Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ser inte dvd-spelare på nätverket?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska dra över filer som ligger på en cd i Ibooken till min pc
som ligger i samma nätverk.
Men jag ser inte mac-Cdspelaren i pcn , jag ser skrivbord och allt som ligger där men symbolen för dvdspelaren och filerna syns inte.

Har mac nåt liknande win där man kan välja vad som ska delas ut och var gör man det i så fall?

Nähä det var det ingen som klarade!
Jag löste dock problemet genom att dra in filerna från cdn till en mapp på skrivbordet, sen kom jag åt dom från pcn!

Alla skivor som ligger på skrivbordet; hårdiskar, CD:s, monterade nätverksvolymer, .dmg:er m.m. syns inte i filsystemet annat än i Finder. Kontrollera gärna genom att kolla i Terminalen med ls ~/Desktop/.
De filerna (mapparna) ligger istället under /Volumes/ som inte synns i Finder men testa igen med Terminalen ls /Volumes. Du kan även gå till Volumes mappen genom att välja Gå till mapp... i Finder [Shift-Cmd-G] ock skriva /Volumes.

Detta är liknande i Windows: om du delar ut skrivbordet och har Den här datorn där så kommer den inte att delas ut för den finns inte i filsystemet. Kontrollera med utforskaren C:\Documents and Settings\vad du heter\Skrivbord

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-09 14:05

Ska vi reda ut lite begrepp här...

Ursprungligen av Linus Söderlind:

Alla skivor som ligger på skrivbordet; hårdiskar, CD:s, monterade nätverksvolymer, .dmg:er m.m. syns inte i filsystemet annat än i Finder.

Nu blandar vi ihop saker o ting. Allt som du ser i din Finder finns (monterat) i filsystemet. Skulle det inte vara monterat (i filsystemet) så skulle du inte se det. Vare sig i Finder eller i shellet.

Ursprungligen av Linus Söderlind:

Kontrollera gärna genom att kolla i Terminalen med ls ~/Desktop. De filerna (mapparna) ligger istället under /Volumes som inte synns i Finder men testa igen med Terminalen ls /Volumes.

Du menar nog enheterna (=hårddiskar/skivor, CD, nätverksdiskar, dmg:er etc). En enhet och fil/map är inte samma sak.

Ursprungligen av frazze:

Ska vi reda ut lite begrepp här... :)Nu blandar vi ihop saker o ting. Allt som du ser i din Finder finns (monterat) i filsystemet. Skulle det inte vara monterat (i filsystemet) så skulle du inte se det. Vare sig i Finder eller i shellet.Du menar nog enheterna (=hårddiskar/skivor, CD, nätverksdiskar, dmg:er etc). En enhet och fil/map är inte samma sak.

Hur kommer det då sig att jag inte ser de monterade volymerna i Terminalen? Om jag skickar in en CD så synns den som vanligt på skrivbordet med om jag i Terminalen skriver:

ls ~/Desktop
ls /Volumes
Nordic Rave (Disk 2) katt

Jag stoppade in CD:n Nordic Rave 2 (Disk 2) och min HD heter katt.

Det jag menade var att de inte syntes var att det inte syntes i Desktop mappen och jag ber om ursäkt om jag använde fel utryck. Jag borde ha använd volymer eller enheter istället för filer/mappar. Men det är enklare att förklara med mappar för de ser ju ut som mappar när man tittar på dem i Findern.

Det jag ville få fram var att Mac OS X monterar enheter under /Volumes men visar dem på skrivbordet fast att de igentligen inte finns där.

1
Bevaka tråden