Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp oss att felsöka

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

MIn kompis nya iBook 1.2GHz havererade nyss. Den har strulat i ett par dagar, det hela började med att en kernel panic för ett par dagar sedan. Efter omstarten strular alla program, är instabila eller vägrar att starta.

Klokt nog valde han då att göra en back-up för att installera om systemet (Archive-and-install). Men under installationen hängde sig installationsprogrammet under installationen av "Basfilsystem 2" (eller något liknande namn), ungefär vid 95% av installationen är klar. Han avbröt installationen efter ett tag och startade om.

Då försökte han göra en ren installation. Installeraren formaterade hårddisken och installerade sedan om systemet. Installationsprogrammet kom denna gång förbi "Basfilsystem 2", men efter ett tag så blev skärmen helblå och "snurran" dök upp. iBook:en stod då så hur länge som helst och det enda som gick att göra var att tvinga den till omstart.

Sedan dess går det endast att starta från installations-CD. Samma problem med den helblåa skärmen dyker upp om man försöker installera igen.

Vi har försökt att starta utan hans AirPort Extreme-kort och utan hans konsington-minne (d.v.s. endast de 256MB som sitter lödda på moderkortet. Startar vi från Apple Hardware Test CD så kommer vi in i en kommadorad som i princip säger: "invalid memory access". Skriver man då mac-boot så kommer en mapp med blinkande frågetecken fram.

Hur går vi vidare? Är det bara att lämna in på service direkt? Har ingen AppleCare (använd i >90 dagar) men garantin gäller fortfarande.

Kan vara logikkortet som pajjat, dock har jag inte hört talas om denna symptom förut.

Att ta ur minnet och starta från Apple Hardware Test CD är nog just vad Apple Support skulle föreslå. Och eftersom ni fortfarande får felmeddelandet så är nog nästa steg service. Have fun

  • Oregistrerad
  • 2005-03-27 20:03

Jag testade att installera nu igen utan extra minnet och det funkade! Har endast använt datorn ett par minuter men än så länge verkar det ok!!

Vågar jag nu sätta in extra minnet igen eller kan det skapa problem?

Ska jag nöja mig nu (om det fungerar) eller ska jag kontakta Apple? Jag menar att även om det fungerar nu så kan detta problem uppstå längre fram, efter att garantin gått ut.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-29 12:41

Igår när jag använde datorn till filmtittande hängde den sig och jag var tvungen att döda den

I övrigt har den varit stabil men lite seg (antagligen pga endast 256 i minne)

/johan

1
Bevaka tråden