Ska jag slå till? Powerbook G4 12"

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-29 18:50

Det verkar som om jag ska switcha. Men ska jag switcha vill jag ha en powerbook. Och den enda jag har råd med just nu är den allra klenaste, minsta lilla powerbook som finns: 12", 512 Mb RAM, 60 GB HD, combo-drive.

Kan någon berätta om erfarenheter, brister och förtjänster med just en sådan maskin? Jag har letat här på forumet, men inte funnit tillräckliga svar.

Ska jag vänta tills jag har mer pengar i madrassen, eller slå till nu medan jag är student? Just nu tycks den kosta mig 13045 kr, om ett halvår lär det bli dyrare... Och min stora, klumpiga PC låter som ett helt kontorslandskap och håller på att driva mig till vansinne.

Hjälp mig nu ... jag behöver övertalas eller avskräckas helt!

Jag köpte precis en 12" pb, för att byta ut min krånglade 1,2ghz 12" iBook. Om nu tiger släpps 1 april, så lär man troligen få med det. Och ifall det kommer en PB G5 då också. Tja, den som lever får se. Kanske man får en sån istället. 12" PB är MYCKET bärbar, bara så du vet.

• Medlem
  • Österåker
  • 2005-03-29 19:06

Jag har en PowerBook 12" 1,33 Ghz med 768mb ram och den funkar perfekt!
Jag tycker du ska slå till, 12"aren är en grym liten dator!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-29 19:41

Vad skall du göra med datorn?

Jag är nöjd med min powerbook 1,33. Aldrig något krångel. Den enda nackdelen som
jag ser det är att applecare är så förbannat dyrt till powerbooks. Om du ska spela spel
så kanske det inte heller är rätt maskin. Att vänta ger ju alltid något bättre rent spontant
så känns g4 powerbook lite förlegat om det kommer en g5 snart. Det går ju lite rykten.
Måste du ha en bärbar? Annars kanske mini är ett alternativ?

• Oregistrerad
  • 2005-03-29 19:53
Ursprungligen av jawa:

Vad skall du göra med datorn? [...] Måste du ha en bärbar?

Spela spel lär jag nog inte göra. Det tyngsta den kommer att få hålla på med är att ta bort röda ögon på bilder från digitalkameran. I övrigt ska den bara ordbehandla, surfa, e-posta och LaTeX:a lite emellanåt.

Tänkte övergå från stationär till bärbar, eftersom man kan vilja ta den med sig ibland. En större skärm kan jag ha stående hemma.

Om jag beställer datorn idag, och Tiger släpps 1 april - lär jag då få Tiger eller Panther på hårddisken? Om Tiger släpps 15 april? Det verkar ju jobbigt att behöva uppgradera inom en vecka...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-29 20:02
Ursprungligen av MfAP:

Spela spel lär jag nog inte göra. Det tyngsta den kommer att få hålla på med är att ta bort röda ögon på bilder från digitalkameran. I övrigt ska den bara ordbehandla, surfa, e-posta och LaTeX:a lite emellanåt.

Tänkte övergå från stationär till bärbar, eftersom man kan vilja ta den med sig ibland. En större skärm kan jag ha stående hemma.

Om jag beställer datorn idag, och Tiger släpps 1 april - lär jag då få Tiger eller Panther på hårddisken? Om Tiger släpps 15 april? Det verkar ju jobbigt att behöva uppgradera inom en vecka...

Låter det inte som att MfAP skulle kunna spara ett gäng tusenlappar och köpa en iBook? När jag köpte min PB G4 400MHz var det för skärmen (15"), och då var skillnaden att iBook körde G3 processor (iofs kanske skillnaden mellan G4 och G3 inte är så stor).

Vänligen, Ylan

• Oregistrerad
  • 2005-03-29 20:07
Ursprungligen av Ylan:

Låter det inte som att MfAP skulle kunna spara ett gäng tusenlappar och köpa en iBook?

Njae ... Om jag ändå ska köpa en ny dator är jag beredd att betala "ett gäng tusenlappar" för en dator som känns rätt - rent utseendemässigt alltså. iBook tycker jag ser ut som ett plastigt litet kylskåp.

• Oregistrerad
  • 2005-03-29 20:28

Jag har den senaste 12-tummaren och är jättenöjd med den. EXTREMT bärbar och EXTREMT snygg. (Och extremt mycket snabbare än min 5 år gamla iBook.)

Det enda negativa med att den är så liten är för mig att det blir rätt mycket scrollande när jag spelar in låtar i Logic och Garageband, men det vägs upp av bärbarheten, och du verkar ju ändå inte komma att använda den till så mycket skärmstorlekskrävande grejer.

Jag kan inte det där med studentpriser, men det låter som att du menar den enklaste modellen utan Superdrive. Själv lät jag mig övertygas om fördelen med att kunna använda DVD-bränning som backupsystem och hostade upp ett par tusenlappar till för att få med det.

• Oregistrerad
  • 2005-03-29 20:36

Fundera bara på om du verkligen behöver mobiliteten. 1024-upplösning är kass till det mesta och ska den mest stå eller flyttas mellan två platser är en mini ett bättre alternativ.

Är du däremot på språng mycket så är den ett bra val.

Kan nämna att jag trodde mig tillhöra den senare kategorin, men det visade sig snart att jag sällan tog med mig burken. Palmen klarar mail och surf så det var bara besvärligt att ha en dator med sig.

Så tipset är alltså att ta en ordentlig funderare.

/Y

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-29 20:54

Jag köpte en 12" för ett par veckor sen. Det är brutal, jag gillar den stenhårt och är väldigt nöjd med att den är så lätt att bära runt soffan, köket, sängen. Bara att dra ur el-sladden och ta med PB:n.
Vad gäller upplösningen så funkar det bra. Jag har kört en iMac 20" och visst är det en massa mer skärmyta där men för att surfa, chatta, iTunes, ordbehandling, kolla film så är den suverän. Dock skulle jag inte sitta och jobba i Photoshop på denna skärmyta, men du hade ju en extra skärm om du behöver mer yta.

Att vänta kan man alltid göra men det kommer alltid att finnas något nytt som hägrar.

• Oregistrerad
  • 2005-03-29 22:41

Sitter just nu med 12":aren i knät och halvtittar på TV i bakgrunden, samtidigt som jag använder husets trådlösa nätverk och halvkollar detta forum. Jag använt i PB 12" i exakt två års tid (använder samma maskin på jobbet som hemma). Summasummarum, oerhört smidig maskin - jag är fantastiskt nöjd!

På jobbet står tangentbord, mus och extern 20"-skärm och där använder jag alla CS-programmen dagligen. Kör mycket Office 2004 och FileMaker Pro dessutom. Hemma blir det mest Safari-surf och övriga Apple-program som iTunes, iPhoto och iMove.

Har varit Mac-användare i 12 år och har ansvar för uppemot tio olika macar på min arbetsplats (G5:or, 15", 17", iMac G5, etc) - 12":aren står sig dock fantastiskt bra i konkurensen; se bara till att sätt in så mycket minne du kan (768 MB blir en lämplig konfiguration för en 12"). Och, ja - SuperDrive är nog värt pengarna om man vill göra back-up:er, etc frampå.

Som student tror jag du kommer att bli oerhört nöjd med en 12" då den är mindre än en A4-pärm och passar perfekt i väskan. Att maskinen är snygg och har ett skönt tangentbord och funktionell styrplatta gör inte saken sämre!

Jag håller med om det mesta, förutom en sak. Strunta i DVD-brännaren. Den kostar FÖR mycket, eftersom det "på köpet" innebär att din cd-brännare är långsam, och det kanske trots allt är den man använder mest (men det vet ju bara du själv). Nä, ta Combo, och köp i så fall senare en billig, mycket snabbare extern DVD-brännare med USB2. Lägg de pengarna på att köpa mer ram än 512.
Datorn i sig är grym, men som sagt tidigare, det tar sjukt lång tid bara att starta PhotoShop.

• Oregistrerad
  • 2005-03-30 03:54
Ursprungligen av sjovall:

Jag håller med om det mesta, förutom en sak. Strunta i DVD-brännaren.

Det var också planen. Som någon här på forumet skrev, man vill väl ändå ha en dual layer-brännare så småningom. Och backuper har aldrig varit min grej.

I nuläget lutar det åt en pb 12", enklast möjliga - men med 768 Mb RAM och en Airport Express basstation. Jag ruinerar mig själv (nåja) och är "egentligen" inte i behov av en ny dator, men det är ju så här det går. Förhoppningsvis får det dröja många år innan jag behöver köpa en ny.

(Däremot undrar jag fortfarande över det där med Tiger - är det rimligt att man får Tiger med om man beställer precis efter att releasedatumet har offentliggjorts, vilket tycks vara 1 april?)

• Oregistrerad
  • 2005-03-30 15:00

Så det kan gå!

Som av en händelse kikade jag in på InLife idag, fingrade lite på en pb 15", och - fasa! Det matta aluminiumhöljet får kalla kårar att sprida sig längs ryggen på mig vid blotta beröringen, såsom vissa material plägar påverka vissa människor, eller som naglar mot griffeltavla plägar påverka de allra flesta. Hur förträfflig powerbooken än är, tycks jag alltså vara "allergisk"! Det är tur i oturen att jag gjorde denna upptäckt före köpet istället för efter - för jag var verkligen på väg.

Återstår då en iBook (som jag är lite tveksam till), något stationärt (företrädesvis iMac eftersom jag ändå behöver en ny skärm) eller ingenting alls.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 16:54
Ursprungligen av MfAP:

Så det kan gå!

Som av en händelse kikade jag in på InLife idag, fingrade lite på en pb 15", och - fasa! Det matta aluminiumhöljet får kalla kårar att sprida sig längs ryggen på mig vid blotta beröringen, såsom vissa material plägar påverka vissa människor, eller som naglar mot griffeltavla plägar påverka de allra flesta. Hur förträfflig powerbooken än är, tycks jag alltså vara "allergisk"! Det är tur i oturen att jag gjorde denna upptäckt före köpet istället för efter - för jag var verkligen på väg.

Återstår då en iBook (som jag är lite tveksam till), något stationärt (företrädesvis iMac eftersom jag ändå behöver en ny skärm) eller ingenting alls.

Du kan ju kolla in en begagnad TiBook eller iBook (eller strunta i det helt), för att spara pengar till en PB G5, som kanske inte känns lika rälig!

Vänligen, Ylan

• Oregistrerad
  • 2005-03-30 16:58
Ursprungligen av Ylan:

Du kan ju kolla in en begagnad TiBook eller iBook (eller strunta i det helt), för att spara pengar till en PB G5, som kanske inte känns lika rälig!

Eller så köper jag mig en 17" iMac nu och låter den inspirera mig till stordåd så att hunnit bli oförskämt rik den dag pb g5 dyker upp. Låter som en bra plan, tycker jag. Jag är ju mac-sugen NU!

• Oregistrerad
  • 2005-03-31 19:12
Ursprungligen av MfAP:

Så det kan gå!

Fortsättning: Detta gnagde mig en smula, så jag kände mig tvingad att ta mig in till Macoteket på Birger Jarlsgatan, där de hade en pb 12" på display (de hade alla moderna macar på display - det hade inte InLife). Fingrade och klämde på den så mycket jag kunde, och konstaterade slutligen att även om det inte var falskt larm, var det gravt överdrivet. Det finns griffeltaveltendenser, men tillräckligt små för att fördelarna med en pb väger över.

Men fördömelse! så liten en 12"-skärm är i verkliga världen. Jag tror jag måste ha något större stående här hemma. I övrigt blev jag rådd att vänta på Tiger. En eloge till personalen på Macoteket, som tog väl hand om mig.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-03-30 15:51
Ursprungligen av MfAP:

(Däremot undrar jag fortfarande över det där med Tiger - är det rimligt att man får Tiger med om man beställer precis efter att releasedatumet har offentliggjorts, vilket tycks vara 1 april?)

Vid köp efter lanserings datum så brukar man få uppgraderingen för portokostnaden strax under 200:-

Ursprungligen av MikaelF:

Vid köp efter lanserings datum så brukar man få uppgraderingen för portokostnaden strax under 200:-

Japp!

Jag funderar på en 12" PB också, då med 768mb RAM och 60gb HD. Då kan jag dessutom köpa till en 20" ACD och ändå komma undan med ungefär samma pengar som för en "15" PB Superdrive" utan superdrive fast med större grafikkort och mer hårddisk, fast ändå bara 512mb ram, eller hur man nu möblerar om det. Hursomhelst ungefär samma pengar? Låter mest prisvärt för mig.. eller tänker jag fel?

Du kanske borde överväga en 12" + 20" istället för en 15"? Det gör jag som sagt.

• Oregistrerad
  • 2005-03-31 20:30
Ursprungligen av raZmus:

Du kanske borde överväga en 12" + 20" istället för en 15"? Det gör jag som sagt.

Jag överväger inte en 15" - av den enkla anledningen att jag inte har råd. Det verkar återigen som om det lutar åt en pb 12" 768 Mb RAM, utan SuperDrive, men med en Airport basstation. Och - märkte jag idag - en riktigt fläskig, begagnad gammal CRT-monitor på skrivbordet här hemma, för de tillfällen då jag behöver sitta länge vid datorn och jobba.

Okej, jag kör nog säkert på en 12" PB, 768Mb RAM, utan SuperDrive också sen när det är köpdags. Men tror jag köper till en 20" också som sagt, känns ytterst prisvärt. Sen kan jag inte låta bli ett sånt här tangentbord om jag nu får tag på ett http://www.gamecontrol.de/img/large/sl-6465_2.jpg

Edit: Kanske är mer prisvärt att köpa till extra minne på egen hand.

Senast redigerat 2005-03-31 23:26
Ursprungligen av raZmus:

Okej, jag kör nog säkert på en 12" PB, 768Mb RAM, utan SuperDrive också sen när det är köpdags. Men tror jag köper till en 20" också som sagt, känns ytterst prisvärt. Sen kan jag inte låta bliett sånt här tangentbord om jag nu får tag på ett http://www.gamecontrol.de/img/large/sl-6465_2.jpg

Edit: Kanske är mer prisvärt att köpa till extra minne på egen hand.

Kanske inte så jätte bra val ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-01 08:41

Grymt snyggt tangentbord till pc.
(Du får gärna posta eller pm:a mig om du hittar det någonstans i sverige ett måste till min pc)

Men jag skulle hellre rekommendera apples bluetooth tangentbord. Tar ingen plats
av dina usbportar och även det är väldigt snyggt.

• Oregistrerad
  • 2005-04-02 12:55

Nu har jag gjort det! Jag har beställt mitt livs fösta Mac!

Det blev en PowerBook 12", 1,5 Ghz, 768 Mb RAM, Combo-drive och en Airport Express basstation. Äntligen kan jag koncentrera mig på annat! (är min förhoppning ...)

Ursprungligen av jawa:

Grymt snyggt tangentbord till pc.
(Du får gärna posta eller pm:a mig om du hittar det någonstans i sverige ett måste till min pc)

Men jag skulle hellre rekommendera apples bluetooth tangentbord. Tar ingen plats
av dina usbportar och även det är väldigt snyggt.

Hittade just tangentbordet hos datorbutiken häromdagen
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=SL-6465

1
Bevaka tråden