AppleCare - Är det värt pengarna?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-23 21:19

Hej!

Har beställt en mac mini från Macoteket. Väntar sedan några veckor på leverans någon gång i April.

Förutom själva datorn beställde jag mer minne, 23" Cinema skärm och annat tingel tangel. Vid beställningen sålde säljaren även på mig en AppleCare försäkring för minin. Försäljningsargumentet var att försäkringen skulle täcka problem med skärmen också. Satt och läste det finstilta nu och märker att försäkringen endast verka täcka datorn och inte skärmen. Vad är det som gäller, är det någon som vet med säkerhet?

Brukar normalt vara allergisk mot sådana här försäkringar men efter att ha läst om alla skräckexempel med krånglande mac datorer verkar det ändå göra skäl för namnet.

Om någon här har synpunkt på AppleCare så får ni gärna dela med er!

Tänkte iaf. ringa imorgon till Macoteket och höra efter.

hrm, surfade lite till och hittade Apples egen information:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91002/wo/yh5YZ9ORSqQT2V2Tw2jhEBabcdF/0.5.0.6.9.9.1.15.1

Citat:

Heltäckande skydd
AppleCare Protection Plan omfattar din Mac, ett AirPort Extreme-kort, en AirPort Express- och AirPort Extreme-basstation och RAM-minne från Apple som du har köpt till din Mac. Kunder som köper en Mac mini, Power Mac eller PowerBook kan också försäkra en Apple-bildskärm, förutsatt att Mac-datorn och bildskärmen köps samtidigt.

Samt den här omröstningen:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=66659&highlight=applecare

Dock om någon har synpunkter på just applecare så är jag intresserad!

/matt

Senast redigerat 2005-03-23 21:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-23 22:15

• AppleCare täcker inte bara datorn, utan även bildskärmen, och de finns med på samma kvitto eller faktura.
• Med AC har du 3 x 365 dagars support. Utan AC har du bara 90 dagars support.
• Det är betydligt lättare att sälja en begagnad produkt som har garanti kvar än en produkt som saknar garanti.

En liten fråga.

Var någonstans står det specificerat att man måste köpa till AppleCare inom 12 månader.
Ser man på AppleStore, så framkommer det inte alls.

Ursprungligen av kustvagen:

En liten fråga.

Var någonstans står det specificerat att man måste köpa till AppleCare inom 12 månader.
Ser man på AppleStore, så framkommer det inte alls.

Gå till http://www.apple.com/se/support/products/proplan.html och hämta hem produktbladet. I produktbladet står att "För att du skall kunna teckna en AppleCare Protection Plan måste din produkt fortfarande omfattas av den ursprungliga maskinvarugarantin på ett år."

//Mikael

• Oregistrerad
  • 2005-05-15 10:19

I mitt fall nej. Jag kan köpa en dryg toppmodell G5a för de pengar jag sparat trots att jag precis köpt ett nytt grafikkort som dött.

Det ligger is sakens natur att det inte är lönsamt på lång sikt. Har man dåligt med pengar kan det vara (ett dyrt) sätt att försäkra sig om att datorn går i tre år.

Om en komponent går sönder torde du få samma typ av komponent som satt i. Dvs. att komponent värdet är betydligt lägre än vad det var när du köpte datorn. Har du inte Apple Care kan du passa på att uppgradera komponenten.

1
Bevaka tråden