Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hittar jag USB-anslutna enheter?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Flen
  • 2005-04-14 23:41

Jag försöker lägga tillbaka bilder in i en canon powershot från en eMac via usb.. (måste flytta bilder från ena macen till den andra)

Hur gör jag för att överföra bilderna från datorn till kameran?

(är ganska rudis på mac....)

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 23:46

Stödjer dom UMS så duker den upp som disk på skrivbordet…

  • Medlem
  • Flen
  • 2005-04-14 23:51
Ursprungligen av Pär:

Stödjer dom UMS så duker den upp som disk på skrivbordet…

nope. kan man få den att göra det?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 23:53

Då vill det till att hitta program…

  • Medlem
  • Flen
  • 2005-04-14 23:56

Ett USB-minne skulle alltså dyka upp på skrivbordet, men inte kameran?

  • Medlem
  • Flen
  • 2005-04-14 23:58

Så man kan inte se portarna så som man kan göra i 'den här datorn' på en PC?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-15 00:03

Du kan se vad som sitter vart i USB-kedjan om du väljer "om denhär datorn" och sedan "mer info" i äpplemenyn.
Det hjälper ju dock inte för är kamerans filsystem inte monterat så kan ju datorn inte skriva till den.

Måste vara en gammal powershot eller? Trodde alla kamer vad UMS nu för tiden…

  • Medlem
  • Flen
  • 2005-04-15 00:45

Nej, den är helt ny...Men den dyker inte upp på skrivbordet när jag ansluter den....

Canon stöder tyvärr inte UMS på alla sina modeller

  • Medlem
  • Flen
  • 2005-04-15 20:16
Ursprungligen av Linus Söderlind:

Canon stöder tyvärr inte UMS på alla sina modeller

fcuk, då.....men ett san disc-usb-minne känner den igen??

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-15 22:08
Ursprungligen av Marans:

fcuk, då.....men ett san disc-usb-minne känner den igen??

Det bör inte vara några problem. Du kan ju köpa en minneskortläsare som du ansluter via USB. Då dyker ditt minneskort upp på skrivbordet. Läsarna är ju dessutom billiga numera.

  • Medlem
  • Flen
  • 2005-05-07 18:38
Ursprungligen av PJW:

Det bör inte vara några problem. Du kan ju köpa en minneskortläsare som du ansluter via USB. Då dyker ditt minneskort upp på skrivbordet. Läsarna är ju dessutom billiga numera.

För mej är detta inte ett alternativ....mac skulle ju vara enklare.. :-/

Jag får hoppas att usb-minnet fungerar som det ska.

Men jag tycker fortfarande att det är konstigt att man inte kan kolla sina usb-portar och se vad som är anslutet till dem....
Eller lägga tillbaka bilder i kameran som man hämtade dem från....

  • Medlem
  • 2005-05-07 20:16
Ursprungligen av Marans:

För mej är detta inte ett alternativ....mac skulle ju vara enklare.. :-/

Jag får hoppas att usb-minnet fungerar som det ska.

Men jag tycker fortfarande att det är konstigt att man inte kan kolla sina usb-portar och se vad som är anslutet till dem....
Eller lägga tillbaka bilder i kameran som man hämtade dem från....

Om Canon har valt att kameran inte ska anslutas som en hårddisk kan du väl inte lasta Apple för det. Det brukar följa med programvara till kameran, som gör att du kan ansluta den och flytta filer. Det är ju samma sak på PC. Skillnaden är väl att macen automatiskt kan hämta bilder utan drivrutiner, vilket PC:n inte kan. Så det ÄR enklare på Mac.

Att använda sin kamera som USB-minne är nog inget de flesta gör.

USB-minnen funkar.

  • Medlem
  • Flen
  • 2005-05-07 21:53
Ursprungligen av stfm:

Om Canon har valt att kameran inte ska anslutas som en hårddisk kan du väl inte lasta Apple för det. Det brukar följa med programvara till kameran, som gör att du kan ansluta den och flytta filer. Det är ju samma sak på PC. Skillnaden är väl att macen automatiskt kan hämta bilder utan drivrutiner, vilket PC:n inte kan. Så det ÄR enklare på Mac.

Att använda sin kamera som USB-minne är nog inget de flesta gör.

USB-minnen funkar.

Ah...jaja...jag har väl fallit för myten "det är bara att plugga in så funkar det" ...visst fanns det en skiva till kamerorna vi köpte, men jag har inte hunnit installera dem på macarna. Trodde nog att iPhoto var ett slags universalprogram....

Men jag ska installera Canons programvara så får vi se.

Jag tänkte inte använda kameran som USB-minne, du har missuppfattat min orginalfråga.
Jag ville bara flytta tillbaka bilder som lagts in på fel dator. eleverna har halva sitt projekt på ena datorn och den andra hälften på den andra datorn. JAg skulle korrigera detta lite snabbt, tänkte jag...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-07 20:16

Att se vad som är anslutet är jättelätt…
Jur har du missat det?

'Äpple'->'Om den här datorn'->'Mer info…' och sedan kan du se vad som finns på alla USB-bussar
(Står inte det i manulen?)

Som en extra hjälp, programmet USB Monitor 2

  • Medlem
  • 2005-05-07 23:58

Det finns ett program som heter Camera Window, på Canon-skivorna, som gör det du vill. iPhoto har bara import, eftersom det är den funktion de flesta använder.

1
Bevaka tråden