Bästa scanner för enbart OCR-scanning i OSX samt programvara

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-10 20:27

Hejsan, har läst lite trådar angående ovanstående ämne. Tänkte köpa en scanner , helst under 2000kr som fixar OCR-scanning och som har bra drivrutiner för OSX. Kommer använda skannern för att skanna textdokument / manus etc. Tips på skanner samt programvara. Enligt andra trådarna är det Omnipage eller Readiris Pro som gäller?

Tacksam för alla tips.

Johan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-10 20:34

Kolla också VueScan som nyligen fick OCR-kapacitet, se mer på Versiontracker.com

Jag använder Canon Lide 20 som är grymt billig. Jag använder den till att scanna in text ifrån kurslitteratur och med hjälp av ReadIris Pro 10 göra om den inscannade texten till word dokument. Detta skulle funka till att läsa in OCR nummer bra, men jobbigt att scanna in en hel sida för att få en rad med OCR nummer.
Jag skulle rekommendera en C-pen 10. Pennan drivs med USB kabel och det är bara att dra pennan över OCR texten så skrivs det in i det markerade fältet. Flickvännen använder den till sin kurslitteratur, och det funkar mycket bra då man inte ska ha hela sidor med text.

Jag har kört omnipage och det funkar bra.. även om det är mycket pyssel med att korrläsa.
Men rättprocenten ligger väl på 98% om jag gissar...

Satsa på en scanner som är SNABB -om du har mycket som ska in.
Omnipage är mest intresserad av att få en bitmappad (ren svart/vit) fil i hyfsad upplösning (300 dpi) att jobba med. Det klarar ALLA skrivare av.

Jag har provat Omnipage och det går inte att jämnföra dom. Omnipage är + 3 år gammalt och ReadIris Pro är nysläppt. Även det gamla ReadIris Pro 9 slog Omnipage med hästlängder. Ladda ner demo versioner så får du skapa dig själv en bild.
Fast mitt val är enkelt då ReadIris uppdateras kontinuerligt jämnfört med omnipage som bara kodades om till OS X och sedan dess har inget nytt hänt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-10 22:40

Jag kör med en gammal Epson Perfection 1640SU som jag köpte begagnad av en snubbe som är fotograf. Funkar utmärkt med Readiris 9.

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-18 11:47

Tack för alla svar, har spanat in lite skanners nu och de som verkar att få tag på i prisklassen under 2000kr är:

CANON Scanner CanoScan 8400F, 185euro
EPSON Scanner Perfection 2580 Photo, 119euro
EPSON - Scanner Perfection 2480 Photom 89euro
HEWLETT PACKARD - Scanner ScanJet 3970, 83euro
HP Scanjet 3770, 76euro

Det lutar åt att jag slår till på en billig Epsonskrivare om ingen hojtar till och rekommenderar något annat ?Som sagt, enbart OCR-skanning som ska göras, thats it...

//Johan

Senast redigerat 2005-04-18 11:59
1
Bevaka tråden