Vad klarar en Titanium PowerBook inte av och vad borde den kosta?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

BARA SÅ NI VET SÅ HAR JAG SÖKT I FORUMEN EFTER SVAR PÅ NEDANSTÅENDE

Jag vill köpa en Mac - jag är trött på att veta massor om ett system som jag inte kan använda dagligen - jag känner mig rätt patetiskt; jag kan visa svärfar massa saker om OS X som han inte har en aning om och ändå har han använt Mac sedan tidernas begynnelse. Nu ska jag ta tag i saken och köpa en egen Mac!

Jag och frugan investerade ganska mycket pengar i en PC som jag byggde för två och ett halvt år sedan - den har fungerat mycket bra (eftersom jag tycker det är kul att pula på med den). Den är på tok för bra för att göra sig av med - vi väntar nog två år till innan vi köper en PowerMac G5. Däremot kan jag ju tänka mig att köpa en bärbar Mac och då finns det ju några alternativ. Jag kan inte lägga ner så mycket pengar på den, så en ny är inte att tänka på eftersom jag inte vill ha en iBook (jag trivs inte med upplösningen).

Alternativet är alltså att köpa en PowerBook G4 av något slag. Som jag har förstått det, finns följande PowerBook G4:

PowerBook G4 Titanium - 400/500MHz, ATI RAGE 128 Mobility med 8Mb VRAM och 10/20Gb HDD
PowerBook G4 Titanium Gigabit Ethernet - 550/667MHz, ATI Radeon Mobility med 16Mb VRAM och 20/30Gb HDD
PowerBook G4 Titanium DVI - 667/800Mhz, ATI Radeon 7500 Mobility med 32Mb VRAM och 30/40 Gb HDD
PowerBook G4 Titanium - 867/1000MHz, ATI Radeon 9000 Mobility med 32/64Mb VRAM och 40/60Gb HDD

och så de nya... nu undrar jag vad jag inte kan göra på 400/500MHzaren som jag kan göra på till exempel 667/800MHzaren? Jag vill kunna köra Panther (helst Tiger, så klart, men det OS:et kommer ju vilja använda VRAMet istället för RAMet och då är ju de flesta lådorna ovan rätt körda..), iLife '05 och iWork på den.

Dessutom undrar jag hur mycket jag borde ge för de fyra olika huvudalternativen, med 512Mb RAM.

Jag hoppas att någon kan förbarma sig...

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-05 22:43

Panther funkar på alla de ovanstående. Det rullar på bra tillräckligt för de flestas behov. Jag kanske ska nämna att min syrra kör Panther på en 233Mhz iMac och min far kör samma system på en 400MHz G3, båda har 512 Mb ram i burkarna. Ingen av dem har klagat på att det är långsamt, tvärtom är de mycket nöjda.

Ska du bara "pula lite" så klarar du dig lugnt med en 500Mhz.

Se bara till att grafikkortet klarar quartz extreme, det gör mycket. Om jag minns rätt så klarar inte PB med 8 mb videominne av detta.

Tack!

Med "pula på" menade jag ominstallera Windows någon gång då och då (i och för sig inte så kul) fixa med säkerheten med mera och så vidare.

Jag sysslar mest med surfning och skriverier, men vill gärna kunna köra GarageBand utan att datorn säckar ihop totalt. Jag vill dessutom kunna använda mig av alla coola effekter i OS X.

Igen, tack!

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-05 23:02
Ursprungligen av thurfjell:

Tack!

Med "pula på" menade jag ominstallera Windows någon gång då och då (i och för sig inte så kul) fixa med säkerheten med mera och så vidare.

Jag sysslar mest med surfning och skriverier, men vill gärna kunna köra GarageBand utan att datorn säckar ihop totalt. Jag vill dessutom kunna använda mig av alla coola effekter i OS X.

Igen, tack!

Ska du köra garageband måste du ha minst 800Mhz. Och rejält med minne. Inget snällt program mot processorn precis

Nej, det är det jag misstänker...

Jag har själv en PBG4/400 med 512MB RAM som funkar utmärkt med Panther, Garageband och det mesta jag låter den göra. Den är dock inte lika snabb som min G5a....hehe.
I ärlighetens namn ska ju sägas att Garageband är trevligare ju snabbare burk du har. Dessutom fixar den inte Quartz Extreme som kräver 32MB grafik-minne.

Att köpa begagnat är alltid svårt, speciellt bärbara som oftast burits runt på. Skulle aldrig kunna sälja min då den är "välanvänd" och lite speciell då den kånkats runt i min väska de senaste 4 åren. Ett annat problem är att belysningen i skärmen dör efter ca 3 år på de flesta eller så drabbas de av en grön linje över skärmen. Så ju nyare PB du har råd med desto bättre.

Mactorget har en rekommendation på begagnatpriser: http://www.mactorget.nu/begpriser.php
Stämmer i de flesta fall, men man får avväga hur sliten burken är (glöm inte att kolla batteriet, brukar bli kast efter 3 år) samt extra utrustning. Du märker rätt snart om den är välskött.

Lycka till!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-06 08:11

Jag skulle också akta mig noga för att köpa en så pass gammal bärbar, och i synnerhet då TiBooken. Konstruktionen är helt enkelt för klen, och det är bara en tidsfråga innan maskinen säckar ihop. Sista modellen av Powerbook G3 är ett bättre val i så fall, även om skärmen brukar dö på dem också efter ett antal år. Dessutom är TiBooken gammal rent tekniskt, med endast 11mbps WLAN (dessutom med usel mottagning) och ingen inbyggd bluetooth. Vill du fortfarande ha en, satsa på DVI-modellen eller nyare. De har högre upplösning på skärmen, snabbare buss och tillräckligt med videominne.

Varför inte en Aluminium-powerbook? Mycket mer välbyggda. Vad har du för budget?

Tack för länken till Mactorget!

Budgeten är just nu ytterst begränsad - vi har massor av pengar, men eftersom vi varken vet om vi får sommarjobb eller om frugan får jobb till våren - då hon blir klar med sin civilingenjörsutbildning - kan vi inte lägga ut särskilt mycket, max 5000, skulle jag tro.

Jag vill egentligen ha en 15" Aluminium PowerBook, den känns som lagom, tycker jag. Den på 12" tum går ju att hitta till ganska bra pris, men det är väldigt stor skillnad mellan 1024x768 och 1280x854... I och för sig kör mina svärföräldrar Jaguar, så de har inte Exposé på sin 12" iBook G3 - gör det stor skillnad vid den upplösningen.

Jag vet egentligen inte om jag verkligen behöver större upplösning, men eftersom jag är van vid 1280x1024 och 1600x1200, känns det verkligen som att byta ner sig. Nu vet jag ju att fönsterhanteringen skiljer sig avsevärt mellan Mac och PC (Macen använder skärmytan mer effektivt), men ändå - 1024x768 hade jag ju för sjutton på min gamla Windows 95-burk...

Jag vet att jag borde vänta typ tre månader och se om jag kanske kan tjäna lite pengar på att sälja min kropp till medicinska försök här i Uppsala (eller genom att dela ut tidningar... ni förstår principen - inte tära på sparade medel men ändå kunna lägga ner lite pengar på sådant som är kul. Det vill säga datorer och musik) och på så sätt ha råd att köpa en dator jag verkligen vill ha. Men jag vill ju ha en Mac nu... och då känns TiBooken som ett alternativ - men jag tycker att de är vansinnigt dyra på begagnatmarknaden egentligen, med tanke på hur gamla datorerna är; och tekniken i dem.

Nåväl. Vänta. Ett kvarts år till. Blä. Kanske ska köpa en iBook ändå. Fast de är ju ingen PowerBook... och fula.

• Medlem
  • 2005-04-06 10:29

Jag har en TiBook 667 DVI som grejar det mesta jag utsätter den för (PS7, MS Office mm). Jag har inte lagt in Garagageband eftersom jag vet att dte kräver en dell, men den nya Garageband lär visst vara betydligt mindre belastande för processorn iom att man kan låsa spår. Jag är mycket nöjd med min TiBook trots att den "bara" har 11Mbps WiFi-fart. Bluetooth skiter åtminståne jag i.

Blåtand är ett krav. Om det inte finns, köper jag till det... Hur bra batteritid har du?

Är det någon som vet om titaniummodellerna är midre hållbara än de i aluminium? Jag har hört att gångjärnen ska suga träballe... stämmer det?

• Medlem
  • 2005-04-06 11:14

Batteritiden är ganska kass (1,5-2 timmar), men jag köpte min begagnad och räknade med det när jag köpte den..
Om BT var viktigt och jag skulle vara väldigt mobil med datorn kanske jag hade satsat på en AluBook för att slippa dongel.
Vad menar du med att gångjärnen ska "suga träballe"? Jag har inga problem med mina gångjärn, men eftersom du undrar måste du väl ha håört det nånstans. Jag har inte märkt nåt.
Inte heller att det skulle vara dålig mottagning i trådlösa nät. Jag har lika bra kräm i den som i min iMac Globe
Det finns många som är mycket nöjda med sin TiBook. Jag är en av dem. (Vill du köpa min? )

Hur möd (skånska: "mycket")? Vad kostar extra batteri? Går det få tag på?

Om gångjärnen: jag har läst på många ställen att gångjärnen gärna pajar.

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-06 12:50

Själv har jag en TiPB400/10. Det enda jag saknar är mera video minne. Så jag skulle säga gå inte lägre än till TiPB550. Annars går den perfekt alla nytto program alltså Safari, iChat, Mail, DVD player, Quicktime, VLC (ibland kan maskinen vara lite slö beror på codec), M$ Office, fungerar klockrent på en TiPB400. Adobe Illustrarot och Photoshop är lite väl slöa. iPhoto är slött och kräver HD kapaicitet. Själv så tänker jag inte skaffa en ny bärbar som nästa dator utan en PMG5.

Som bärbar duger den väl. Men för de mera krävande sakerna så fungerar den inte.

Men skaffa du minst en TiPB550 så får du njuta mera av quartz extrem.

Och ja gångjärnen går lätt sönder på en Titanium

• Medlem
  • 2005-04-06 12:45

Batterier finns. Gångjärn finns också.

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=72313

• Medlem
  • 2005-04-06 13:09

Jag skulle kanske gå ett steg längre och säga: köp minst en 667 DVI som har snabbre systembus och högre upplösning på skärmen (1280x854 mot 1152x768).

Announced in April 2002, The PowerBook G4 (DVI) was essentially a speed-bump of the PowerBook G4 (Gigabit Ethernet). There were, however, a few architectural changes. The Audio input, which had been omitted beginning with the original PowerBook G4, returned, along with a new DVI video out, which could be converted to either VGA or ADC using special adapters. Also included were larger hard drives, faster graphics, a higher-resolution screen, and CD-RW/DVD-ROM drives accross the line.

http://www.apple-history.com/frames/body.php?page=gallery&model=pg4
http://www.apple-history.com/frames/body.php?page=gallery&model=pg4_dvi

1
Bevaka tråden