Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail 2 - diskutera nyheterna här

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hoppas att skräppostskyddet är bättre. Det är den viktigaste funktionen i ett mailprogram idag – tyvärr.

Can More Spam
Widely lauded for its ability to identify and dispatch spam, Mail packs an improved filtering engine, offers better accuracy, includes more filtering options and provides more powerful protection against spammers.
If, for example, your ISP uses SpamAssassin, Brightmail or another spam-analysis tool, Mail leverages that analysis. You’ll find an option for doing so in the Junk Mail preferences panel. To further ensure your privacy, you can also direct Mail not to download images included in junk messages, thus circumventing a common trick used by spammers.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-12 22:49

sött att sendmailknappen ser ut som ett pappersflygplan. har inte sett det i andra mailprogram.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-12 23:36
Ursprungligen av p0tatis:

sött att sendmailknappen ser ut som ett pappersflygplan. har inte sett det i andra mailprogram.

Så är det ju i vanliga mail också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 23:50

Njaaa ... Jag tycker att det förra utseendet var mer slimmat och enkelt. Varför övergav de den så smarta utdragslådan både i Mail och Finder för att istället ha ett tomt och oändvändbart utrymme? Ladda ner PathFinder och titta hur sidofälten är där - mycket mer logisk lösning än i Finder ...

Fast funktionerna verkar dock utvecklas bara till det positiva och det är väl det viktigaste. Vet någon om man kommer att kunna växla mellan två skilda konton, som i Entourage? Väldigt bra att slippa blanda ihop mailen från två olika konton om man vill.

Det där med stbilitet hoppas jag stämmer. Nuvarande mail är helt hopplöst; glömmer jag det på under en natt utan att datorn går i vila har det snott åt sig allt minna som finns. Jättebra.

Det ska bli så förbannat skönt att med gott samvete kunna lämna Thunderbird bakom sig. Trevligt är det, men på tok för segt i manövrering och sökning. För att inte tala om den kassa integreringen med övriga systemet. Hoppas bara att nya Mail inte dras med samma problem med alzheimers på spam-filtret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 09:05

Stabilitet ja...
Ha över 500 mail med tunga bilagor i in eller utkorgen. Sjukt dåligt.

Hmm... kanske kanske att Mail 2 kan får mig att ge upp Eudora Ska ge det en chans i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 11:38

Underligt att folk klagar på stabiliteten. Jag har använt Mail sedan Panther kom ut. Inte en enda krasch, och jag har över 6 000 meddelanden sparade. Kolla hur det ser ut i brevlådorna. Det kanske ligger skräpfiler och onödiga mappar där. Kasta alla filer som inte slutar på .mbox, men inte mappar så klart, om du har .mbox-filer i dem.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-04-13 11:47
Ursprungligen av Mondo:

Underligt att folk klagar på stabiliteten. Jag har använt Mail sedan Panther kom ut. Inte en enda krasch, och jag har över 6 000 meddelanden sparade. Kolla hur det ser ut i brevlådorna. Det kanske ligger skräpfiler och onödiga mappar där. Kasta alla filer som inte slutar på .mbox, men inte mappar så klart, om du har .mbox-filer i dem.

Hur mycket inverkar attachments på Mails stabilitet? Jag får en hel del bilder och dokument bifogade till e-breven och som jag inte plockar ur databasen. Och så får jag krascher med ojämna mellanrum....

Ursprungligen av Mondo:

Underligt att folk klagar på stabiliteten. Jag har använt Mail sedan Panther kom ut. Inte en enda krasch, och jag har över 6 000 meddelanden sparade. Kolla hur det ser ut i brevlådorna. Det kanske ligger skräpfiler och onödiga mappar där. Kasta alla filer som inte slutar på .mbox, men inte mappar så klart, om du har .mbox-filer i dem.

Problemet är att om det är igång över natten t.ex. så börjar den ibland fråga efter lösen. Då snor den hela minnet sen måste man tvångsavsluta.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 12:55

Hoppas man kan autoprinta....

En knasig funktion som vi på vårt info-konto är: "Skriv ut...".

Detta finns i de flesta mailprogram att lägga upp som en regel, men inte i mail....ja ja det går att göra ett Applescript.

Efter att ha läst spaltmeter i macosxhints.com arkiv konstaterar man - det helt enkelt inte går...och om du får igång det så skriver den inte ut PDF + jpg bilder på pappret...

Skulle vara en bra funktion - så man slipper att köpa Entourage eller installera 1990-tals OS 9 system med outlook...

Mvh

Onewheel

"Windows? - näää jag använder inte nybörjarprylar. Gå in på OnOff och se vad alla nybörjare köper!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 15:31
Ursprungligen av Mondo:

Underligt att folk klagar på stabiliteten. Jag har använt Mail sedan Panther kom ut. Inte en enda krasch, och jag har över 6 000 meddelanden sparade. Kolla hur det ser ut i brevlådorna. Det kanske ligger skräpfiler och onödiga mappar där. Kasta alla filer som inte slutar på .mbox, men inte mappar så klart, om du har .mbox-filer i dem.

Har inte med antal mail att göra. Det är stora bilagor som spökar. Krashar datrorn eller så går inte .moxarna att öppna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-04-13 16:26

Håller med Mondo om att det förvånar mig att vissa här ser Mail som ett ostabilt program. Både på jobbet och hemma använder jag endast Mail på datorer som aldrig stängs av och det är ett av de program som ställer till minst problem. Spam filtern är också väldigt effektiv, ytterst få mejlar som den missar.
Kan dock hålla med om att det känns konstigt att Apple valt ett annat look för Mail än de andra app:en, undrar varför.

/H

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 12:05

Ang. gränssnittet tycker jag att det är stort lyft att de har skippat utdragslådan och bakat in den i fönstret. Hoppas detta är början på något nytt. Utdragslådor är ett otyg!

(Huvudskälen till mitt hat är att man aldrig vet var de dyker upp (eftersom det är beroende av var på skärmen man har fönstret) och att de inte går att tabba till.)

Vet inte om det är jag som är korkad, men det snackas om två teman til Mail (tre i nya Tiger Mail)? Vars finns de isåfall eller har jag missuppfattat allt?

Ursprungligen av Mattias H:

Vet inte om det är jag som är korkad, men det snackas om två teman til Mail (tre i nya Tiger Mail)? Vars finns de isåfall eller har jag missuppfattat allt?

För att förtydliga, det finns flera:

• "Pinstripe" - det du har i Mail idag.
• "Brushed metal" - det du har i t.ex. iTunes och Safari.
• "Pro" - Final Cut, Shake...
• Och till sist det nya i Tigers Mail 2.

Det som jag ser fram emot är en förbättrad sökfunktion. Den nuvarande är ju totalt värdelös: skriver man in ett ord i sökrutan, får man ett antal träffar. För att begränsa sökningen ytterligare, är ju det logiska att skriva in ytterligare ett sökord. Men nej, man får istället ännu fler träffar!
Sökningen behandlas alltså som "visa alla mail som innehåller ord 1 ELLER ord 2", vilket ju är helt oanvändbart! Visserligen läste jag i Mail-hjälpen att man kan skriva "ord1 and ord2" för att få sökningen att fungera på ett logiskt sätt, men jag anser att sökningen ska fungera som AND tills man anger något annat söksätt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 16:03
Ursprungligen av Maccer:

Det som jag ser fram emot är en förbättrad sökfunktion. Den nuvarande är ju totalt värdelös: skriver man in ett ord i sökrutan, får man ett antal träffar. För att begränsa sökningen ytterligare, är ju det logiska att skriva in ytterligare ett sökord. Men nej, man får istället ännu fler träffar!
Sökningen behandlas alltså som "visa alla mail som innehåller ord 1 ELLER ord 2", vilket ju är helt oanvändbart! Visserligen läste jag i Mail-hjälpen att man kan skriva "ord1 and ord2" för att få sökningen att fungera på ett logiskt sätt, men jag anser att sökningen ska fungera som AND tills man anger något annat söksätt.

Många program på mac (iTunes, proteus osv) har ju dessutom ingen sökfunktion utan en filterfunktion som de kallar för sök. Två helt skilda saker.

Ursprungligen av Mattias H:

Vet inte om det är jag som är korkad, men det snackas om två teman til Mail (tre i nya Tiger Mail)? Vars finns de isåfall eller har jag missuppfattat allt?

Det är inte teman i den bemärkelsen att man får välja själv. Men det är olika typer av utseenden som programutvecklarna kan välja mellan. Kritikerna tycker att Apple gör användarna en otjänst och att dom dessutom använder det inkonsekvent och mot sina egna riktlinjer.

Läs gärna Daring Fireballs artiklar:
Brushed Metal and the HIG
Today’s Theme: Themes

Ursprungligen av Adrian B:

Det är inte teman i den bemärkelsen att man får välja själv. Men det är olika typer av utseenden som programutvecklarna kan välja mellan. Kritikerna tycker att Apple gör användarna en otjänst och att dom dessutom använder det inkonsekvent och mot sina egna riktlinjer.

Läs gärna Daring Fireballs artiklar:
Brushed Metal and the HIG
Today’s Theme: Themes

John Gruber har nästan helt rätt men glömmer bort en mycket viktig poäng: Det viktiga när man talar om att vara konsekvent är inte programmens utseende utan deras beteende, vad som händer och hur det händer när man arbetar med programmet. Det finns mycket forskning som visar att utseendet faktiskt har lite till ingen inverkan på hur folk använder programmen. Och det är ju det vi vill, att folk ska använda programmen, inte kolla på dem.

Sen inte sagt att jag inte vill ha en mer enhetlig look-and-feel i Mac OS X... Är något tilltalande till känslorna så har förnuftet lättare att förlåta skavanker.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

John Gruber har nästan helt rätt men glömmer bort en mycket viktig poäng: Det viktiga när man talar om att vara konsekvent är inte programmens utseende utan deras beteende, vad som händer och hur det händer när man arbetar med programmet. Det finns mycket forskning som visar att utseendet faktiskt har lite till ingen inverkan på hur folk använder programmen. Och det är ju det vi vill, att folk ska använda programmen, inte kolla på dem.

Jo, det har du en poäng i, helt klart. Men är det inte så att det olika temana (?) har olika beteende också..? Metallutseendet har ju feta kanter som kan kan dra i var man än tar i dom medan andra teman inte har detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 16:42
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, det har du en poäng i, helt klart. Men är det inte så att det olika temana (?) har olika beteende också..? Metallutseendet har ju feta kanter som kan kan dra i var man än tar i dom medan andra teman inte har detta.

Nej, inte ens där finns det konsekvens mellan temanen - Safari har metallutseende, men inga feta kanter.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

John Gruber har nästan helt rätt men glömmer bort en mycket viktig poäng: Det viktiga när man talar om att vara konsekvent är inte programmens utseende utan deras beteende, vad som händer och hur det händer när man arbetar med programmet.

Han snuddar vid det i artikeln Does This Brushed Metal Stuff Really Even Matter?.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det finns mycket forskning som visar att utseendet faktiskt har lite till ingen inverkan på hur folk använder programmen.

Den mesta av den litteraturen (åtminstone som jag har kommit över) handlar om program som är gjorda för mycket länge sedan och som knappt går att jämföra med de avancerade gränssnitt som vi ser idag. Jag tror att om vi skulle göra en undersökning på exempelvis något av alla musikskaparprogram (som ju brukar ha estetiskt "utvecklade" gränssnitt) och gjorde om det med vanliga gränsnittsdetaljer så skulle vi märka en skillnad. Med exempelvis Safari så skulle vi inte märka så stor skillnad mellan metall och inte metall, men om vi skulle anstränga oss för att göra ett "fult" gränsnitt till Safari så skulle vi märka en skillnad. På samma sätt som ett "vackert" formgivet textstycke är lättare att ta till sig för de flesta än ett "fult" dito. (Med "vackert" menar jag alltså någon sorts harmoni mellan färgerna, bra placering och logiska storlekar på olika element plus en viss talang från typografen och formgivarens sida.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 23:37

Jag skulle gärna byta bort "Pinstripe", "Brushed metal" och "nya mail" mot ett Mac OS X bara i "pro". Mums!

Ursprungligen av acke:

Jag skulle gärna byta bort "Pinstripe", "Brushed metal" och "nya mail" mot ett Mac OS X bara i "pro". Mums!

Jaaaa jag skulle gärna kunna välja ett pro tema.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-13 23:59
Ursprungligen av acke:

Jag skulle gärna byta bort "Pinstripe", "Brushed metal" och "nya mail" mot ett Mac OS X bara i "pro". Mums!

Ursprungligen av draags:

Jaaaa jag skulle gärna kunna välja ett pro tema.

Någon som skulle kunna jaga rätt på ett sceenshot på ett "pro"-tema till oss dödliga som aldrig kört Shake eller någon annan "pro"-applikation?

Ursprungligen av Spiken:

Någon som skulle kunna jaga rätt på ett sceenshot på ett "pro"-tema till oss dödliga som aldrig kört Shake eller någon annan "pro"-applikation?

Kolla artiklarna jag länkade, det ska finnas bilder där.

Pro-temat känns väldigt Mac OS 9 "Copland" style. Någon som minns systemtillägget Aaron?

Bevaka tråden