• Oregistrerad
  • 2005-04-13 17:19

Hej.
Skaffade precis en andra 20" Alu Cinema Apple skärm till min G5'a med standard ATI9600 bildskärms kort. Till detta en ADC>DVI adapter. En -mycket- smutt och behaglig setup!

Så, när jag startade upp så var den nya skärmen, nr2, mycket ljusare och kallare. Lugnt, tänkte jag, jag kalibrerar den så blir det bra. Vanlig Apple kalibrering alltså ingen hårdvara.
Det har fungerat bra tidigare med mina LaCie vga skärmar, så jag vet att det ska funka.
När det var gjort så stämde det i alla fall inte. Hm. Gjorde om nr2 en gång till för säkerhets skull.
Moepp.. OK. jag "korskalibrerar" nr1 med nr2 som referens...icke. fortfarande stor gamma skillnad.

Kan en av skärmarna vara paj?...Ah, byter plats på kablarna..och färgskillnaden "följer med".
Alltså, det är inget fel på skärmarna. Hm, kan det skilja på ADC resp DVI? Verkar konstigt då den digitala delen är "samma".

Nåväl, byter tillbaka kablarna och....eh, va' nu?! Kalibreringen följer -inte- med tillbaka!
Jag kan inte annat en idiotförklara hur det här (inte) funkar...

En fråga är även, när jag körde VGA skärmar kunde jag se den nya Colorsynk profilen i båda skärmarna, alltså skärm 1 kunde ladda skärm 2's profil. Så sker inte nu. Det enda val jag hittar vid kalibreringen är att låta andra användare se min nya profil, men inte jag själv för den andra skärmen.

Som sagt lite förbryllad, undrar om någon kör en liknande uppsättning med lyckad kalibrering.
PS. Det går att få skärmarna väldigt lika med korskalibrering, men båda blir lika "fel" så att säga.DS

mvh
Lennart