Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Real Basic värt att testa?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 16:37

Har på jobbet jobbat en del i VB. Kan inte påstå att jag är någon erfaren programmerare men har skapat några mindre applikationer.

Upptäckte att jag hade Realbasic 3.någonting på hårddisken ( kom visst med Office-paketet ).
Har inte hunnit titta så mycket på det men det verkar kunna skapa kod för Mac, Linux och Windows.

Detta skulle ju vara kanon, då skulle jag kunna skapa på min Mac och sedan porta det till Windows och Linux som körs på jobbet.

Är det någon här som har erfarenhet av Realbasic? Hur fungerar det att porta till andra OS?
Hur fungerar det att importera VB-kod? Är det "bättre" än VB?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-03 02:28

REALbasic är ett mycket skönt program. Jag har använt det sedan innan version 1.0 och är helnöjd.
Det har förstås vissa begränsningar, men de blir färre och färre för varje version (5.5.5 är den senaste) och det är ganska lätt att utöka funktionerna med hjälp av C-skrivna Plug-Ins exempelvis.
Men om det är rätt för dig beror ju helt på vad det är för typer av program du vill skapa. Ska du skriva nästa Adobe Photoshop kanske du skulle ge dig på XCode och Cocoa istället, men för de flesta användningsområden funkar REALbasic utmärkt. Stödet för Windows och Linux är kanske inte 100%-igt ännu men det blir också bättre och bättre för varje version. Stöter man problem finns oftast lösningar även idag. Det är skönt att man för det mesta inte behöver ändra en endaste rad kod för att porta från OSX till Windows eller Linux (om man inte använder MacOS-specifika tekniker såsom resurser t.ex.).