Dålig service hos Go On Databutiken i Luleå

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är många saker som fascinerar mig, en av alla ting är att det alltid tycks vara de sämsta och mest inkompetenta butikerna som tjänar pengar.

De senaste två veckorna har jag befunnit mig i offpistparadiset Riksgränsen, där det mot all sannolikhet regnade och var plusgrader, eftersom vägen ner till Stockholm är ganska lång, 130 mil, tänkte jag och mina föräldrar att vi kunde förgylla hemvägen med någonting trevligt.
Jag visste att det fanns ett Apple Center i Luleå och där fanns också en Volvo XC 70 D5, det fanns alltså en intressant affär för mig och en intressant bil för mina föräldrar, att stanna i Luleå under några timmar blev ett naturligt val.

Så till själva historien:

Runt klockan 12:00 gick jag in på Go On Databutiken i Luleå, eftersom jag har erfarenhet av inLife och Macoteket förväntade jag mig att det skulle vara en, åtminstånde, hyfsad butik.
När jag kom in i butiken vart jag först väldigt överraskad, "Var är macarna?", tänkte jag tills jag såg att det stod ihop tryckta i ett hörn. Två stycken iMac G5:or var det som stod framme. Jag slappnade av och kände lättnaden över att jag inte hade kommit in i någon fullgas PC-butik.
Jag började med att öppna ett Safari fönster fast det visade sig vara lönlöst eftersom personalen ej hade sätt in någon nätverkssladd i iMacen.
När det inte fungerade att surfa runt lite började jag istället att leka lite med OS X. Jag tittade vad det var för dator jag stod framför, en iMac G5, 1.6 GHz, 256 MB RAM visade det sig vara.
Här på 99Mac tycker jag att jag väldigt ofta hör klagomål över att Exposé är segt med lite minne, därför bestämmde jag mig för att slå upp en himla massa Safari fönster, och visst; Om man har 50-70 fönster upp kanske det kan upplevas som lite segt...
Nu stötte jag på problem, när jag skulle avsluta Safari gick det inte eftersom jag behövde trycka på "Ok"-knappen i varje fönster; dialogen "Safari kan inte hitta servern" hade kommit upp eftersom datorn ej kom ut på nätet.
Jag försökte stänga allt så fort som möjligt och knappade därför så snabbt jag kunde, då och då tryckte jag fel och ett ubåtsljud bubblade till, jag stängde då av ljudet eftersom jag inte ville störa säljaren och hans kunde som stod cirka sex meter framför mig.

Efter en stund gick kunden ut och det var bara jag och säljaren kvar i butiken. Säljaren kom då fram till mig, jag är inte riktigt säker på vad han sa men jag svarade; "Jag leker lite med Exposé..."
Säljaren ställde sig bakom min rygg med korsade armar och studerade allt vad jag gjorde precis som om jag planerade att sno datorn. Jag kände mig mer och mer obekväm men försökte ändå starta någon form av konversation mellan oss två och berättade att jag brukar vara på inLife, att jag tyckte Apple skulle slänga i mer RAM i sina maskiner som standard, jag frågade ifall de hade några fler macar men det enda jag fick till svar var kortfattade och små irriterade svar.

Svar i stil med:

"Vi har inga fler macar framme, vi ska bygga om."

"När bygger om gör vi nog något eget."
(Jag hade frågat ifall de skulle göra någon inLife liknande look.)

När jag öppnande iMovie, iDVD och Systeminställningar (för att kolla upplösningen och färgkalibreringen) fick jag höra:
"Gör inte så mycket med maskinen, den är såld."

Nu började jag bli jävligt irriterad, jag hade kommit in i butiken som vilken vanligt kund som helst, ställt mig framför en av iMacarna, försökt hålla mig undan emednas säljaren sålde något till en annan kund, jag hade dessutom struntat i att påpeka att man inte ställer sig bakom folk som en krogvakt och jag hade dessutom försökt skapa en trevligare stämmning, nej nu fick det vara nog.
Jag gick in i Systeminställningar, Terminalen och möjligtvis något mer och startade Emacs.

Nu blev säljaren arg (RÄDD) och sa att mig att sluta med det jag höll på med, jag slutade genast och gick ut ur butiken samtidigt som jag till säljaren sa "Tack för besöket".

Vad gjorde jag för fel? Det enda jag kan se som kan vara provocerande är att jag var inne i Systeminställningar fast det kunde ha varit en skitsak för hnom att säga "Var snäll och ändra ej några inställningar, det är så jobbigt att fixa" (citatet "Gör inte så mycket med maskinen, den är såld." syftade på att jag startade det krävande iMovie och helt enkelt pressade maskinen för hårt, enligt honom).

Jag är ledsen ifall texten är svår förstådd, men jag känner mig så kränkt, förnedrad och arg att jag knappt klarar av att skriva.

Något fel tycker jag inte du gjort.
En säljare som vaknat på fel sida kanske... jag vet inte men klart oproffsigt beteende.

Men det som förvånar mig mest är att demo maskinen var såld och stod kvar ute i butiken.
Hade jag köpt en demomaskien hade jag velat att den plocktas ner omg så inga fler skulle kladda på den.

Ja, jag tycker också att det känns oerhört dumt att låta en såld maskin stå kvar i butiken, om den nu var såld...

• Medlem
  • S.Sandby
  • 2005-04-01 16:53

Dom kunde dessutom ha gjort ett speciellt användarkonto där kunderna härja fritt…

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-04 23:54

Välkommen till Luleå! :rolleyes:

Har inte heller en enda bra kundupplevelse på Go-on.
KAN inte begripa att butikspersonalen inte skäms!

Tydligen ska en annan Apple-butik öppna längs Storgatan (ryktas om Grafit), så det blir ju spännande.

OT: Ska själv upp till gränsen om några veckor - hoppas på snö... /OT

Intressant att sådana butiker som Go On överlever...

OT: Snö kan du få men puder är nog bara att glömma /OT.

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-04-06 19:00

Har inte kunnat skriva här för att min registration behövde godkännas men jag har redan läst om dina eskapader på Go On. Jag var faktiskt inne i den butiken och pillade lite på en iMac och en iBook någon halvtimme efter du hade varit där. Visst var säljaren ganska mörk? Han var i alla fall lika stel mot mig och svarade med korta "ja", "nej" och "den har vi inte inne".
Till slut blev jag så less på hans totala frånvaro av service att jag gjorde som du, tackade för besöket och gick iväg.

Kan vara så att han behandlar er så pga av er ålder. Jag blev väl bemött av försäljaren, dock hjälpte jag en kunde med OS X när inte han var ledig. Kanske därför, och rykten om att grafit ska öppna stämmer. Blir till sommarn, om mina källor har rätt. De finns f ö ute vid tåggatan bakom coop arena.

Åldern kan ha mycket med saken att göra;"Jävla skitungar som bara pillar, vad skulle de köpa någonting med? Månadspengen? Bah!"

Det roliga är att jag funderar på att köpa en PowerBook som med moms och utan studentrabatt (de två sakerna som jag kommer att utnyttja för att få lägre pris) kostar över 25 000 :D.

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-04-06 19:18
Ursprungligen av Tjacke:

Kan vara så att han behandlar er så pga av er ålder. Jag blev väl bemött av försäljaren, dock hjälpte jag en kunde med OS X när inte han var ledig. Kanske därför, och rykten om att grafit ska öppna stämmer. Blir till sommarn, om mina källor har rätt. De finns f ö ute vid tåggatan bakom coop arena.

Stabilt, nära mig på BV med andra ord
Jo det kan mycket väl vara pga åldern men jag sa faktiskt att jag var intresserad av att köpa en iBook, sen om han trodde det eller inte är en annan femma men det är ändå jäkligt kass service.

1
Bevaka tråden