-X, den hade dessutom inte 2 x 512 MiB RAM, den hade 4 x 512 MiB!"

Är felen på datorn alltså att den är repig (vilket man såklart inte vill ha), och att du fick 2gb ram istället för 1gb? Jag hade hellre haft 2gb ram i en repig datorn än vice versa. Eller har jag fått allt om bakfoten nu?

Ursprungligen av kallegoescreative:

Jag fattar inte riktigt... (med risk för att göra bort mig här nu...)

först skriver du "en Power Mac G5 dual 1.8 med 2 x 512 MiB RAM, den första revisionen."

och sen att du fick en "var en första revisionens G5:a, den nya G5:an har inte stöd för 8 GiB RAM och PCI-X, den hade dessutom inte 2 x 512 MiB RAM, den hade 4 x 512 MiB!"

Är felen på datorn alltså att den är repig (vilket man såklart inte vill ha), och att du fick 2gb ram istället för 1gb? Jag hade hellre haft 2gb ram i en repig datorn än vice versa. Eller har jag fått allt om bakfoten nu?

Tack för att du är vaken (det verkar inte jag vara), jag har redigerat texten nu och fixat felen.

Den datorn jag trodde att jag skulle få var en första generationens Power Mac G5 med 2 x 512 MiB RAM (möjlighet till 8 GiB RAM) , repfri.
Det jag fick var en andra generationens G5:a med 4 x 256 RAM (möjlighet till 4 GiB RAM) , repig.

Det är synd att liknande ska hända. När jag sålde min gamla iMac G3, så köptes den av någon här i Uppsala, som kom hem till mig, och såg att den fungerade väl. Vi skrev kvitto, eftersom jag inte hade kvar originalkvittot på maskinen. Därmed finns ju i alla fall någonting skrivet, ifall det skulle vara stöldgods.

Själv är jag rätt skeptisk till att köpa begagnat, och om jag gör det så vill köpa på samma ort, så att jag kan träffa personen och se prylen jag köper. Det tror jag är bästa sättet att undvika oväntade överraskningar.

Skönt att det löste sig för dig, i alla fall.

Ja, att det löste sig är riktigt skönt.

Jag tycker dock att jag borde få skadestånd av MacRoland på grund av lidandet jag har utsatts för, att sitta vid en Pentium II processor i väntan på att få tillbaka sina pengar när man vet att man skulle kunna ha en dual G5 är tortyr :D.

Svar från MacRoland

Jag vet inte vad som är meningen med detta negativa inlägg från denna grabben, jag har sålt många maskiner och ingen är missnöjd med detta, han har dels fått erbjudande om en mycket bättre maskin för samma pengar för hans missnöje med vad han beställt och dels har han fått tillbaka pengarna för den betalda maskinen, jag har inte sett detta inlägg tidigare därför har jag inte kommenterat det.
Att det tog tid med återbetalningen berodde närmast på att jag var bortrest på en längre resa och svarade så gott jag kunde på mail ifrån dina föräldrar.
Du fick en bättre maskin än avtalat och ändå så missnöjd att du ville ha pengarna tillbaka för några repor och det tog jag men att du sitter här och skriver en massa skit det tar jag inte och att du inte förstår bättre kan jag förstå med tanke på din ålder men du har väl föräldrar som borde förstå bättre och att lägga in sådana här sagor borde man på en sajt som denna verkligen först kolla upp innan man lägger ut.
Du fick en bättre utrustad daton och avböjde och du fick erbjudande om en kraftigare dator och avböjde och du fick till slut när jag kom hem pengarna tillbaka och ändå är du så missnöjd att du lägger ut mig här som en stor svindlare, det tycker jag är mycket lågt av dig, ha vuxet folk som förstår affärer med dig när du handlar i fortsättning grabben för det är inte din grej. Håll dig till de du förstår

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-21 18:34
Ursprungligen av macroland:

. Håll dig till de du förstår

Till skillnad från dig kanske han förstår den gregorianska kalendern? Kolla trådens datum...

Ja det är väl så att datumet har ju sin betydelse, jag såg detta inslag först nu och klart att jag reagerar. Sidor som dessa ska man kanske inte ta på så stort allvar.
Handlar man med mycket folk i hela landet är det ju klart att man råkar ut för missnöjespartiet emellanåt. Vissa människor går bara inte att göra nöjda så kvittar det hur man gör och vad det gäller datumet så har det väl knappast någon stor betydelse handlingen är ju densamma så håll du dig gärna till din gregorianska kalender den verkar du vara bra på.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-23 10:59

Ja det är väl så att datumet har ju sin betydelse, jag såg detta inslag först nu och klart att jag reagerar. Sidor som dessa ska man kanske inte ta på så stort allvar.
Handlar man med mycket folk i hela landet är det ju klart att man råkar ut för missnöjespartiet emellanåt. Vissa människor går bara inte att göra nöjda så kvittar det hur man gör och vad det gäller datumet så har det väl knappast någon stor betydelse handlingen är ju densamma så håll du dig gärna till din gregorianska kalender den verkar du vara bra på.

Jag driver också företag och det är klart att ibland går det snett i affärer sen är det kanske inte helt lyckat, som du nu har gjort, att dels sätta fart på en flera år gammal tråd - vilket betyder att den hamnar längst upp igen och markeras som ny och aktuell och sedan på bara två inlägg avfärdar hela detta forum (mer eller mindre).

Med lite perspektiv på det hela så kanske du också tycker att det i alla fall är/var lite kul att en stendöd tråd från 2005 fick liv igen, 2008, av dig.

Macroland, ligger det något bakom kritiken? Det finns inte någon företagsinformation på din sida så det går inte att ta reda på om det eventuellt bakomliggande företaget gör rätt för sig.
Den tecknade nakenbilden på en tjej är ju fin men det vore kanske bättre med ett organisationsnummer?

Hade jag varit i Rolands kläder hade jag nog gjort också livat upp en tre år gammal tråd… eftersom det första man får upp när man googlar på hans företagsnamn är just denna tråd – och han vill väl att tänkbara kunder som referensgooglar idag ska få hans bild av saken också.

Inte för att jag vill föreställa mig en tillvaro i Rolands kläder... en annan av länkarna man får upp på google, hans voolife-sida, bjuder på tämligen sorglustig läsning i Torsk på Tallinn-anda.

Jag har också köpt en begagnad PowerMac G5 av MacRoland, och det var faktiskt också på våren 2005.

Jag köpte en Dual 2.0 som enligt Rolands beskrivning hade 160 GB hårddisk och 4x DVD-brännare. Men i verkligheten var hårddisken lite mindre (80 GB) och brännaren lite bättre (8x).

När jag påpekade detta så erbjöd sig Roland att byta ut hårddisken till en 160 GB. Men jag avböjde erbjudandet - dels för att jag tyckte det jämnade ut sig med den snabbare brännaren, och dels för att jag redan hade installerat systemet på den disken, och dels för att jag redan hade monterat ytterligare en (större) disk, så jag tyckte inte att de där gigabyten spelade så stor roll.

Och ytterligare ett plus var att jag fick datorn levererad ända hem till dörren av Roland personligen.

Så all heder åt Roland, både för att han erbjöd sig att korrigera misstaget, och för leveransen!

Men, vid framtida försäljningar: Var mer noggrann i dina beskrivningar av datorerna!

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-23 14:15

Han verkar vara en pajas. Du ska få det du betalat för och inte i något annat utförande.

Btw, ingen kan väl ta hans hemsida seriöst?

Ursprungligen av Laleh:

Han verkar vara en pajas. Du ska få det du betalat för och inte i något annat utförande.

Självklart ska man få det man har betalat för.

Men "pajas"? Är det inte lite överdrivet? I den här tråden har du bara två exempel:
- ett fall där kunden är missnöjd, men där det faktiskt ändå löste sig efter ett tag
- och mitt eget fall, där kunden är hyfsat nöjd.

Ger dessa två exempel verkligen en så klar och tydlig bild, så att du tycker det är befogat med den typen av personangrepp?

Jag hoppas att fler som har handlat av MacRoland skriver här, och delar med sig av sina erfarenheter, så att vi kan få en tydligare bild. Om det sen blir åt det ena eller andra hållet - det får framtiden utvisa - men tills dess kan vi väl ta det lite lugnt med öknamnen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag hoppas att fler som har handlat av MacRoland skriver här, och delar med sig av sina erfarenheter, så att vi kan få en tydligare bild. Om det sen blir åt det ena eller andra hållet - det får framtiden utvisa - men tills dess kan vi väl ta det lite lugnt med öknamnen.

Känns lite klantigt att 99.se ska fungera som jury mot en kille som blivit outad för att det har blivit fel när nån köpt beggat -och dessutom erbjudit köparen andra varor och ekonomisk kompensation.

mina 2 cent.

Ursprungligen av martin wijk:

Känns lite klantigt att 99.se ska fungera som jury mot en kille som blivit outad för att det har blivit fel när nån köpt beggat -och dessutom erbjudit köparen andra varor och ekonomisk kompensation.

Jag menade inte att vi skulle "fungera som jury". Jag tycker att du läser lite för mycket mellan raderna. Jag menade bara precis det jag skrev, dvs att fler åsikter och exempel ger en tydligare bild - och att framtiden får utvisa hur den bilden ser ut.

Personligen tycker jag att Roland har skött de här ärendena bra, och jag är övertygad om att fler exempel skulle visa på att misstagen (och de missnöjda kunderna) är få, och de lyckade affärerna (och de nöjda kunderna) är många många fler.

Företaget macroland har gått i likvidation (likvidationen är avslutad) så tråden kan väl stängas i och med att företaget inte finns längre.

• Oregistrerad
  • 2008-07-23 17:35

Smart... du vill inte att negativa åsikter om dig ska spridas och för att åtgärda det väcker du en tre år gammal död och bortglömd tråd till liv.

Han har ju alla möjligheter att förklara sig så det bör väl inte vara något problem? Det vore ju synd om en oseriös handlare (om det nu inte finns något annat än det avslutade bolaget) som säljer datorer till intet ont anande forummedlemmar.

Jag tror inte att jag läser för mycket mellan raderna, och visst har han all möljighet att förklara sig. Men med all respekt för akerstrom och Jesper Ohlsson så gillar jag fortfarande inte iden om att outa någon på ett forum såhär.

I detta fall är ju affären dessutom avslutad och ingen har förlorat pengar på det. Nu kan jag inte se när det originala 1a inlägget är postat, men med tanke på att första svaret kom den 15e april, och han fick tillbaka pengar den 13e, kan det ju tänkas att det är skrivet lite i humöret, vilket såklart är förståeligt.

Det är ändå olyckligt tycker jag, och jag tror inte att sådana här trådar kommer bidra till en skön stämning här på 99.se

Lite som ett medborgargarde? Jag förstår hur du menar Martin, det ligger en del i det du säger.

Kanske lite dumt av mig att ta upp detta och meningen var kanske inte att få 99 att bli negativt, och jag förstår att det är kanske ett inlägg i en humörsvacka gillade bara inte att bli uthängd på detta viset. Sidan MacRoland är inte aktiv som företag längre jag bedriver en helt annan verksamhet idag så därav inget orgnr på den.
Att det hänt att någon maskin inte har haft innehåll efter beskrivning är kanske inte så stort problem, lätt att göra misstag med många maskiner, grejer bygger ju helt på villighet att åtgärda eller ersätta vilket jag kan tycka att jag har ställt upp på efter bästa förmåga.
Jag är mycket övertygad om att dom flesta som gjort affärer med mig är mycket nöjda med sina varor och det är efter den principen vi fortfarande jobbar idag

//roland

Jag är mycket övertygad om att dom flesta som gjort affärer med mig är mycket nöjda med sina varor...

Det är jag också.

Och eftersom trådskaparens fall är löst för länge sedan, så tycker jag att vi stänger här.

1
Bevaka tråden