iMac eller Mini + PC tillbehör?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-23 15:48

Hej!

Ny medlem på 99mac och blivande switcher här! Sitter i ett angenämnt dilemma som jag dock måste lösa den här veckan. Det är väl ett vanligt tema här, men hoppas ni inte tröttnar, snart har ni frälst en till!

Har två alternativ:

1, Köpa en 17" iMac G5 med 1GB ram, eventuellt med Superdrive, och i samma veva "avveckla" min PC som egentligen fyller mina nuvarande behov men som inte är en Mac!

2, Köpa en Mac mini 1,25GHZ med 1GB ram, eventuellt med Superdrive. Då kan jag ha en ny 19"skärm jag redan har och dessutom klarar av att ha min gamla PC inkopplat via VGA i samma skärm. I detta alternativ skulle jag även ha en extern 250GB hårddisk o PC-trådlöst tangentbord och mus, båda till ett mycket överkomligt pris.

Sammantaget skulle alt 1 kosta mig ca 5000:- mer, är det verkligen värt det? Vad får jag som jag saknar i alt 2? Jag kommer mest att surfa, och iLife:a. Kanske även göra vissa djupdykningar i Garageband. Kommer dock inte att köpa innan Tiger är släppt då det inte är akut just nu.

Tack för hjälpen!!

• Oregistrerad
  • 2005-03-23 16:09

Inte för jag tror alt.1 är dåligt, tvärt om, men med alt.2 så råder det ju ingen tveksamhet om att en switch är rätt melodi.
Med alt. 1 får du ju egentligen en bättre mac-lösning, men alt2. låter ju dig både äta kakan och ha den kvar...

Jag skulle kört på alt2 bums (säg att skillnaden blir 4000:- ) och sedan köpt en iMac G5 - 2006 senare

• Oregistrerad
  • 2005-03-23 16:57

Håller med föregående skrivare. Tror du inte att behovet av en kraftfullare Mac är stort så handla en Mini. Känns det sen bra och du lyckas avveckla Wintelmaskinen helt så kan du ju alltid uppgradera - med extern disk, skärm och tillbehör kvar!

/Y

• Oregistrerad
  • 2005-03-23 17:22

Jag håller med Pär.

Kör själv på en mini och det räcker alldels utmärkt, särskilt med 1 gig ram i burken. Om jag förstår ditt inlägg rätt har du redan en ny skärm som du kan använda med din mini - i det fallet blir ju Imac:en betydligt dyrare än de 5000 kronornas skillnad. Börja med en mini. När (inte om) du blir så pass nöjd att du aldrig vill ta i en pc igen kan du börja flukta runt på alternativ, vill du då ha en PowerMac har du redan skärmen.

mvh
FrrH

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-23 18:11

Tack

Ja, det stämmer. Har en 19" skärm med både DVI och VGA ingång. På min PC har jag även en del programvara, även om jag använder dem väldigt sällan så känns det bra att kunna använda dom tills jag hittar ett alternativ eller något bättre till Mac. Vill inte använda mer skrivbordsyta så möjligheten att kunna koppla in en Mini i existerande skärm känns otroligt lockande!

Är det någon som upplevt någon skillnad mellan Mini på 1,25GHz och 1,42GHz? Behöver ju inte det extra hårddiskutrymme som följer med (köper extern hårddisk), så nära 1000:- för 0,17GHz, det är väl knappast värt det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-23 22:07

Hej!

Jag satt själv och funderade men jag har hört en hel del negativt om iMac. Speciellt har jag hört om hög ljudnivå samt problem med skärmen.

Att ha en separat skärm, som oftast har betydligt längre livslängd än datorn, tilltalade iaf. mig.

Jag valde en 1.42mhz variant och mycket minne eftersom den trots allt inte är någon raket och varje liten prestandaförbättring är välkommen. Inte för att jag bryr mig om encodningshastigheter eller så utan jag vill att gränssnittet skall flyta på utan för mycket seghet.

/matt

inte alls seg

1,25 Ghz är absolut inte seg, köp den. 1,42 ska bara köpas om du ska ha 80 gb hårddisk eftersom det ingår i det paketet, docks så har du en extern disk. Så mitt tips e 1,25.

1
Bevaka tråden