Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flimmer på en Imac 15" globe

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-24 10:57

Hejsan

I måndags så satt jag med min bros dator och började fixa den lite!
Installerade några prog osv.
Tisdag morgon så Upplever min bror datorn som fruktansvärt seg och badbolls effekten är hela tiden.
Åker dit på tisdagen å skall kolla på problemet och man hann knapp sätta på den innan den gråa rutan med 4 olika språk säger åt dig att tvångsavsluta datan genom on/off knappen.

Efter mycket om och men så kom jag in i datorn och reprareade alla behörigheter. Säkert 2000 (tusen) fel!!
Går igenom den igen med cocktail och diskwarrior genom min PB (f vid uppstart) De ger inget fel men problemet kvarstår. Flimmret på skärmen. Som är en massa lodräta sträck, i början mest vid musen och skuggorna för att sen bli hela/halva skärmen och den gråa rutan dyker upp. och omstart är ett måste.

Tänkte det kan vara något med Systemet så vi installerade om hela burken å gjorde om allt på nytt!
Men icke det kommer då och då. Dock inte lika snabbt å mycket som tidigare.
Så frågan är om det är någon disk. ram minne, grafikkort eller moderkort? För systemet är det nog inte. Har iof inte nollat garfikkortet. Kan inte heller köra hårdvaru testet på den. Får "testet kan inte köras på denna maskin (omstart) (stänga av)"

Förslag?

//t

Låter helt klart som ett hårdvarufel, skulle gissa på något i stil med defekt grafikminne eller något liknande eftersom det resulterar i videoskräp på det där sättet. I så fall är enda lösningen nog moderkortsbyte, allt sitter ju integrerat på moderkortet på den maskinen. Men jag hoppas för din brors plånboks skull att det är något annat

1
Bevaka tråden