Brännmärk återförsäljarna

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-15 09:22

Har du någon gång haft problem med återförsäljare och vill verkligen ge igen för dålig service?
Varför inte skriva om det vilka butiker det är och kort vad som hänt.

Dessa återförsäljare ska vi inte stötta tycker jag dags för oss konsumenter och hålla ihop!

/Abbe

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-15 09:27

Håller med kanske tilloch med ska skapa ett underforum till Köptips - så att det blir "offeciellt" vad vi stödjer - vågar ni det på 99mac ?

/Tangen

• Medlem
  • Solna
  • 2005-04-15 09:31

Håller verkligen med om det. Behandlas kunder som skit så ska man inte komma undan med det!!!

• Oregistrerad
  • 2005-04-15 09:53

Bra idé... i ordnade former.
Så då till att en moderator kontrollerar, så att det inte blir lynchmobber som drar över hela forumet och på andra ställen. En enskild persons dåliga erfarenheter får inte bli allmän åsikt.
Fakta i ärendena är också bra att redovisa, även om "dåligt bemötande" kanske är svårt att få på papper.
Ni hjälper ju oss att förstå vad som ev. är fel så det är bara tacka och ta emot.

Johan Gunverth
SOS Datakraft

(...ej lynchade ännu )

Det viktiga är också att få båda sidorna av historien.
Jag har själv jobbat som ÅF och jag vet att det många gånger är kunden som har orealistiska krav och det händer även att kunder beter sig om idioter och då ska inte ÅFn få skulden.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-15 11:08
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det viktiga är också att få båda sidorna av historien.
Jag har själv jobbat som ÅF och jag vet att det många gånger är kunden som har orealistiska krav och det händer även att kunder beter sig om idioter och då ska inte ÅFn få skulden.

Hedman ?
Sugen på att moderera - och därigenom slakta irrelevanta inlägg ?

/Tangen

• Medlem
  • Solna
  • 2005-04-15 10:46

Absolut sånt är ju jättesvårt att veta finns ju alltid kunder som är riktiga idioter har man fått erfara då man en gång i tiden jobbat i butik. Men som sagt att man får en beskrivning av problemet. Kanske många som har haft problem med samma ÅF då är det ju inte bara en kund som klagar.

/Abbe

Om det går att göra detta på ett nyktert sätt där båda parter får komma till tals utan att man hamnar i oändliga ställningskrig så skulle det kunna vara en mycket värdefull resurs. För att göra det överskådligt så skapar man en liten databas i vilken alla berörda återförsäljare förekommer och kunder dela ut en plus eller minus poäng i anslutning till en motivering.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-04-15 12:56

Låter kanonbra detta måste vi jobba vidare med så man inte kommer i kontakt med någon som man verkligen inte borde ha gjort.

/abbe

• Medlem
  • Solna
  • 2005-04-15 12:58

Man kanske kan kategorisera lite typ:
Företag: xxx
Kundbemötning: xxx (bra, dålig, väldigt bra)
Telefonsupport: xxx
Övrig kommentar:

Typ något i den stilen eller vad säger ni? Så det blir lätt se utan extremt massa text om någons livshistoria utan att den är mera neutral.

• Oregistrerad
  • 2005-04-15 13:40
Ursprungligen av Abbe83:

Man kanske kan kategorisera lite typ:
Företag: xxx
Kundbemötning: xxx (bra, dålig, väldigt bra)
Telefonsupport: xxx
Övrig kommentar:

Typ något i den stilen eller vad säger ni? Så det blir lätt se utan extremt massa text om någons livshistoria utan att den är mera neutral.

Det låter nästan som ett sånt system som pricerunner har. Där man kan sätta betyg på ställena som man handlat hos. Jag tycker att det är bra att kunna se om det varit några problem med eller för den delen också berömma återförsäljaren. Fast det ska man väl som sagt innan inte bara basera på vad en person skriver.

Ursprungligen av Gizz:

Det låter nästan som ett sånt system som pricerunner har. Där man kan sätta betyg på ställena som man handlat hos. Jag tycker att det är bra att kunna se om det varit några problem med eller för den delen också berömma återförsäljaren. Fast det ska man väl som sagt innan inte bara basera på vad en person skriver.

Pricerunners system har haft en och annan skandal när återförsäljare under olika namn har avslöjats med att ge sig själva bra kritik och konkurrenterna dålig kritik. En viss butik var så korkade att de använde sin egen butiks dator, när det avslöjades så tappade de definitivt en hel del kunder. Men tyvärr så avslöjas nog inte det mesta av betygsättarfifflet.

Sen så är det naturligt att en återförsäljare med 1000 tals kunder i månaden oftare får misnöjda kunder än en som bara har 100 kunder i månaden. Vilket snedvrider betygssättningen.

Folk klagar hellre än ger beröm.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Rätt naturligt har transaktionen gått smidigt och allt fungerar så har man ju fått det man förväntat sig. Har nåt gått snett så är det ju lätt att bli sur och sen sprids det över nätet på nolltid.

Men det verkar som om folk i överlag har sämre tålamod nuförtiden och verkar förvänta sig leverans igår allt oftare.

• Oregistrerad
  • 2005-04-15 14:50
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Det kan jag hålla med om. Just därför tycker jag det är kul att kunna ge bra service beröm. Det bör vara en naturlig del av handlandet att säga vad man tycker om service, leverans o.s.v.
Jag tror att beröm sporrar bra handlare att bli bättre (hoppas jag iaf.).

• Oregistrerad
  • 2005-04-15 14:51

Hrm, jag vet inte om ett betygssystem är särskilt bra, men jag välkommnar såväl positv och negativ kritik här i forumet. Har en återförsäljare betett sig dåligt, så är forum på internet ett lysande sätt att sprida det vidare på. Det är väl den enda form av konsumentmakt vi kan utöva?

Ursprungligen av donper02:

Hrm, jag vet inte om ett betygssystem är särskilt bra, men jag välkommnar såväl positv och negativ kritik här i forumet. Har en återförsäljare betett sig dåligt, så är forum på internet ett lysande sätt att sprida det vidare på. Det är väl den enda form av konsumentmakt vi kan utöva?

Så länge det är konstruktivt, så varför inte? Tyvärr tycker jag att de flesta liknande ideér har spårat ur rätt så snabbt.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-04-15 15:47

jo det är sant att kanske ideer har spårat ut för puckade försäljare börjar ljuga o grejor. sen är det inte bara kritik som ges men ofta då man endast bryr sig om att skriva då man vill "skriva av sig" eller ge tillbaka.

1
Bevaka tråden