Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blivande mac-ägare?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Cecilia heter jag, men kallas för det mesta för Cissi. Har haft PC i rätt många år men har faktiskt aldrig köpt en dator, har alltid fått någon annans gamla avlagda. Nu är det dock dags för första riktiga datorinköpet och jag funderar starkt på en mac mini. Har inget behov av någon monster-maskin och är trött på PC (vi kommer inte riktigt överens ) så jag tror att det kan vara ett bra alternativ. Att den är snygg är ett klart plus...

Välkommen till den ljusa (och bruna) sidan!

Ursprungligen av David Molarin:

Välkommen till den ljusa (och bruna) sidan!

Det skämtet förstår nog inte en ny 99mac:are, eftersom som jag förstått det så är inte den gul-bruna färgen standard då man skapar ett konto här. Har för mig att det vita-silvriga temat är standard. Eller?

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Det skämtet förstår nog inte en ny 99mac:are, eftersom som jag förstått det så är inte den gul-bruna färgen standard då man skapar ett konto här. Har för mig att det vita-silvriga temat är standard. Eller?

Jo, så är det nog. Byt till "original"-tema illa kvickt!

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-04-02 20:05
Ursprungligen av David Molarin:

Jo, så är det nog. Byt till "original"-tema illa kvickt!

Man måste väl även vara Plus/Pro för att kunna byta tema.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-26 09:20

En Mini är inte dum

InLife på sveavägen har ju öppet idag, så gå in och pilla på en lite vet jag

  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 14:04
Ursprungligen av Pär:

En Mini är inte dum

En grej jag inte greppar med Mini är antalet USB-portar. Vad jag kan se är de inte fler än två. Och har man inte bluetooth-tangentbord och -mus så går de där två portarna åt, så att man inte ens kan koppla in en skrivare utan att skaffa en USB-hub, vilket ju är första steget till att fördärva estetiken. Har jag fel?

Apples egna tangentbord har en inbyggd USB 1.1 hubb, du kan alltså "seriekoppla" musen och tangentbordet.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-01 14:09
Ursprungligen av MfAP:

En grej jag inte greppar med Mini är antalet USB-portar. Vad jag kan se är de inte fler än två. Och har man inte bluetooth-tangentbord och -mus så går de där två portarna åt, så att man inte ens kan koppla in en skrivare utan att skaffa en USB-hub, vilket ju är första steget till att fördärva estetiken. Har jag fel?

Köper du ett tangentbord från Apple (vilket är ett måste för estetiken) så fungerar det som en USB-hub och du får två lediga portar efter att mus och tastatur kopplats in. Att det sedan är ett riktigt bra tangentbord gör ju inte saken värre.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-01 14:12

Precis. Och eftersom priskillnaden mellan Apples trådiga tangentbord /mus och dom bluetoothade bara är 380 kr så är ju valet givet

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-01 15:27

Och om du vill använda "PC" tangent bord och mus så går det att inhandla en USB hub. Vissa skärmar har USB hub inbyggda med. Men själv skulle jag köpa ett mac tangentbord för att få knapparna på rätt ställe. Antar att Windows tangenten blir kommando tanget på ett pc tanget bord och det är fel väg för en gammal mac räv å andra sidan kan det vara enklare att ha ett PC tangent bord när man kommer från PC till mac så ändrar inte alt tangenten plats från det man är van vid.

På ett mac tangentbord ligger alt knappen där vindows knappen ligger och kommando knappen ligger där alt ligger på ett pc tangentbord.

Om man har ett PC tangentbord och vill vänja sig vid ett Mac tangentbord så kan du ladda hem DoubleCommand, det installerar sig sedan i Systeminställningarna och så kan man välja att alt-äpple ska byta plats med varandra.
Men tragiskt nog är det så att Apples tangentbord oftast är så mycket skönare att trycka på, så man väljer det istället
+att Apples tgb är väldigt bra grejjer.
Välkommen till den "GLADA" sidan.(när du switchat)

Ursprungligen av Lunarceca:

Cecilia heter jag, men kallas för det mesta för Cissi. Har haft PC i rätt många år men har faktiskt aldrig köpt en dator, har alltid fått någon annans gamla avlagda. Nu är det dock dags för första riktiga datorinköpet och jag funderar starkt på en mac mini. Har inget behov av någon monster-maskin och är trött på PC (vi kommer inte riktigt överens ) så jag tror att det kan vara ett bra alternativ. Att den är snygg är ett klart plus...

Ska också skaffa min första mac, så fort uppdateringen av iMac kommer. Har forskat lite om macar(bland annat här) och är helt övertygad om att mac är ett bättre alternativ än en ny pc. Så du gör klokt i att lära dig lite om mac innan du köper en dator, det är väl egentligen vad jag vill säga med dethär inlägget

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 20:36

Ja, en Mac Mini är en bra dator och även som "förstadator". Ja, även alla de andra är ju bra, så klart. Men Mini är precis lagom. Dock behöver du köpa till kringutrustningen, såsom skärm, tangentbord och mus. Och du är på rätt ställe om du undrar över något eller får problem. Välkommen till en enklare, smartare och snyggare tillvaro!

Hade vart kul att höra vad hon tyckte om switchen efter nåt år, fast tyvärr verkar hon ju inte finnas kvar i tråden. Vi får hoppas hon hittar tillbaks!

1
Bevaka tråden