Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

9800pro SE verkar ha gett upp

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 19:42

Det 9800pro grafikkort 8x AGP som byggdes in i min första gen Dual 2 G5 verkar ha gett upp.

Symptomet är ett shackrutigt horisontellt utdraget mönster då maskinen går igång. Mönstret ändrar färg och form med tiden och men försvinner inte. En släpande ruta hänger även med pekaren. Jag gjorde en h/w test och kunde läsa genom mönstret i open firmware invalid memory access $SRR0: 00000.00ade9a4 $SRR1: 00000.00003030.

Hardware test påstår att jag har allt från 15MB VRAM till - 1857. Hmmm.

Drosslarna har pipit litet på grafikkortet under en längre tid men att drosslar för liv är inget nytt.

Efter att ha kört ett utökat hårdvarutest säger den att fel upptäcktes i bildminne.

Grattis en 16 månader gammal G5. Nåja det får väl bli ett snabbare grafikkort -då.

X800 XT kanske.

Någon som har något att tillägga?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-28 21:12

Du har väl två års garanti sedan lagändringen.

Vart får folk ifrån att man har 2 års garanti egentligen? Vad man har är två års reklamationsrätt (3 år från 1:a april). Och det är dessutom köparen som måste kunna visa att felet fanns där från början.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-29 12:52
Ursprungligen av Rickard A:

Vart får folk ifrån att man har 2 års garanti egentligen? Vad man har är två års reklamationsrätt (3 år från 1:a april). Och det är dessutom köparen som måste kunna visa att felet fanns där från början.

Nej, det är säljaren som måste visa att felet inte fanns där från början, enligt det nya konsumentköpslagen, som gäller när det är en privatperson som är köparen. Förut så var det köparen som var tvungen att bevisa att produkten var behäftad med felet redan från fabrik. Man har alltså vänt på bevisbördan.

Företag emellan gäller inte konsumentköpslagen.

Ursprungligen av Macus:

Nej, det är säljaren som måste visa att felet inte fanns där från början, enligt det nya konsumentköpslagen, som gäller när det är en privatperson som är köparen. Förut så var det köparen som var tvungen att bevisa att produkten var behäftad med felet redan från fabrik. Man har alltså vänt på bevisbördan.

Företag emellan gäller inte konsumentköpslagen.

Vilken ny konsumentköplag? Den senaste ändring jag känner till är:

Citat:

Efter en ändring i konsumentköplagen den 1 juli 2002 är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125

Så efter 6 månader måste den som reklamerar själv kunna visa att felet var ursprunligt.

Sen är det ju skillnad på garanti och reklamationsrätt.

Eller finns det en nyare lag?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 22:20

Man får tänka posetivt. För apple care 3000:- hade jag fått ett nytt 9800pro altså lägger jag till 2.600 för ett X800 XT.

Mitt andra hårdvarufel sedan 512an.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-29 12:39

När jag monterade ur det trasiga kortet hittade jag att flänsarna var igensatta och att fläkten med andra ord inte kylt alls.

Kolla ditt kort om du har katt!

Det var kortfel och jag är uppe igen.

1
Bevaka tråden