Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook som en bärbar skrivmaskin

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!!

Det är väl dags att presentera mig, greenjuice, som har dykt upp och frågat lite om olika ordbehandlingsprogram. Jag köpte en ibook 12" för den var billigast och ekonomisk samt hörde jag om ett par bra word-program som sätter skrivande i fokus. Jag hade tröttnat på MS Word och körde OpenOffice i min stationära pc. Men när jag behövde en bärbar dator för mitt skrivande, så föll valet på iBooken. De två alternativa word var Nisus och Mellel. Jag ska skriva en uppsats på engelska och behöver därför ett bra word - köpte licens till både Mellel och Nisus. Hittills tycker jag bättre om Mellel och håller på att lära mig den också.

Mina kompisar blir förvånade när de hör mina orsaker till köp av iBook samt tex Mellel är billigt också, bara 39 dollar. Än så länge har ibooken fungerat bra, bra batteritid, Mellel är kul och intressant att jobba med osv osv...Kombinationen av ibooken och Mellel är en perfekt portabel skrivmaskin!

Tack för mig,

Jonas alias greenjuice

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 16:18

Jag skriver med programmet CopyWrite. Det är väldigt bra för författare vilket inte exv. Word är. CopyWrite har massor med bra funktioner för skrivande och är "lättdrivet" samt har en väldigt schysst helskärmsfunktion.

Berätta lite mer om CopyWrite

Ursprungligen av petsematary:

Jag skriver med programmet CopyWrite. Det är väldigt bra för författare vilket inte exv. Word är. CopyWrite har massor med bra funktioner för skrivande och är "lättdrivet" samt har en väldigt schysst helskärmsfunktion.

Hrm, jag har laddat ner CW. Berätta lite mer om det och vad som är bra med det förutom att det har "massor" av funktioner...

Jonas

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 19:09

Eller "massor"...det är väl lite grejen med CopyWrite att det INTE har massor av funktioner. Bara "massor" av funktioner som är bra för författare, som t.ex. fullscreen mode, möjlighet till backup av ett helt projekt (inkl. automatisk nedzippning av filen om man så vill), olika fält för anteckningar om idéer, koncept, karaktärer, scener etc. Samt att det är litet och rappt och inte innehåller en massa skit som man inte behöver. Det är för skapande, inte för formatering, som killen bakom programmet sa. Formatera kan man göra i Word, skapar gör man med nåt enkelt och ändamålsenligt, som CopyWrite.

Jag har köpt CW för 25 dollar eller nåt och jag är väldigt nöjd. Skriver i det dagligen. Har iofs inte provat nåt annat liknande program så jag kan inte uttala mig om hur det står sig i konkurrensen men själv saknar jag INGET.

Jag är en sån som får lite prestationsångest av att öppna word så för mig är det bättre med ett enkelt och avskalat program utan att fördenskull göra avkall på de funktioner man verkligen behöver.

OK, jag förstår! Tack för infon.

Jonas

1
Bevaka tråden