Vad uppfyller mina önskemål?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-04-04 11:15

Hej.

Sätter mitt förtroende till detta underbara forum för en stund. Det är så att jag efter år av PC användande har bestämt mig för att skaffa en Mac. Problemet är att jag inte riktigt har kläm på vad jag ska köpa så därför tänkte jag lista mina primära behov så kanske någon av er kan flika in och ge mig tips och råd på vad jag ska göra för form av inköp. Mina PC-sysslor tillika framtida behov är följande:

1. Spelar World of Warcraft. Är inte någon hejare på spelet i sig kanske men älskar ändå att spela. Kör just nu spelet på en 2GHz med 512 MB RAM och GeForce2 vilket fungerar gott och väl för mig, har inga invändningar mot hur spelet flyter men kan inte tänka mig att sänka denna standard.

2. "Spelar in" i ACID PRO 4 även om det är mest loopbaserat. Skulle därför vilja få ut ganska mycket av GarageBand 2. Absolut inget överdådigt med symfoniker och avantgardkollage som tar sig i form av 10-15 spår men kanske ganska vanligt användande, typ max 7 spår. Har en Epiphon Viola (en "replica" av Paul McCartneys Höfner bas) som jag spelar på och som jag tänkt dra in i macen, detta är alltså förutsättningen för att jag ska ha något som helst utbyta av programmet.

3. Sysslar en del med Pinnacle Studio 9 vilket jag gärna gör i iMovie. Jag har absolut inget behov av något större redigeringsprogram.

4. iTunes är min passion och jag sitter dagligen och sorterar och redigerar i mitt bibliotek.

Detta är alltså mina "behov" eller önskemål på vad macen i fråga ska klara av. Har tänkt i banor som en iBook 14tum eller en iMac G5 men behöver verkligen era råd. Tänk på att jag vill kunna uppfylla samtliga av dessa behov.

Tacksam för svar / En blivande switcher

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-04 12:09

I dagsläget är inte iBooken en maskin som får WoW att flyta riktigt fint, men det ryktas om att det inom ett par veckor ska komma en iBook med nya grafikkretsar från ATI. iBooken har inte någon ljudingång så då måste du köpa till ett ljudinterface av något slag. iMacen har ljudingång men bara med linjenivå så då behöver du någon slags förstärkning för att kunna spela in bas och sång och sånt.
Är du inte i behov av en bärbar dator så är iMacen mycket bättre utan att för den sakens skull kosta mer än en 14" iBook.

Pb?

En PowerBook kanske, vet att de e dyrare än iBook men de ligger ju i ungefär samma prisklass som iMac.

Köp en 15" PowerBook med utökat VRAM och RAM.
Och en M-Audio Fast Track USB för att koppla in gitarrer och micar. Kostar knappt en tusenlapp plus moms. Det finns ju mer avancerade alternativ också, men den där funkar skitbra.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-04-04 13:13

Okej, så iMac G5 är alltså inte det bästa av alternativ? Min flickvän kommer snart att skaffa en bärbar dator så behovet som jag tidigare såg i att den är portabel är alltså inte lika stort längre. Med andra ord kan jag mycket väl tänka mig en stationär. Det måste väl finnas fördelar med iMacen framför exempelvis PowerBooken. Har hört av bekanta som kör Mac att GarageBand klarar av instrumen om man pluggar in dem med en Monster iStudioLink adapter. Fungerar det? Eller går det att koppla den i en förstärkare som man kopplat basen till?

Men med eller utan instrumentadapter inkopplat, hur fungerar GarageBand på en iBook egentligen? Och hur mycket bättre borde WoW flyta på iMac än på iBook?

Återigen, jag är mycket tacksam för svar..

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-04 15:48
Ursprungligen av andra074:

Men med eller utan instrumentadapter inkopplat, hur fungerar GarageBand på en iBook egentligen? .

Har själv ingen större erfarenhet med Garageband men i senaste nr. av MacWorld (nr 3/2005) får deras ljudexpert Olle Niklasson sin Tibook G4 400MHz att köra upp till 17 ljudspår med hjälp av Garageband 2's nya funktion "Låsa spår". Så en ny iBook bör ju kunna klara minst det dubbla vilket låter mer än vad man normalt behöver.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-04-04 20:20

Hmm..

Jag vet inte om jag blir klokare på det här. iBooken kan alltså fungera bra som en musikmaskin? Att iTunes fungerar förutsätter jag men alltså även att GarageBand gör så. Om jag ställer min fråga på ett annat sätt; Går det att iLife:a samt spela World of Warcraft på en iBook? Eller bör jag invänta någon förändring grafikmässigt (så som Peth menade)?

Plus: Vad är en M-Audio Fast Track USB?

/ Andreas

Hmm..

Jag vet inte om jag blir klokare på det här. iBooken kan alltså fungera bra som en musikmaskin? Att iTunes fungerar förutsätter jag men alltså även att GarageBand gör så. Om jag ställer min fråga på ett annat sätt; Går det att iLife:a samt spela World of Warcraft på en iBook? Eller bör jag invänta någon förändring grafikmässigt (så som Peth menade)?

Plus: Vad är en M-Audio Fast Track USB?

/ Andreas

Du kan läsa mer om M-Audio Fast Track USB på t e x Macotekets hemsida. Eller Googla.
Ska du spela mycket är det bättre att satsa på en burk med mer VRAM än det som nuvarande modell av iBook har.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-04-04 20:45

Vad innebär VRAM, har faktiskt aldrig hört begreppet förut. Jag har väl inte tänkt att spel in speciellt mycket, antagligen spela in ett eller annat spår och sedan köra loopar eller enklare pålägg med synth. Är iBooken fortfarande "oduglig"

Vram

VRAM=RAM minnet på grafikkortet.

• Medlem
  • 2005-04-04 20:52

Video RAM eller grafikminne. (Enligt min vän susning.nu)

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-04-04 20:56

Okej, detta är alltså något jag bör ta hänsyn till när det gäller såväl användandet av GarageBand som när jag lirar World of Warcraft?

Men hur lätt och hur dyrt är det att byta grafikkort själv? De jag ser på Macoteket kostar jag ytterligare några tusen kronor. Går det liksom att som händig (eller bekant med en händig) kunna fixa detta själv?

Okej, detta är alltså något jag bör ta hänsyn till när det gäller såväl användandet av GarageBand som när jag lirar World of Warcraft?

Men hur lätt och hur dyrt är det att byta grafikkort själv? De jag ser på Macoteket kostar jag ytterligare några tusen kronor. Går det liksom att som händig (eller bekant med en händig) kunna fixa detta själv?

Garageband använder sig inte mer utav själva grafikkortet än vad själva OS X gör.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-04-04 21:03

Varför menar Nurell då att jag bör ha mer VRAM om jag vill köra GarageBand lite mer avancerat?
Borde det inte räcka med att köpa till 512 RAM för att få 768 och därmed gå runt detta eventuella problem?

Högst förvirrad..

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-04 22:15

Varför menar Nurell då att jag bör ha mer VRAM om jag vill köra GarageBand lite mer avancerat?
Borde det inte räcka med att köpa till 512 RAM för att få 768 och därmed gå runt detta eventuella problem?

Högst förvirrad..

Han menar nog om spelandet att 32MB VRAM som iBooken har är lite klent för dom flesta nyare spel. Ditt GeForce2 är ju inget toppkort längre men det går ju att sätta in ett bättre på en stationär PC men inte på en iBook, PB eller iMac.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-04 21:06

Jag tror att du generellt kommer bli nöjd det som kanske inte kommer att vara någon förbättring än på din nuvarande PC är just spelandet men det bör inte vara någon större skillnad i prestanda.
Garageband kommer att flytta bra men helst bör du ha minst 768MB så räkna med ett 512MB-1GB minne i priset "inte från Apple dock".

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-04-04 21:10

Det är ju precis denna typ av svar jag vill ha! Underbart! Med andra ord bör jag inte skaffa ett extra minne från Apple när jag beställer en iBook utan köpa det via Macoteket eller liknande butik? Eller har jag missuppfattat dig? Generellt sätt; Hur stor möjlighet har jag som plockat i PC-burken i flera år att på egen hand plocka i macen?

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-04 22:09

Ja köp från t.ex Macoteket eller varför inte köpa direkt från en märkestillverkare ex. Crucial eller läs denna tråd för fler alternativ. Det är ingen svårighet att installera minne själv det står i manualen hur du gör, hårddisk är dock lite svårare på iBooken.

1
Bevaka tråden