Dual G4 eller G5 till musikprogram?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-08 10:29

Jag funderar på att köpa en G4 eller G5 till min studio och avlasta min powerbook. Har hittat några olika kandidater, men vet inte hur stor prestandaskillnaden mellan G4 och G5 är för att motivera att köpa en dyrare dator (g5an).
Den skall främst användas till program som Digital Performer (ProTools-liknande) och dyl.
Nån som har erfarenhet?

Modellerna jag funderar på är

Dual G4 1.42 med 1GB i minne och 160 GB HD. Säljaren vill ha 12k. Dyrt (förmodligen finns prutmån)?
Dual G5 1.8 med 1GB i minne och 80GB hd. 12k+moms. Ganska dyrt, men ok.

Vad säger ni?

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-08 10:55

Köp en ny G5 så har du garanti! Den har förutom snabbare processor SATA-gränssnitt för hårddiskarna och snabbare bussar.

• Oregistrerad
  • 2005-04-08 11:40

Tyvärr har jag inte råd med en ny, inte just nu i alla fall. Annars är det ju en bra synpukt.

• Oregistrerad
  • 2005-04-08 13:49
Ursprungligen av dynamik:

Tyvärr har jag inte råd med en ny, inte just nu i alla fall. Annars är det ju en bra synpukt.

En ny Power Mac G5 1,8 Ghz kostar 9 852 plus moms via AppleStore om du dödar DVD-brännare och inbyggt modem vid beställningsbygge. En motsvarande maskin med dubbla G5 1,8 Ghz skulle med samma "trolleritrick" betinga ett hål i din förmögenhet på 13 852 plus moms.

Du får då nya datorer med 12 månaders garanti. Priset på beg. macar är ofta löjligt när man betänker vad en ny kostar. Internminne kan du köpa billigt via macoteket eller annan webbshop.

Men om du kan vänta i 1-2 veckor bör du göra det. Nya Power Mac G5 är runt hörnet for sure.

Vad jag har sett så har väl Applestore bra deals på avbetalning? Då får du ju precis som rhesus sa garantin dessutom. En dual PowerMac är ju aldrig fel heller

• Oregistrerad
  • 2005-04-08 14:00

smart.. jag har ju egentligen inte så bråttom. bara jag har en ny snabbare dator innan slutet på maj, så.
kanske är värt att vänta in de ev. nya g5orna och köpa en gammal sen till lägre pris.

1
Bevaka tråden