Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Renare system med Macjanitor

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-04-08 06:36

Jag tänkte bara dela med mig av en upplevelse jag hade igår. Ibland när jag startade Finder så kunde den börja använda 70-75% av CPU; likaså Firerox fick ibland för sig att äta upp lika mycket CPU. Igår så körde jag macjanitor (då jag oftast låter datorn sova på natten) sen dess har dessa problem försvunnit helt.

Nu när jag sitter med en massa program igång så märks det verkligen en skillnad. CPU-användningen är sällan över 40 att jämföra med tidigare då den ibland hoppade upp till 60-70. OBS: jag använder exakt samma program. Jag pratar inte om toppar som man får ibland när man startar ett nytt program eller liknande.

Jag vet inte om det hade med macjanitor att göra.. men det blev en rejäl skillnad iaf.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-20 14:06

Vad är Macjanitors funktion?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-06-20 14:08

Den kör dom tre cron-skripten som systemet själv kör om datorn är på vid 3 på natten. Däremot så har jag upptäckt ett mycket bättre program om det skulle bli nåt knas med systemet och det är Cocktail. Sök efter det på www.versiontracker.com

Cocktail fungerar utmärkt. Det kör dels dom ovanstående skripten sen rättar den behörigheter och kollar av hårddisken så den mår bra. Tar några minuter men det kan det vara värt om nåt mystiskt inträffar.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-20 14:36
Ursprungligen av rixard:

Den kör dom tre cron-skripten som systemet själv kör om datorn är på vid 3 på natten. Däremot så har jag upptäckt ett mycket bättre program om det skulle bli nåt knas med systemet och det är Cocktail. Sök efter det på www.versiontracker.com

Cocktail fungerar utmärkt. Det kör dels dom ovanstående skripten sen rättar den behörigheter och kollar av hårddisken så den mår bra. Tar några minuter men det kan det vara värt om nåt mystiskt inträffar.

Det gör helt enkelt datorn friskare och snabbare?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-06-20 16:21

Ja det kan man säga. Det rensar bort en massa gamla loggar och övrigt som inte behövs. Sen kan det även reparera saker. Jag hade t ex ett problem där mac hjälpen vägrade att visa sig. Fönstret kom fram men dog genast. Sen körde jag cocktail och då fungerade det. Så skulle nåt mystiskt hända med systemet så är Cocktail det första jag testar.

1
Bevaka tråden