Macoteket - helt oseriösa?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har jag, som nybliven macägare, två gånger besökt Macoteket på Birger Jarlsg. Första gången blev jag och min sambo mycket illa bemötta, eller snarare ignorerade. Alltså, har jag frågor som jag ställer i vänlig ton, vill jag inte bemötas med suckar och himlande ögon.

Dum som jag är gick jag dit igen idag och handlade en hårddisk och två ramminnen till min nya dual G5. Installerade allt, startade up och finner att på den "nya" hårddisken ligger ett komplett system X 10.3 instellerat, med Final cut osv och en massa bildfiler, hemmakataloger etc. De äldsta filerna var daterade mer än ett år tillbaka.

De kränger alltså begagnade prylar och påstår att de är nya, eller också har de inte koll på vad de säljer.

Usch och fy, och jag som valde dem framför webhallen och Mycom för att jag tänkte gynna en macåterförsäljare. Men när nu Mycom börjat sälja mac, och personalen på Inlife är så trevliga så finns det tack och lov alternativ som känns mer seriösa.

Det som får mig att känna mig extra dum är att jag blev varnad för Macoteket innan jag gick dit, just för deras attityd mot nyblivna macägare. Vännen som gav mig varningen lyssnade jag inte på, tänkte att han nog bara stött på en säljare som hade en dålig dag, men nu är jag inte riktigt lika säker...

Nå, får väl gå dit imorgon och ge dem en chans att förklara sig. Har fler än jag dessa erfarenheter, eller hör det till ovanligheterna?

• Oregistrerad
  • 2005-03-23 17:24

Det där låter inget vidare. Om du letar efter en annan butik i Sthlm rekommenderas Inlife på Sveavägen (om du vill stödja mac-återförsäljare). Har handlat där vid ett flertal tillfällen och alltid blivit trevligt bemött.

mvh
FrrH

Ursprungligen av crownswe:

Nu har jag, som nybliven macägare, två gånger besökt Macoteket på Birger Jarlsg. Första gången blev jag och min sambo mycket illa bemötta, eller snarare ignorerade. Alltså, har jag frågor som jag ställer i vänlig ton, vill jag inte bemötas med suckar och himlande ögon.

Dum som jag är gick jag dit igen idag och handlade en hårddisk och två ramminnen till min nya dual G5. Installerade allt, startade up och finner att på den "nya" hårddisken ligger ett komplett system X 10.3 instellerat, med Final cut osv och en massa bildfiler, hemmakataloger etc. De äldsta filerna var daterade mer än ett år tillbaka.

De kränger alltså begagnade prylar och påstår att de är nya, eller också har de inte koll på vad de säljer.

Usch och fy, och jag som valde dem framför webhallen och Mycom för att jag tänkte gynna en macåterförsäljare. Men när nu Mycom börjat sälja mac, och personalen på Inlife är så trevliga så finns det tack och lov alternativ som känns mer seriösa.

Det som får mig att känna mig extra dum är att jag blev varnad för Macoteket innan jag gick dit, just för deras attityd mot nyblivna macägare. Vännen som gav mig varningen lyssnade jag inte på, tänkte att han nog bara stött på en säljare som hade en dålig dag, men nu är jag inte riktigt lika säker...

Nå, får väl gå dit imorgon och ge dem en chans att förklara sig. Har fler än jag dessa erfarenheter, eller hör det till ovanligheterna?

å andra sidan...

...verkar jag just ha fått alla apples program på en hårddisk men tyvärr är man för hederlig för att utnyttja det.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-23 17:30

...verkar jag just ha fått alla apples program på en hårddisk men tyvärr är man för hederlig för att utnyttja det.

Ligger de på skivan när du köper den så får de väl anses som "bundlade"!

Anyway: I Uppsala-butiken har jag fått mycket bra bemötande, så de verkar seriösa i alla fall.

• Oregistrerad
  • 2005-03-23 17:32

Du får väl anmäla macoteket till APB

Fildelning på nytt sätt

Nja, inte fildelning. De har ju faktiskt SÅLT programmen till mig. Det är väl ändå allvarligare?

• Medlem
  • 2005-03-23 18:44

Jag har samma erfarenhet som du, även om jag fått väldigt bra bemötande på macoteket också. Jag väljer Inlife, trots att de ibland är lite dyrare och har ett klart mindre sortiment.

Mycom är väl verkligen inte en bra butik? Köerna ringlar ut genom dörren, bara för att vissa saker är 20 kr billigare än på andra ställen, och de som jobbar där rör sig som sengångare.

Ursprungligen av stfm:

Mycom är väl verkligen inte en bra butik? Köerna ringlar ut genom dörren, bara för att vissa saker är 20 kr billigare än på andra ställen, och de som jobbar där rör sig som sengångare.

Nej, det är väl sant. Men jämför med Webhallen, som visserligen har otroligt effektiv och kunnig personal, men ack vilken väntetid. 40-50 i kö före är ju inte direkt ovanligt...

Hursomhelst är det positivt att Mycom börjat sälja macar!

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-03-24 10:41
Ursprungligen av stfm:

Med reservation för att jag inte har haft kontakt med Mycom sen de flyttade från PUB-huset, har jag bara haft goda erfarenheter av dem. Visst är både de och Webhallen plågade av rejäla väntetider om man inte kan välja när man går dit, men då är hemligheten att man lägger sin beställning på deras hemsida och sen väljer "hämta i butiken" som leveranssätt. Både Webhallen och Mycom har en speciell kassa för de beställningarna och där är väntetiden betydligt kortare.

Ursprungligen av stfm:

Hata Mycom! Köpte en hårddisk som när jag öppnade den visade sig vara av fel typ (S-ATA) men fick inte byta den TROTS att jag talat om för SENGÅNGARFÖRSÄLJAREN vad jag ville ha. "Förpackningen är ju bruten -du kan maila min chef om det men...." Vilket jag också gjorde men har på de 5 veckor som gått inte fått något svar. SKITSVAGT för en SKITSAK!

Ang Macoteket: Det verkar vara svårt att hitta butikspersonal som BÅDE är trevliga mot kunder och kan nåt om teknik. Ibland får jag litet "halvarrogant finnig tånårsdatanörd" känsla från IRL-säljarna...

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-03-24 14:58
Ursprungligen av Kakazooka:

Ang Macoteket: Det verkar vara svårt att hitta butikspersonal som BÅDE är trevliga mot kunder och kan nåt om teknik. Ibland får jag litet "halvarrogant finnig tånårsdatanörd" känsla från IRL-säljarna...

Ev missförhållanden gäller i varje fall inte Macoteket i Linköping. Där är de mycket trevliga och det de inte kan svara på återkommer de med.
Åk till Linköping!

Ursprungligen av Le:

Ev missförhållanden gäller i varje fall inte Macoteket i Linköping. Där är de mycket trevliga och det de inte kan svara på återkommer de med.
Åk till Linköping!

Ja... en omväg på 200 km kan litet trevligt bemötande säkert vara värt...
(Grattis till Linköping)

Ursprungligen av Kakazooka:

Hata Mycom! Köpte en hårddisk som när jag öppnade den visade sig vara av fel typ (S-ATA) men fick inte byta den TROTS att jag talat om för SENGÅNGARFÖRSÄLJAREN vad jag ville ha. "Förpackningen är ju bruten -du kan maila min chef om det men...." Vilket jag också gjorde men har på de 5 veckor som gått inte fått något svar. SKITSVAGT för en SKITSAK!

Mig veterligen så har du alltid rätt till ångerrätt. Vare sig förpackningen är bruten eller ej.

• Medlem
  • 2005-05-04 00:29
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Mig veterligen så har du alltid rätt till ångerrätt. Vare sig förpackningen är bruten eller ej.

Bara vid distansköp (postorder etc.). Vid köp över disk har butiken ingen skyldighet att erbjuda "öppet köp". Vissa gör det ändå.

• Oregistrerad
  • 2005-03-23 19:05

Lustigt att den här diskussionen ofta dyker upp gällande macoteket. Har dom inte lärt sig nåt än?

Ursprungligen av DaPhox:

Lustigt att den här diskussionen ofta dyker upp gällande macoteket. Har dom inte lärt sig nåt än?

Beror väl på att de säljer mest. Min erfarenhet av Macoteket är mycket bra. Inlife däremot har inte levt inte upp till sitt goda rykte.
Med sina höga priser och personal som inte är direkt pålästa.

service

Ja har fått bra service på bägge ställena trots att jag en ganska grön.

• Oregistrerad
  • 2005-03-23 19:31
Ursprungligen av Errol Garner:

Beror väl på att de säljer mest.

So?...

Med sina höga priser och personal som inte är direkt pålästa.

Mja, jag lämnade in min mac mini på Inlife som bara tjöt och vägrade att starta (höll två veckor). Tydligen hade minnet rykt. Det tog dem 1 1/2 timme att fixa den och ringa mig för att bekräfta att det var bara att hämta! Snabba ryck, minst sagt.

Som auktoriserat servicecenter måste de väl ha viss kunskap om produkterna de säljer ändå?

Mja, jag lämnade in min mac mini på Inlife som bara tjöt och vägrade att starta (höll två veckor). Tydligen hade minnet rykt. Det tog dem 1 1/2 timme att fixa den och ringa mig för att bekräfta att det var bara att hämta! Snabba ryck, minst sagt.

Visst det gick snabbt men minnet är bland det första man kollar om datorn strular.

Visst det gick snabbt men minnet är bland det första man kollar om datorn strular.

Jo, men en dag brukar man få vänta, 1 1/2 timme är väldigt snabbt...

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-23 20:51

Det är verkligen skillnad på de olika säljarna på Macoteket Sthlm. Vissa är trevliga och kunniga medan andra inte verkar vilja befatta sig med en kund som bara ska köpa EN dator eller nåt billigt tillbehör...

Inlife all the way...

• Oregistrerad
  • 2005-03-24 12:24

Instämmer med föregående talare.

Macoteket i Sthlm är hur korkade och snorkiga som helst. Försöker kränga FEL grejer till en.

Uppsala har en nyöppnad butik. Mycket trevlig personal.

Däremot varnar jag för Macademic i uppsala. Svindyra och lååångsamma vad gäller service. Service är fel ord... "sina åttaganden" är bättre överensstämmande.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-03-24 13:24

Du får gärna redovisa vad dom har/hade till sitt försvar, kan bli kul att höra.

Ursprungligen av xtimmyx:

Du får gärna redovisa vad dom har/hade till sitt försvar, kan bli kul att höra.

Liten update då! Jag gick dit och lämnade över håddisken. Ojdå, hoppsan, det förstår jag inte hur det kunnat hända blev kommentaren... Men visst skulle det gå bra att byta. Dessvärre hade jag klantat mig och glömt kvittot hemma, och då var det tvärstopp. Trots att mannen som dagen tidigare sålt mig hårddisken stod på andra sidan disken.

Så tisdag...

Liten update då! Jag gick dit och lämnade över håddisken. Ojdå, hoppsan, det förstår jag inte hur det kunnat hända blev kommentaren... Men visst skulle det gå bra att byta. Dessvärre hade jag klantat mig och glömt kvittot hemma, och då var det tvärstopp. Trots att mannen som dagen tidigare sålt mig hårddisken stod på andra sidan disken.

Så tisdag...

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta...
Fråga Apple vad dom tycker om detta?

Ja, då var det över!

Min sambo gick dit och fick byta. Som tur var hann hon upptäcka i tid, dvs innan hon lämnat butiken, att ersättningsdisken dom gav henne var en 120 GB istället för den 160 GB som jag bytte in....

Sen fortsatte mitt flyt! Från inLife köpte jag en splirrans ny ipod mini, också via min sambo som agerade mellanhand. Den levererades i en vacker blå förpackning och både kvitto och kartong talade om för mig att jag nu var ägare till en blå ipod mini med hela 6 GB! Väl hemma öppnade jag den förseglade kartongen och hittar en grå ipod mini 4 gb.

Kan säga att jag börjat äta en del Treo på sistone

Ja, då var det över!

Min sambo gick dit och fick byta. Som tur var hann hon upptäcka i tid, dvs innan hon lämnat butiken, att ersättningsdisken dom gav henne var en 120 GB istället för den 160 GB som jag bytte in....

Sen fortsatte mitt flyt! Från inLife köpte jag en splirrans ny ipod mini, också via min sambo som agerade mellanhand. Den levererades i en vacker blå förpackning och både kvitto och kartong talade om för mig att jag nu var ägare till en blå ipod mini med hela 6 GB! Väl hemma öppnade jag den förseglade kartongen och hittar en grå ipod mini 4 gb.

Kan säga att jag börjat äta en del Treo på sistone

Då går man tillbaka med den och begär en ny. Ångerrätten du vet.

Jo det råder väl knappast nån tvekan om att han kommer göra det, men det är surt som fan att behöva gå till affären två gånger (minst, i hans fall) för varje produkt man köper.
Läste förresten nån Metro-kolumn om ämnet alldeles nyligt...

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Då går man tillbaka med den och begär en ny. Ångerrätten du vet.

Bevaka tråden