Avdrag för moms?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet hur det fungerar när man ska dra av moms för inköp till ett företag?

Betalar man fullpris till Apple och sen på något sätt får tillbaka momsen?

Ingående moms kvittas mot utgående moms. Finns hur mycket som helst om det på nätet, t.ex. här:

http://www.skatteverket.se/skatter/moms/allt_om_moms.html

http://www.expowera.com/mentor/ekonomi/skatter/moms_inoutg.htm

Ett normalt företag går ju med vinst, vilket innebär att den utgående momsen är högre än den ingående och du alltså blir skyldig staten momspengar, vilket du måste redovisa in antingen månatligt, eller för mindre företag en gång per år.

• Oregistrerad
  • 2005-04-10 16:56

Du drar av 25% av varans inköpsvärde varje år tills dess att du inte använder den i företaget längre. Om du har en teknikkrävande branch kan du få dra av datorn snabbare ex 3 år. Jag var på info möte i onsdag på skattemyndigheten och det är tydligen en vanligt missförstånd att man "bara" drar av i 3 år.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-10 17:04

Svaret är alltså ja, du betalar moms till Apple, men du får tillbaka den när du gör din momsdeklaration. Den görs antingen en gång i månaden eller en gång per år beroende på hur firman är registrerad.

Ursprungligen av HL:

Svaret är alltså ja, du betalar moms till Apple, men du får tillbaka den när du gör din momsdeklaration.

Ja - OCH som Richard säger så kvittas ingående moms mot utgående moms... så normalt sett får man aldrig tillbaka några pengar i form av kontanter, utan man betalar bara mindre i skatt än man annars skulle ha gjort.

Intressant tråd! Ursäkta om jag tar tråden!

Jag har oxå en frågan angående moms. Startade en enskildfirma nyligen och undrar hur man gör med momsen på inkomstdeklarationen.

Säg att jag har fakturerat för 100kkr inkl. moms (konsulttid inte några saker) till firma A under året. Skall jag ta bort momsen på beloppet innan jag fyller i summan i ruta 150 på N1:an och separat redovisa momsen i ruta 77 (utgående moms) på N1:an. Eller kan jag fylla i hela beloppet (100kkr) i ruta 150 N1 och noll i ruta 77??

/Andreas

jag har läst på skatteverketshemsida och där står det att beloppet skall anges utan moms (ruta 150)..

• Oregistrerad
  • 2005-04-11 09:43

Man kan väl säga att som företagare ska man aldrig räkna med momsen, privatkonsumenten betalar moms och företagen bollar den mellan sig och den som fick klumpen sist betalar in den till staten.

Dvs, fakturar man 1000 kr, så ska kunden betala 1000 kr + moms = 1250. Och när du köper saker betalar du moms också, och har du köpt t ex en sak för 1000 kr + moms så kvittas momsen. Annars, för en mindre summa så blir det momspengar över och du betalar in det till staten.

1
Bevaka tråden