Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket data på disk innan OsX börjar krångla

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har läst här nånstans att X är ganska krävande med hur mycket ledig plats som måste finnas på hårddisk. Har hållit på med att konvertera film och det har ätit upp en himla massa plats på systemdisken, och i och med det har datorn börjat att bära sig lite skumt åt, spara filer går åt pepparn, helt plötsligt är synthpluggarna borta från Logic, och lite allmänt "hackande" trots bra med Ram-minne. Är ont om plats på systemskivan en trovärdig förklaring?

  • Medlem
  • 2005-04-01 19:32

Minst 10 procent ledigt är en siffra som brukar dyka upp ibland. Men jag har haft betydligt mindre kvar utan att datorn har betett sig underligt, 500 mb på en 60 Gb-disk. Räkna själv på procenten... En gång gjorde jag något på en TiBook med 30 Gb hd med ett par bortglömda jättefiler på 8 Gb. då fick jag ett meddelande om att jag behövde göra mer plats på hd för att inte riskera att förlora data, eller hur det var.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 22:17

jag pratade med mac support om detta en gång och han sa att det var rekommenderat med minst 2 gb ledigt. Men jag har haft 0 kb ledigt men då blev datorn segt och man kunde inte spara något nu har jag 3 gb (jag har en 80 gb hdd)

Jag har fått upp en dialogruta som sa att disken var nästan full, medans jag laddade ner en massa filer. rensade fort som Fan.
Kort därefter totalhavererar hela disken och jag fick åka hem till Nurell som lyckades rädda mina viktigaste filer och formatera om disken åt mig. Sen köpte jag en extern backup-disk för 1500.

Så jag rekommenderar att du håller koll på hur full din disk är!

1
Bevaka tråden