Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda gamla brända CD?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-23 15:52

Mina första hembrända CD håller nu tydligen på att försvinna. Fem stycken CD har detta året visat sig vara "tomma" och inte gått att öppna. Finna det något program som kan hitta, öppna och rädda det som räddas kan från en CD som har slutat att fungera normalt. I något fall hade jag foto som jag ville spara och som nu inte ville accepteras av någon dator. Jag skulle vilja få fram en del av dom fotona igen på något vis.
I värsta fall kan jag tänka mig ett program till PC också. Det viktigaste är att få fram min förlorade information.
En följdfråga är också om man kan på något sätt kontrollera en CD och se hur länge den kommer att hålla?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-23 19:37
Ursprungligen av ariis:

Mina första hembrända CD håller nu tydligen på att försvinna. Fem stycken CD har detta året visat sig vara "tomma" och inte gått att öppna. Finna det något program som kan hitta, öppna och rädda det som räddas kan från en CD som har slutat att fungera normalt. I något fall hade jag foto som jag ville spara och som nu inte ville accepteras av någon dator. Jag skulle vilja få fram en del av dom fotona igen på något vis.
I värsta fall kan jag tänka mig ett program till PC också. Det viktigaste är att få fram min förlorade information.
En följdfråga är också om man kan på något sätt kontrollera en CD och se hur länge den kommer att hålla?

Jag gissar att du inte har samma dator nu som du hade när du brände dom? Kanske att en nyare spelare har problem läsa dem kolla om någon här eller i bekantskapskretsen har en äldre Mac med 1-8X CD-spelare så tror jag det förhoppningsvis går att läsa dem.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-24 16:21

Nä det är dom ju inte brända på den jag har nu men jag har spelat dom tidigare, både på DVD/CD-spelare och annan dator och då har dom fungerat. Den yngsta skivan är bara fyra år gammal och bränd på en PC medan andra är bränd på mac, fast lite äldre. Jag spelade en musikskiva bara för något år sen utan problem som nu är tom och en skiva från samma tillfälle gick att kopiera över till hårddisken men sedan gick den inte heller att spela. Skivorna var billiga och en del hade klistrad etiektt.
Det är ju möjligt att min gamla externa CD brännare skulle kunna läsa dom men den är död sedan länge.
Problemet är ju att hembrända skivor kommer att förstöras av tidens tand vilket ju mina tycks börja med nu. Så frågan om det finns "räddningsprogram" för nyligen "tömda" skivor. Är det någonsom vet vad som händer när hemnbrända skivor, välvårdade och vällagrade, tappar sin information??

1
Bevaka tråden