Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utskriftskostnad bläck vs. laser

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 14:17

Jag har en känsla av att min Epson Photo 950 käkar bläckpatroner, och att det i längde kommer att bli rätt dyrt att ha en sådan nisch-skrivare.

PIXMA-serien verkar ju ha fått bra fotfäste, men samtidigt har ju färglaserskrivare kommit starkt på sistone.

Hur står sig t ex en PICMA ip5000 mot Canons kommande LBP3000 (laserskrivare) om man jämför per utskrift? Skulle vilja sätta upp någon slags kalkyl...:-)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-13 14:27

Sitter lite i samma sits som dig tror jag, det blir svindyrt i längden att skriva ut med bläckstråleskrivare.

Då mina utskrifter till 99% är svartvita kommer jag att skaffa en svartvit laserskrivare för runt 1500 kr och behålla min bläckstråleskrivare för de få färgutskrifter jag gör.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-13 19:26

Ett tips är begagnade laserskrivare. Billiga i inköp, billiga i drift. Har själv en HP-6L, har skrivit hundratals sidor på samma toner hittills. Dessutom kostar tonern bara lite mer än vad bläck till en bläckstråleskrivare skulle kosta. Enda nackdelen jag kan tänka på är att de oftast kommer med parallellportsanslutning - vilket Mac inte alltid har.

Ursprungligen av TERdON:

Ett tips är begagnade laserskrivare. Billiga i inköp, billiga i drift. Har själv en HP-6L, har skrivit hundratals sidor på samma toner hittills. Dessutom kostar tonern bara lite mer än vad bläck till en bläckstråleskrivare skulle kosta. Enda nackdelen jag kan tänka på är att de oftast kommer med parallellportsanslutning - vilket Mac inte alltid har.

Vad använder du för drivrutin till den? Jag själv kör på en som ger kass upplösning och fanns i systemet ("HP LaserJet 6 series"). Jag kan inte hitta någon för 6L på HP:s hemsida.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-14 23:15
Ursprungligen av Kristofer:

Vad använder du för drivrutin till den? Jag själv kör på en som ger kass upplösning och fanns i systemet ("HP LaserJet 6 series"). Jag kan inte hitta någon för 6L på HP:s hemsida.

Den är kopplad till min PC med Windows, och utdelad över Samba. Drivrutinen jag använder i OS X är vilken det nu var som följde med systemet. Vet inte hur saker fungerar, det är ju möjligt att det är så att det är PC:n som får göra jobbet, och det bara är någon mellanfil som får åka över nätverket. Eller så kanske jag inte är så kinkig som du är...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 00:13

Epsons bläck ligger på 22000:- kr/ liter,, och vi tycker bensinen är dyr...

Har beställt en HP COLOR LASERJET 3500 (företagsköp) och svart bläck för 3700 sidor kostar 1000 kr. Vet inte riktigt hur man ska räkna när det gäller färgpatroner, men kvaliteten vid färgutskrift av fotografier är i alla fall himla bra, mycket bättre än vad jag hade väntat mig...

Ursprungligen av Fredric:

Epsons bläck ligger på 22000:- kr/ liter,, och vi tycker bensinen är dyr...

Åja, det finns modeller där literkostnaden är så låg som 13.000:-

Lämnar man konsumentnivån och går upp på storformat så kan man komma ner i knappt 4.500:-, men då kostar skrivaren å andra sidan som ett par liter konsumentbläck.

Kollade även skillnaden mellan standard och high capacity-patroner. Där kan man spara omkring 9.000:-/liter.

1
Bevaka tråden