En kompis som ska switcha och behöver hjälp :)

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Har en kompis som jag äntligen övertygat att mac e bättre och härligare äm pc! och när han kört min iMac G5 har han blivt MACMACMAC ja du förstår men nu e det så här... eftersom han bara är 14år och inte känar nån direkt kosing så har han bara 1500kr.. så han tänkte köpa : antingen en imac g3 330mhz Rev D med 192mb minne (kommer köpa mer minne ) och 6gb hd .... inget direkt värsting paket men... han tänker andvända datorn till att chatta,ladda ner mycke, ha mycke filmer, kanske göra lite musik om möjligt... men han e inne på en powermac g3 också men den är några 100 lappar dyrare vilket gör att han knappt klarar av det... men vad göra? slå till på imacen elr? Blir han nöjd med en sån?

/Stoffen

jobba?

Ja e 15, ska sommarjobba. Råder han attt göra samma sak det gör att jag kan satsa på en PB12".

Pm G4?

För 1500 får han typ en PM G4 400 Mhz (nästan) kanske det han borde satsa på, bra mycket snabbare än G3.

Ursprungligen av hansfilipelo:

såld :/ han bara sålde den vi frågade honom för typ 2veckor sedan..

synd...?

Okej, dock så håller jag med Simon, köp en ny mac (mini?). Simon och jag går i samma klass så vi hinner diskutera våra tankar om macköp och bolla fram och tillbaka våra tankar, det vi tänkte först var att vi skulle köpa begagnat men kom sedan fram till att det är värt att vänta lite för att få det man vill ha. För den som väntar på något gott väntar aldrig för länge...

Ursprungligen av hansfilipelo:

Ja e 15, ska sommarjobba. Råder han attt göra samma sak det gör att jag kan satsa på en PB12".

Fast han har inget tålamod att han inte kan vänta :/

Här är ytterligare en fjortonåring som har blivit frälst på mac! Jag har ännu inte skaffat mac men har lyckats skrapa ihop alla pengar, ifall han är redo att vänta ett tag på sin dator säg då åt han att försöka något liknanade det jag har gjort och fortfarande gör.

För det första; ifall han har en riktigt dålig dator idag (en gammal PC till exempel) kanske hans föräldrar kan förstå att det vore trevligt för honom att köpa en ny dator. Vissa föräldrar gör det enkelt för sig; de köper en ny PC till sonen/dottern och sen är det klart, så gjorde inte mina föräldrar. Mina föräldrar sa till mig att "För varje krona du lägger, lägger vi en."
Det kan alltså vara steg ett; Skaffa sponsring, som motiverar!

Steg två kan vara att helt enkelt spara pengar, inte köpa "onödiga" saker (prylar så som ett mobilskal för 200 kronor och så vidare, småsaker) och att konsekvent önska sig pengar till födelsedagar och jul.
Det kan vara svårt att hålla sig undan för allting som hägrar i dagens konsumtionssamhälle men ett lätt sätt att motivera sig är att då och då åka in till någon macbutik eller dregla över bilderna som finns på nätet.

Att skaffa sig ett jobb kan också var bra; jag delar ut reklam för SDR.
Man tjänar inte jätte mycket pengar på det men iallafall någonting! Möjligheterna att tjäna cirka 500 kronor i veckan finns ifall man är redo att verkligen satsa järnet fast det krävs att det är lov för att man ska klara av det enligt mina kalkyler. Sommarjobb är som vanligt ett tips, på posten finns det tydligen fortfarande platser kvar.
Att utnyttja kontakterna man skaffar sig under PRAO-tiden kan kanske vara en idé?
Att höra efter hemma är inte heller någon dum idé, det behövs alltid grävas ett hål och ifall det är löst finns det säkert något äppelträd som måste klippas.

Fundera ifall han känner någon student eller något företag som kan köpa till ett rabatterat eller momsfritt pris, då går det lite snabbare!

Ha tålamod, vänta! Jag började uppmärksamma mac för ett och ett halvt år sedan (i smaband med att Panther släpptes), i Augusti 2004 började jag bli riktigt intresserad och började studera begagnatmarknaden. Nu, efter 3/4 års av övervägande vad jag vill ha, har jag pengar för att köpa en ny 15" PowerBook.

Lycka till! / Simon

bra

Tack för hjälpen Simon ditt inlägg kanske får dem att förstå...

Varsågod, Fille borde inte du och jag kunna hitta på någonting tillsammans som vi kan tjäna pengar på?
Formatera om äldre människors hårddiskar? Dela ut flygblad för Macoteket? Vad tror du?

Varsågod än en gång =).

Ursprungligen av Svampisen:

Varsågod, Fille borde inte du och jag kunna hitta på någonting tillsammans som vi kan tjäna pengar på?
Formatera om äldre människors hårddiskar? Dela ut flygblad för Macoteket? Vad tror du?

Jo vi borde börja med det, vi skulle kunna tjäna en del... fast det är väll lite offtopic så maila i stället.

• Oregistrerad
  • 2005-04-10 21:39

Simon: Du verkar vettig! Fortsätt så

Ursprungligen av Wheat:

Simon: Du verkar vettig! Fortsätt så

Tack, Stoffe; har du berättat för 14-åringen vad vi, jag och HansFilipElo, har sagt? Isåfall, hur har han reagerat?

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-11 15:43

Ifall en G3 är det som är i skottgluggen skulle jag inte gå för en iMac G3. Har nåra gamla i skåpet som knappt fungerar. Det betyder att de startar men det är strul allt ifrån skärm till strömförsörjningen. En PMG3 gissar jag har bättre kvalitet desutom lättare att reparera ifall behov uppstår. Men som några andra sa här en PB G4/400 är inte en dumm maskin. Dock är grafik kortet i sämre ändan och en 550 MHz är då mycket bättre i såfall.

Hur skulle det vara med beg. eMac? Eller kanske prislappen är onödigt hög där?

Ursprungligen av Svampisen:

Här är ytterligare en fjortonåring som har blivit frälst på mac! Jag har ännu inte skaffat mac men har lyckats skrapa ihop alla pengar, ifall han är redo att vänta ett tag på sin dator säg då åt han att försöka något liknanade det jag har gjort och fortfarande gör.

För det första; ifall han har en riktigt dålig dator idag (en gammal PC till exempel) kanske hans föräldrar kan förstå att det vore trevligt för honom att köpa en ny dator. Vissa föräldrar gör det enkelt för sig; de köper en ny PC till sonen/dottern och sen är det klart, så gjorde inte mina föräldrar. Mina föräldrar sa till mig att "För varje krona du lägger, lägger vi en."
Det kan alltså vara steg ett; Skaffa sponsring, som motiverar!

Steg två kan vara att helt enkelt spara pengar, inte köpa "onödiga" saker (prylar så som ett mobilskal för 200 kronor och så vidare, småsaker) och att konsekvent önska sig pengar till födelsedagar och jul.
Det kan vara svårt att hålla sig undan för allting som hägrar i dagens konsumtionssamhälle men ett lätt sätt att motivera sig är att då och då åka in till någon macbutik eller dregla över bilderna som finns på nätet.

Att skaffa sig ett jobb kan också var bra; jag delar ut reklam för SDR.
Man tjänar inte jätte mycket pengar på det men iallafall någonting! Möjligheterna att tjäna cirka 500 kronor i veckan finns ifall man är redo att verkligen satsa järnet fast det krävs att det är lov för att man ska klara av det enligt mina kalkyler. Sommarjobb är som vanligt ett tips, på posten finns det tydligen fortfarande platser kvar.
Att utnyttja kontakterna man skaffar sig under PRAO-tiden kan kanske vara en idé?
Att höra efter hemma är inte heller någon dum idé, det behövs alltid grävas ett hål och ifall det är löst finns det säkert något äppelträd som måste klippas.

Fundera ifall han känner någon student eller något företag som kan köpa till ett rabatterat eller momsfritt pris, då går det lite snabbare!

Ha tålamod, vänta! Jag började uppmärksamma mac för ett och ett halvt år sedan (i smaband med att Panther släpptes), i Augusti 2004 började jag bli riktigt intresserad och började studera begagnatmarknaden. Nu, efter 3/4 års av övervägande vad jag vill ha, har jag pengar för att köpa en ny 15" PowerBook.

Lycka till! / Simon

wow nice inlägg tack !

Han vill inte ha en gammal Mac. OSX kommer gå långsammt o han kommer bli less på badbollen o att de är söligt.. Bättre att vänta o handla en mini.

1
Bevaka tråden