Spara till ny Mac. Vilken?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har haft min eMac i två år nu och den börjar kännas gammal. Jag tycker jättemycket om den men den orkar inte riktigt med längre.
Jag ska köpa en ny har jag bestämt mig för, men jag har inte råd än på ett tag.
Så vilken tycker ni jag ska spara till?
Just nu lutar det åt en Powermac G5, svagaste modellen, pga uppgraderingsmöjligheter som jag saknat med den här. Tanken är alltså att min nästa dator ska orka med längre än den här tack vare uppgraderingsmöjligheter, men jag skulle kunna landa på vilken modell som helst (kanske till och med en ny eMac).. är det en bra investering eller borde jag köpa en billigare som jag kan byta ut när den inte orkar med längre? Typ en Mini? Är det jag sparar på att köpa interna tillbehör till en Powermac värt besväret och merkostnaden av själva datorn?

Ju dyrare dator desto längre tid måste jag spara och jag vill såklart köpa en så snart som möjligt. Är det värt ett extra halvår för en lite dyrare variant av G5:a?
Kommer jag vilja ha en ny om två år trots att jag varit förutseende och köpt en som ska hålla länge tror ni?

Dessutom vore det bra med lite tips om billig, men stor skärm till Mini eller Powermac.

Hoppas inte tråden blev för allmän. Vore tacksam för lite tips och tankar

• Medlem
  • 2005-04-12 17:35

Nu vet jag inte vilken dator du använder just nu (står endast iBook på presentationen) så jag vet inte hur höga krav du har på din nya dator. De två senaste gångerna jag har köpt dator har jag slagit till på begagnade powermacar, senast nu i somras en dual 1GHz. Den tuggar på alldeles utmärkt och gick inte loss på mer än 6500kr. Att köpa begagnat skulle jag tro är det mest ekonomiska, om du kan undvara att ligga på den absoluta prestandatoppen.

När det gäller skärm kan jag bara rekommendera apples 20-tummare. Inte jättebillig kanske, men försök att få tag på den gamla versionen så borde det inte bli så dyrt.

Bra tips, men jag vill helst inte köpa begagnat. Kan inte svara på varför. Jag är väl för bekväm av mig. Kanske ska göra ett försök.

Det är en eMac, vilket står, men det kanske såg ut som ett typo
700 mhz med 640 mb RAM

Jag har högre krav den här gången.

1
Bevaka tråden