Tips på Handdator?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-04-03 15:49

Efter blivit mer och mer påtyngd av studerandet, har jag börjat kika på Handdatorer. Jag avfärdade bärbara eftersom jag inte tror att jag är i behov av en sådan. Men en liten och praktisk handator, en minidator i fickan, det tilltalade mig. Jag har ingen som helst koll på handdatorer, så nu undrar jag:

Vilken modell ska jag köpa?

Jag vill ha tips och råd, baserade på era egna erfarenheter. För att inte göra det allt för svårt för er, ska jag göra upp en lista över vad jag behöver för handdator:

Billig, upp till 2000 kr
Hyfsat liten
Enkel att hantera
Internet och email är inget behov, då jag inte har det i tanken för den
Design spelar mindre roll
Helst färg, men ingen nödvändighet

OBS! Detta är inget köp och sälj, utan jag behöver tips om vad som finns där ute!

Om någon känner till någon modell som har åtminstone några av egenskaperna där uppe, var vänlig att posta.

/Anders

Jag skulle rekommendera en PalmOne - då jag personligen haft mycket bra erfarenheter, både hårdvara och mjukvara. Jag har haft en Tungsten E - men bytte efter ett år till en Zire 72 som var snabbare, hade kamera (mest kul) och speciellt blåtand då man kan enkelt kolla mailen etc. Jag har testat PocketPC men inte blivit så imponerad.

Jag skulle då rekommendera en hederlig Apple Newton jag, dock ingen tidigare en MP130.
Det faller väl på att dom inte är särskilt smidiga men dom funkar bra att skriva på och så, om jag inte missminner mig så har du en Classic så det borde ju gå bra att synka
Lite svåra att hitta kanske, men att lägga ut en annons exempelvis här på 99Mac kan ge svar ibland (så fick jag tag på min Newton)
Läs lite mer här: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=532& eller här http://www.msu.edu/~luckie/newtgal.htm

[EDIT]Oj då, jag tog fel på datum, tråden är visst en månad gammal...[/EDIT]

Ursprungligen av Elo:

Jag skulle då rekommendera en hederlig Apple Newton jag, dock ingen tidigare en MP130.
Det faller väl på att dom inte är särskilt smidiga men dom funkar bra att skriva på och så, om jag inte missminner mig så har du en Classic så det borde ju gå bra att synka
Lite svåra att hitta kanske, men att lägga ut en annons exempelvis här på 99Mac kan ge svar ibland (så fick jag tag på min Newton)
Läs lite mer här: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=532& eller här http://www.msu.edu/~luckie/newtgal.htm

[EDIT]Oj då, jag tog fel på datum, tråden är visst en månad gammal...[/EDIT]

Menar du seriöst att man ska köpa en newton i dag?

Ursprungligen av benjaminlarsson:

Menar du seriöst att man ska köpa en newton i dag?

Tja, Om man inte har särskilt höga krav så går det ju bra, fast MP2000 eller MP2100 är ju att rekommendera.
Det hade varit väldigt intressant och se hur det gått om Steve inte dödat Newtonen, eller om dom kanske fortsatt att utveckla systemet till andra tillverkare.
Faktum är att priserna på Newton begagnade är väldigt höga speciellt dom två sista modellerna, det finns en hel del som vägrar att släppa sin Newton och en del andra som ångrar att dom gjort det.
För att läsa av Anlinos behov som exempel:

Billig, upp till 2000 kr : Så mycket bör man endast kunna begära för en eMate...
Hyfsat liten : Där faller Newtonen, den är stor...
Enkel att hantera : Det tycker jag att den är
Internet och email är inget behov, då jag inte har det i tanken för den : Det går att få Mail och Nätverk att funka på den, med dom två sista modellerna, även WLAN, fast här var det inget krav...
Design spelar mindre roll : Jag är inge bra på design så det uttalar jag mig inte om
Helst färg, men ingen nödvändighet : Svartvit skärm.

Jämför exmpelvis denna med MP2000

Nu vet jag inte riktigt vad en MP2000 kan kosta, så jag valde kanske ett halvdåligt exempel.
Det jag ser som Palmens fördel är
§1. Vikten.
§2. USB, men om man använder handdatorn med en äldre Mac så behöver man ju inte USB.
§3. Garanti

Jag är ju inget bra på det här, men det jag vill visa är att Newtonen inte är död

Ursprungligen av Elo:

Tja, Om man inte har särskilt höga krav så går det ju bra, fast MP2000 eller MP2100 är ju att rekommendera.
Det hade varit väldigt intressant och se hur det gått om Steve inte dödat Newtonen, eller om dom kanske fortsatt att utveckla systemet till andra tillverkare.
Faktum är att priserna på Newton begagnade är väldigt höga speciellt dom två sista modellerna, det finns en hel del som vägrar att släppa sin Newton och en del andra som ångrar att dom gjort det.
För att läsa av Anlinos behov som exempel:

Billig, upp till 2000 kr : Så mycket bör man endast kunna begära för en eMate...
Hyfsat liten : Där faller Newtonen, den är stor...
Enkel att hantera : Det tycker jag att den är
Internet och email är inget behov, då jag inte har det i tanken för den : Det går att få Mail och Nätverk att funka på den, med dom två sista modellerna, även WLAN, fast här var det inget krav...
Design spelar mindre roll : Jag är inge bra på design så det uttalar jag mig inte om
Helst färg, men ingen nödvändighet : Svartvit skärm.

Jämför exmpelvis denna med MP2000

Nu vet jag inte riktigt vad en MP2000 kan kosta, så jag valde kanske ett halvdåligt exempel.
Det jag ser som Palmens fördel är
§1. Vikten.
§2. USB, men om man använder handdatorn med en äldre Mac så behöver man ju inte USB.
§3. Garanti

Jag är ju inget bra på det här, men det jag vill visa är att Newtonen inte är död

Okey, alla har vi olika krav. Jag har en Zire 72 vilken jag använder till musik, kalender, todo-lista, memos, film, spel, mail, msn messenger, blåtandskommunikation, med mera. Gissar på att man inte kan göra så mycket med en newton. Min köpte jag för 1800kr beg. för ett halvår sedan.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-06 08:32

Jag skulle också rekomendera en PalmOne. Jag sålde nylingen min Tungsten T5 för 2400:- eftersom jag inte kommer att plugga på ett bra tag (hemma med barn och ett till på gång). Det är PalmOnes "värsting" med stor färgskärm, bluetooth, mycket minne m.m. Den kostar ny 3295:- enligt pricerunner. Hitta en begagnad med garanti kvar för strax över 2000:- så får du väldigt mycket handdator för pengarna. Jag köpte till The missing link för att synca med Entourage.

MVH

Johnnie

• Medlem
  • Norberg
  • 2010-12-26 20:03

Jag skulle personligen köpa en Apple Newton MessagePad 2100, men om du inte behöver mail eller internet kan du ju köpa en Apple Newton MessagePad 2000.

Ursprungligen av AndTuts:

Jag skulle personligen köpa en Apple Newton MessagePad 2100, men om du inte behöver mail eller internet kan du ju köpa en Apple Newton MessagePad 2000.

Årtusendets bump? 4,5 år senare.

Svårslagen Bump...

Men det finns väl fortfarande Newton 2100 på ebay va?

Jodå, mängder...

t ex:
Apple Newton MessagePad 2100 H0149 w/ Keyboard + Case on eBay (end time 31-Dec-10 01:59:46 GMT)

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-26 23:03

Ingen återkoppling på vad det blev efter alla dessa år;)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-26 23:56

Nostalgi! Nu är det inte många som pratar om handdatorer! (och det är jag glad för!)

Jag minns åren före iPhone, när alla hade sina lama gissningar om hur den skulle bli, och hur häftig den kunde bli. Och verkligheten som var ljusår bättre även jämfört med den mest vågade gissningen/spekulationen. Jag har svårt att tro att någon annan manick under min livstid kommer att chockera mig så positivt som iPhone gjorde. Helt oväntat mycket framtid, fast idag, när den kom.

1
Bevaka tråden