Vilken 17" TFT?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att byta ut min gamla CRT. Jag har framförallt tittat på två skärmar:

Samsung 172X
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM172X

och
NEC LCD1770NX
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NECLCD1770NX

Någon som har en uppfattning om skärmarna? Eller andra i samma prisklass? DVI är ett krav. Jag vill gärna ha något som ser snyggt ut på skrivbordet.

EDIT: En fråga till: Text på skärmen lär ju krympa ihop lite jämfört med min nuvarande CRT-skärm (1024x768 på 17"). Jag kommer mest att använda skärmen för text. Kompenserar skärpan väl för detta? Det blir inte plottrigt om avståndet mellan ögon och skärm är ca 80-100 cm?

Senast redigerat 2005-04-11 23:10

men, vad är detta? http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM710TSI

Frågan: Det beror på dina ögon, om du inte vill ha suddig och ful bild så får du använda 1280x1024.
Om du ska sitta så långt ifrån och om du har dålig syn så borde du antingen ha glasögon på dig eller ha ett förstoringsglas till skärmen:P

Tack för ett utmärkt svar. Det redde ju ut alla frågetecken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 09:03

På en TFT-skärm kan du se hela skärmytan, till skillnad från på en CRT-skärm. En 17" CRT har en betraktningsbar yta på ~16". Skillnaden i pixelstorlek mellan din gamla och en 17" TFT borde alltså inte vara alltför dramatisk. Eller köp en 18" eller 19". De brukar ha samma upplösning som 17"-skärmarna.
Kan också rekommendera Samsung 710T, har en sådan själv. Den ser helt OK ut, och 2500:- är riktigt billigt.

Jag har en Samsung 172x. Tycker det är en utmärkt skärm - väldigt klar och lättläst. Enda nackdelen med den är att skärmen inte går att höja så värst mycket. Jag har höjt min max och sedan ställt den ovanpå en hårddisklåda och lite till så att avståndet mellan skärmens underkant och bordsskivan nu är 16cm. Det fina är att ett vägg/arm-fäste (VESA 75mm) medföljer i paketet, så om man önskar kan man med enkelhet sätta fast skärmen på vägg eller arm istället för att ha den stående på bordet.

Det kan förstås handla om att vänja in sig med en annorlunda skärm. Min förra skärm var en 17 tums sony crt som jag placerat snett framför mig på en 20cm hög "överhylla" som står på skrivbordet. Den höjden plus skärmens höjd mellan underkant och fot gjorde att bilden befann sig närmare 30cm upp. Det tar sig ett tag att vänja in sig med denna mer ergonomiska inställning.

Men som sagt 172x är en väldigt bra och prisvärd skärm - skulle vilja ha två för den är snygg att se på också med sin endast 1cm breda silvriga kant.

Ursprungligen av C-mon:

Eller köp en 18" eller 19".

Jag har funderat på det. En 19" är ju överkomlig. Jag har å andra sidan sett kommentarer om att saker bara känns onödigt uppförstorande på en 19". Men det kanske gäller mest om man arbetar med bilder? Man vinner ju inga pixlar genom att gå upp till 19".

Jag kan ju helt enkelt titta efter hur text ser ut på en 17-tummare, men jag har inget tillfälle att se hur de ser ut tillsammans med en Mac. Är det man ser på skärmen jämförbart mellan PC och Mac? Dvs är exempelvis ett typsnitt på 12p exakt lika stort på skärmen på båda systemen, förutsatt att man inte har någon textzoomning på?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Är det man ser på skärmen jämförbart mellan PC och Mac? Dvs är exempelvis ett typsnitt på 12p exakt lika stort på skärmen på båda systemen, förutsatt att man inte har någon textzoomning på?

Nja tyvärr är textstorlek nog inte jämförbar mellan systemen. Du får nog helt enkelt göra som jag gjorde: Läsa ihjäl dig på testresultat. Du kan också kolla på Newegg.com där deras kunder talat om hur nöjda de är med skärmen. Sedan kan du ju kolla genom gamla tester på TomsHardware.com.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Nja tyvärr är textstorlek nog inte jämförbar mellan systemen. Du får nog helt enkelt göra som jag gjorde: Läsa ihjäl dig på testresultat. Du kan också kolla på Newegg.com där deras kunder talat om hur nöjda de är med skärmen. Sedan kan du ju kolla genom gamla tester på TomsHardware.com.

Det är lite synd att jag inte känner någon med Mac och en 17" TFT. Går jag in på Macoteket här i Uppsala så har de ju ingen 17-tummare kopplad till Mac, och går jag till en PC-månglare så ser jag hur text presenteras i Windows, vilket kanske inte är jämförbart. Men är en 17" TFT ungefär att jämföra med en 17" iMac? Den har ju inte 1280x1024, men pixlarnas storlek kanske är samma, så att det är ganska jämförbart? Då kan jag ju titta på en sådan, och avgöra om jag trivs med det.

Ursäkta om jag tjatar lite med frågan. Jag är inte ute efter några exakta jämförelser. Jag vill bara veta om texten krymper ihop och blir svårläst på lite avstånd. Som jag arbetar nu så har jag 75-80 cm från mina ögon till min 17" CRT. Med en platt skärm, så kommer texten att bli aningen skapare, antar jag, vilket kanske kompenserar för att den blir aningen mindre för ögat? Om jag köper en platt skärm så kommer jag att vilja ställa den lite längre bak på skrivbordet, eftersom man har god nytta av ytan framför skärmen. Ytan bakom är inte så användbar.. Är det kanske vettigare att satsa på 19"?

Köpte en 17" TFT från LG på NetonNet, blev förvånad att den nästan var lika stor som min 19" CRT.
Tyvärr har den inte DVI

• Oregistrerad
  • 2005-04-13 09:56

Har du kollat Macademic? Har för mig att de har Samsungs 17" uppkopplad där.

Ursprungligen av Moi:

Har du kollat Macademic? Har för mig att de har Samsungs 17" uppkopplad där.

Det kan vara värt en titt. Tack för tipset.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 22:57

Gjorde ett litet test på egen hand. Ovan, Word i Windows, genom Remote Desktop. Nedan, Word X, alltså samma skärm. I båda fallen är zoomen 150%, typsnittet Times New Roman 12pt.
Vet inte om det går att jämföra så här, men det verkar vara ganska rejäl skillnad.

Ja, det visar ju tydligt att samma typsnitt och samma zoomning ger större text på skärmen på Windows. Ingen idé att dra slutsatser utifrån 17" TFT och PC med andra ord.

Det är även trevligt att se hur otroligt mycket snyggare det ser ut på Macen. Jag har även märkt att Windows lätt får normal stil i Word att se ut som fet stil. Det är verkligen inte vackert.

För övrigt har jag ändå rätt starka funderingar på att gå upp till 19" nu. Jag har ett rätt så djupt skrivbord, och om en 19" känns lite väl stor på nära håll, så är det nog bara en fördel att kunna ställa skärmen långt bak, och få en ordentlig arbetsyta framför.

Jag har en 19" LG 1930P. En jättebra skärm till ett rimligt pris. Den har samma upplösning som 17" dvs 1280x1024. Ett härligt komplement till min PB.

Alltså, jag fattar inte, vad är skilldnaden mellan DVI och VGA kontakt?
En TFT kan ju inte bli suddigare om man håller sig på max. upplösning, eller?

• Oregistrerad
  • 2005-04-14 15:47

Nu är ju inte jag den vassaste katten i stan vad signalteori men om jag fattat det rätt går en analogsignal så här:
Grafikkort -> Analogsignal -> Skärm -> Omvandling till digitalt igen för att visa på skärmen

En digitalsignal (DVI) ser istället ut så här:
Grafikkort -> Digitalsignal ->Skärm

Det vill säga, du har två omvandlingar av signalen mindre på en DVI skärm och rent teoretiskt kommer varje analogomvandling försämra bilden något.

Ursprungligen av Patrick Lindgren:

Nu är ju inte jag den vassaste katten i stan vad signalteori men om jag fattat det rätt går en analogsignal så här:
Grafikkort -> Analogsignal -> Skärm -> Omvandling till digitalt igen för att visa på skärmen

En digitalsignal (DVI) ser istället ut så här:
Grafikkort -> Digitalsignal ->Skärm

Det vill säga, du har två omvandlingar av signalen mindre på en DVI skärm och rent teoretiskt kommer varje analogomvandling försämra bilden något.

Det där stämmer nog bra. Jag har för mig att en pixels färgvärde bestäms av strömstyrka i signalen för VGA, och att det värdet sedan omvandlas till ett digitalt värde igen. Det uppstår en förlust där. DVI är med andra ord ett krav för min del.

Edit: Mer om VGA och DVI på Endgadget. (På länken finns en grundlig, flersidig artikel om TFT-skärmar, som även innehåller test av åtta olika budgetskärmar. Mycket läsvärd för den som funderar på ny skärm i den prisklassen. Artikeln börjar här.)

Ok, tack, nu fattar jag. Fast däremot så har jag ställt in min TFT så den är så gott som identisk med färgerna för blotta ögat som en CRT!
Men det är klart då att DVI åxå är bättre för framtiden, funderar på att lämna in skärmen med pengarna tillbaka, men inte säker.

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-04-15 20:23
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Funderar på att byta ut min gamla CRT. Jag har framförallt tittat på två skärmar:
Samsung 172X
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM172X

Jag har en 172x. Köpte den för att den inte har en massa fula knappar, loggor, klistermärken dyl., samt en liten diskret ram (bara 1 cm runt själva bilden).
Förutom foten, som tidigare påpekats, inte kan höjas särskilt mycket (tillräckligt för mig dock), har jag inget att anmärka. Möjligen att "power-lampan" kunde ha placerats på ett bättre ställe (nej, jag behöver inte veta att min skärm är igång, sådant framgår faktiskt tydligt av att skärmen visar information av något slag).

1
Bevaka tråden