Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ÅÄÖ och specialtecken i html på Mac?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En sak som jag stör mig på och som krånglar till det lite när jag ska in och rodda i kod med texter som innehåller åäö och andra specialtecken som OS X av någon anledningen inte kan hantera. Man måste konvertera tecknena till html för att det ska bli rätt och har man råkat spara en fil utan att ha gjort det och man öppnar den senare så är tecknena t.ex. åäö ersatta av konstiga tecken så man måste gå in och skriva in dem igen.

Varför är det sådana problem i OS X? På Windows funkar det ju bra överallt.

Jag förstår dock varför man ska konvertera tecken till html-kod, för att man ska kunna läsa sidan med tecknena även utomlands där man har annat språk på tangentbord o så. Men det borde ju inte behövas ändå tycker jag.

Finns det nåt sätt att bli av med det så man slipper konvertera tecken?

Jag kodar mest i BBEdit och det funkar bra så länge det bara är jag som lekt med filerna, men kommer sen en programmerare som sitter på Windows och gör ändringar och sparar och sätter in kod och text med specialtecken, så blir det meckigt att konvertera tecken då det lätt blir vissa tecken som konverteras som inte ska det.

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.

kör utf8 på filerna och se till att din webserver leverar sidorna som utf-8. Sen berätta för dina kollegor att de också ska köra utf8 (om deras editor inte plockar upp det automagiskt). Då behöver du inte göra om tecknen till html entities..

Då blir det minst problem och enklast att jobba.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-13 16:01

BBEdit är ju suveränt på bl a teckenkodning. Jag antar att det är html-filer det handlar om? Så länge de innehåller info om vilken teckenkodning som används, t ex genom en <meta>-tagg, ska du inte få några problem. Jag delar html-filer med "åäö" i med pc-användare, och det funkar såväl med utf-8 som iso-8859-1.

Ursprungligen av memark:

BBEdit är ju suveränt på bl a teckenkodning. Jag antar att det är html-filer det handlar om? Så länge de innehåller info om vilken teckenkodning som används, t ex genom en <meta>-tagg, ska du inte få några problem. Jag delar html-filer med "åäö" i med pc-användare, och det funkar såväl med utf-8 som iso-8859-1.

Ok, så exakt vad skriver jag för att det ska fungera överallt då?

Jag har ställt in BBEdit att som default välja ISO-8859-1/ISO Latin 1 (som teckentabell om den inte kan lista ut det (ofta jobbar jag med php-filer som inte är fullständiga HTML-dokument). Det är ju oftast den teckentabellen som används om det ligger på ett webbhotell och det blir rätt i webbläsaren då också (om sidorna har samma teckentabell). Nu försöker jag gå över till UTF-8 så mycket som möjligt, men fortfarande är det mesta i ISO Latin 1.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har ställt in BBEdit att som default välja ISO-8859-1/ISO Latin 1 (som teckentabell om den inte kan lista ut det (ofta jobbar jag med php-filer som inte är fullständiga HTML-dokument). Det är ju oftast den teckentabellen som används om det ligger på ett webbhotell och det blir rätt i webbläsaren då också (om sidorna har samma teckentabell). Nu försöker jag gå över till UTF-8 så mycket som möjligt, men fortfarande är det mesta i ISO Latin 1.

Jag ha nu testat alla möjliga olika, men det funkar inte med nån. Borde det inte fungera med denna koden?

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transi...">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="sv" lang="sv">
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

Vad säger BBEdit att det är för teckenkodning? (Du kollar det i en av de där minimenyerna i själva dokumentfönstret.)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-13 17:43

Det du kan göra när du öppnat en fil som ser konstig ut är att använda BBEdits 'File / Reopen using encoding' tills du hittar rätt, och tecknena ser riktiga ut. Lägg sedan till denna encoding i filerna du sparar, och ställ in default som Adrian B föreslår ovan.

Ursprungligen av memark:

Det du kan göra när du öppnat en fil som ser konstig ut är att använda BBEdits 'File / Reopen using encoding' tills du hittar rätt, och tecknena ser riktiga ut. Lägg sedan till denna encoding i filerna du sparar, och ställ in default som Adrian B föreslår ovan.

Hmm, jag har BBEdit 7.0 och hittar ingen Reopen using encoding under Filemenyn. Kanske bara finns i senaste versionen?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-16 11:07

Det är mycket möjligt. Jag kör för tillfället BBedit 8.0.3.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-17 22:57

Hade också problem innan men så hittade jag detta och det funkar fin fint...

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">

Ursprungligen av david.nu:

Hade också problem innan men så hittade jag detta och det funkar fin fint...

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">

Det funkar inte, nu har jag testat allt som går att testa känns det som.
Har provat på två olika servrar nu, den ena skriver ut tecknena konstigt och den andra skriver inte ut tecknena alls.

Trots att man valt att språket är svenska så verkar den inte fatta att det är åäö. Helkonstigt!

Och dina filer är sparade som utf8?

Personligen anser jag att det är serverns job att leverera filerna med rätt Content-Type. Vet inte hur pålitlig meta taggen är.
om du kör apache kan du lägga in följande i en .htaccess...

AddDefaultCharset utf-8 
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-18 18:24

Jag tolkade det hela som att det var problem när filerna skulle editeras lokalt, men det handlar om hur de visas via http? Isf är meta-taggen nästan alltid skit samma, för http-header (som skickas av servern) har högre prioritet.

  • Medlem
  • 2005-04-18 18:51

Jag kör BBEdit 6.1, har inte heller "reopen using...". Däremot kan du ställa in kodningen med en av knapparna överst i själva dokumentet, ikonen ser ut som en liten textfil - här kan du ange bl a unicode som format.

Fast nu konverterar ju Fetch, beroende på hur man ställt in det, textfiler så att det lokala teckenformatet görs om till serverns teckenformat. Så jag brukar köra den vägen. Vet inte hur det är med Transmit och andra FTP-klienter.

Men, ska du göra html-sidor är det väl lika bra att du och dina kollegor använder standarden, dvs anger alla specialtecken med de html-koder som finns just för detta ändamål? Har du problem med att "komma ihåg dom", välj "Windows" -> "HTML Entities" i BBEdit så får du upp dom fint i en lista.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-18 20:25

Fast det är ju så knöligt!!! Om man på ett enkelt sätt kan slippa detta är det mycket mycket värt. Det gäller ju inte bara åäö utan även de flesta typer av specialtecken och accenter mm.

Slutsats?

Efter alla svar i denna tråden så uppfattar jag det som att mitt problem inte går att lösa på Mac. Alltså man måste be systemadministratörerna på de servrar man jobbar mot att ändra nåt så det fungerar med åäö och andra specialtecken. Inget jag kan göra nåt åt med andra ord. :/

Några frågor:
Varför har då nästan inga servrar det inställt så att det funkar med åäö om man sparat filer på Mac och laddat upp?
Varför fungerar det så bra på Windows men inte Mac?
Är det samma problem på Linux?

Jag vill slippa behöva konvertera tecken när jag kodar och skriver in texter, dels för att det blir jobbigt att läsa långa texter i koden med konverterade tecken och dels för att ibland så vill man inte konvertera alla specialtecken eftersom vissa är tecken i php-kod och annat som inte får jiddras med för att det blir syntax error då.

Då blir det alltså 1-0 till Windows vs. Mac på html-kodarfronten då i a fall. *besviken*

Vad är det som inte funkar med att köra tex. utf-8 och levera dom som det? :rolleyes:

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-19 17:32

Oavsett inställning på servern ska du kunna ladda upp filer som du skapat/ändrat på din mac. Det viktiga är inte vilken encoding som används, utan att alla använder samma!!

tobiwan, jag förstår nog fortfarande inte riktigt ditt problem. Kanske kan du i punktform exakt beskriva vad du gör och vad resultatet blir?

1
Bevaka tråden