Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död 5500

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en svart 5500 som plötsligt inte startar. När jag trycker på knappen överst till höger på tangentbordet händer ingenting. Skärmen förblir svart och jag hör inget ljud. Jag har kollat att strömbrytaren på baksidan är på.

Var börjar jag felsökningen?

Alt1: Möjligen batteriet i datorn som du behöver byta ut. Hade ett antal 476:or som jag använde på en skola i slutet av 90-talet. De fick samma syndrom allihop, de startade inte pga av att batteriet i dem var slut.

Alt2: Har en lärare på mitt jobb som har en gammal LCII, tror jag det var, som har använt den bakre strömbrytaren väldigt mycket och slitit ut den.

Alt3: får väl se om det är fler som har några idéer

Jag röstar på Alt1.
Fast batteriet kostar mer än vad burken är värd. D v s runt 150 bagis.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-27 23:52

fast felsökningen börjar väl ändå med kabel-koll (att inte t.ex halva tngntbrds kontakten är ute eller att el-kontakten har ramlat ur eller ngt) och att man plockar bort allt man kan plocka bort (skrivare, scanners, externa hårddriskar/cd-spelare m.m.) och sedan testar man med en p-ram reset uppstart (äpple+alt+p+r intryckt vis start genom tre 'bongar')... och om inget av detta funkar så kollar man det interna batteriet.
Btw. en del av dessa gamla burkar kan man tjuvstarta (vilket kan förvärra saken i längden dock) genom att trycka på strömmen och stänga av den snabbt och sedan sätta på den igen... obs... detta är inte smart om man bryr sig om burken...

1
Bevaka tråden