Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jämförelse: 1,25ghz och 1,42ghz

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-24 22:12

Jag har kollat genom Mini-forumet men inte hittat nån direkt bra information om detta.
Ska beställa en Mini nästa vecka men blir helt svettig när jag tänker på om 1,25 räcker.
Å räcker menar jag göra alldagliga sysslor, lira lite BF, surfa med några fönster öppna, lyssna på musik å sånt.
Jag vill ju gärna ha det bästa men frågan är ju hur mycket bättre 1,42 Ghz är jämfört med 1,25 Ghz.
Finns det någon som har gjort nåt jämförelse-test me ddessa två?

1 Gb minne är kanske att rekommendera i stället om man måste välja.

Är du själv skicklig eller har en kompis som kan löda så köp en 1,25:a. Samma dator i princip.

Battlefield funkar på bägge varianterna men räkna inte med 60fps i 1024*768 direkt. Hittade inget test på det med Mac mini men eftersom jag spelat det på en slöare dator så lär det gå.

Att surfa med ett par fönster öppna och lyssna på musik går garanterat helt utmärkt. Det kunde jag göra på min G4 Cube 450Mhz utan bekymmer så det vore f-n om det inte gick på en mini. Det viktiga är (som alltid nu för tiden) att trycka i så mycket minne man bara har råd med. Förstår inte att så många kan oroa sig för att en mini INTE skulle räcka till? Snackar vi dessutom bara om saker som surf och mail förstår jag det ännu mindre. Det går ju ypperligt i Mac OS X med långt långt långsammare datorer.

Här finns några rätt bra test:
http://www.macworld.com/2005/01/reviews/macminireview/index.php
http://www.barefeats.com/mini01.html
http://www.barefeats.com/mini01b.html
http://www.barefeats.com/mini01c.html

  • Oregistrerad
  • 2005-03-24 22:48

Anledning till att jag oroar mig är att jag just nu sitter på en A64 å vill ha det bästa när det gäller Minin då den e så pass billig och jag inte vill byta ner mig totalt. Men det verkar ju inte vara så jättestor skillnad om man bara kollar på processorn.
Löda e ju inga större problem. Men är det samma processor som är ner eller uppklockad på de olika modellerna?

Jag skulle vilja ha en 1,42ghz modell med 40 gb hdd å BT. Ska byta till en snabbare sedan.
Finns det ingen som har dom valmöjligheterna?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 11:54
Ursprungligen av Paralyser:

Anledning till att jag oroar mig är att jag just nu sitter på en A64 å vill ha det bästa när det gäller Minin då den e så pass billig och jag inte vill byta ner mig totalt. Men det verkar ju inte vara så jättestor skillnad om man bara kollar på processorn.
Löda e ju inga större problem. Men är det samma processor som är ner eller uppklockad på de olika modellerna?

Jag skulle vilja ha en 1,42ghz modell med 40 gb hdd å BT. Ska byta till en snabbare sedan.
Finns det ingen som har dom valmöjligheterna?

Minin levereras med 80 GIG disk i 1,42-utförandet. Det du betalar för är processorn, som skiljer sig åt. Blåtand kan du få med båda varianterna. Själv sitter jag på en mini 1,42 med 1 gig ram - och den flyter på riktigt riktigt bra. Satsa på minne istället för snabbare processor, om du är tvungen att välja. Tänk också på att minin bara har en minnesplats, vilket kan göra det värt att satsa på 1 gig direkt.

Däremot ska du vara medveten om att mac mini inte är någon spelmaskin (det är i ärlighetens namn ingen mac, testet av doom3 på en PowerMac imponerade föga) där den stora flaskhalsen är grafikkortet. Om du är van att spela mycket och snyggt med din Amd64 - och det är det viktigaste för dig - är nog inte mac mini ett speciellt bra val är jag rädd.

mvh
FrrH

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 14:44

Tackar, tackar. Det blir en 1,42. Det handlar ju ändå bara om ca 500 kr. Jag spelar ingenting på min A64 men tänkte börja spela lite BF när jag fått macen.

Tack för svaren i alla fall.

Nja,
Det du betalar för i 1,42 varianten mot 1,25 är (förutom den större hdd:n) endast siffran. Det sitter samma processor i dem. Kan man löda går det finfint att köra båda i 1,5 ghz.

Ang vardagssysslor behöver du nog inte oroa dig. Vi kör Photoshop CS, Indesign CS, Illustrator CS, Acrobat och IE samtidigt utan problem på en allrounddator som är en G4 800Mhz med 512 ram. Den har nog snabbare hdd än minin iförsej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-30 19:23

Det är samma processor men i 1,42 sitter en som klarat testen bättre så teoretiskt är den stabilare vid 1,42ghz.

Ursprungligen av JoakimG:

Det är samma processor men i 1,42 sitter en som klarat testen bättre så teoretiskt är den stabilare vid 1,42ghz.

Testen är inte teoretisk utan praktisk, så rent praktiskt är 1.42Ghz stabilare än 1.25Ghz i samma hastighet men teoretiskt så kan 1.25Ghz vara lika stabil...;)

1
Bevaka tråden