iMac eller PowerMac?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-01 08:47

Jag funderar på att köpa ny dator till företaget. Valet står mellan en iMac 20" eller en Powermac 1.8GHz med en TFT-skärm, helst en 20-tums. Jag tänkte köra på 1GB RAM minst och kanske en extern firewire 800 hårddisk. Jag har funderat fram och tillbaka.
Fördelen med iMacen är att man får en fin 20"-skärm "på köpet" och nackdelen att den inte är lika utbyggnadsbar som en PowerMac. Å andra sidan misstänker jag att iMacen kommer att få ett bra andrahandsvärde(?).
PowerMacens fördelar är att den är snabbare(?) och blir billigare/lättare att uppgradera (minne, hårddisk etc.).

Datorn ska i första hand användas till bildredigering, illustration, flashproduktion och lite trycksaker.
Budgeten ligger på runt 20000:-

Vad har ni för funderingar? Vilket är bäst i långa loppet tror ni?

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-01 08:55

Jag satt i samma funderingar och tänkte köpa en när tigern kommer (fast nu får jag reparera bilen efter en utkörning i halkan). Jag tänkte köpa en PM eftersom jag kan sätta in 2 st hårdskivor med raid 0. Jag kan uppgradera grafik kortet. Dessutom kan jag köpa till en bättre skärm en den som ligger i iMacen inte för att den är dålig heller men jag kan göra det när jag får råd.

Fördelarna med iMacen är snarar det att den inte tar plats. Den är inte ful att ha på skrivbordet snyggare än många skärmar. Den är inte farligt dyr heller. Men sen talar allt för PM.

• Oregistrerad
  • 2005-04-01 10:05

Har själv en iMac G5 17'' och det är suverän dator. Men har du plats och råd med en PM + 20'' skärm så satsa på den, tycker jag.

Jag vet inte hur bra andrahandsvärde iMac G5 kommer att ha. Varför skulle det vara bättre än en PM? Om du bygger ut en PM så ökar andrahandsvärde på den men en iMac kan du inte bygga ut särkilt mycket.

iMacens skärm har widescreen format, vilket jag tycker är mycket skönare att jobba med än det traditionella formatet. Vad jag vet så är det bara Apple som kör widescreen på sina skrivbordsskärmar. Men det beror på vilken sorts skärm du hade tänkt dig.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-01 10:24

Jag tror att iMacens andrahandsvärde är bra på grund av den speciella designen. Men Powemacens kanske är lika bra, vad vet jag

elsevero: Jag tror inte att budgeten rymmer en 20" skärm om jag ska köpa en powermac. Jag har hört mycket bra om iMac 20" angående skärmen just... känns liksom som om man får en väldigt bra skärm billigt.. men uppgraderingsmöjligheter är en anna femma.

Juanito: Grafikkortet är inte jätteviktigt för mig just nu, men om det kommer nya grafikfunktioner i OSX i framtiden så är man ju körd om man har en iMac. Hårddisk kör jag extern.

• Oregistrerad
  • 2005-04-01 10:50

Ja, 20'' iMac har väldigt bra skärm, det är sant. Det märker man när man jämför med en 17''.

Jag skulle inte göra andrahandsvärde till en argument för att köpa den. En begagnad iMac G4 idag har så där andrahandsvärde trots designen.

Du kan få momsen tillbaka, eller? Då har du råd med en 1,8 GHz PM och en 20'' skärm + 1 Gig Ram, det går under 20000 exklusive moms.

Angående iMac skärmen och bordet, jag har inte iMacen framför mig nu men jag tippar på 6-8 cm.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-01 10:36

Förresten, hur högt upp från bordet ligger iMacens underkant på skärmen?

1
Bevaka tråden