Risk för nya iBooks närmaste 2-3 veckorna?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-23 10:29

Funderar oerhört starkt på att skaffa mig en tolvtums iBook. MacRumors rekommenderar inte direkt köp ("Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle") och den nuvarande modellen är ju faktiskt från oktober.

Såg nåt rykte på nätet om att det kanske skulle komma nya modeller just idag (23 mars), men det verkar ju inte ha hänt. Men brukar det inte släppas Macar så här mot slutet av mars? Vad tror ni? Kan det komma upphottade iBooks de närmaste två-tre veckorna?

Och nej, detta är inte ett utslag av att jag är rädd att köpa för att det snart kommer bättre. Jag kommer att ha nytta av datorn redan i slutet av april och framför allt under andra halvan av maj pga en del runtflängande och distansarbete. Jag vill alltså köpa datorn så fort som möjligt, men det vore ju trist att slå till på en oktoberdator om det kommer nya fräscha modeller om en vecka...

Några goda råd?

Nej, det finns inga goda råd att ge.
Ingen vet om det kommer nya maskiner nu eller senare.
Det kanske "borde" komma men vad jag vet finns det inga tecken på annat än att maskinen är från Oktober.
Kan du vänta gör det. Kan du inte det köp nu.
Som du själv säger du kommer ha behov av maskinen redan nu. Så här är det att köpa elektronik, det som är nytt idag är gammalt imorrn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-23 11:22

Nej, jag vet. Det var bara en fåfäng förhoppning om att få ett konkret datum att hålla sig till, typ "den 30:e mars är det MW Expo i Basjkortostan - vänta till dess". Såg nu att iBookarna har släppts med oroande regelbundenhet ända sedan våren 2003: april-oktober-april-oktober. Lär väl bli så att det kommer en ny precis när jag får min (skulle vara 2 v. leveranstid med bluetooth, mer minne och större HD), men jag tar nog smällen och beställer när jag kommer tillbaka efter påsk...

Jag tycker det känns som risken är väldigt liten att iBook ska uppgraderas inom kort. Men, jag bryr mig faktiskt inte... jag har nyligen beställt en 12" iBook från Kullander & Kullander här i Malmö, och väntar på leverans... om det kommer en nyare modell med ett monster grafikkort om ett par veckor - meh - så blir det. Det kommer alltid en nyare version... jag hoppas kunna ha min ny iBook i fyra fem år, så det kommer bli gammal då i alla fall...

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2005-03-24 12:41

Det som retar upp mig med "oktober" maskinerna är att dom inte klarar av Core Image teknologin som kommer med tigern som släpps vilken dag som helst (känns det som iaf). Skulle personligen inte köpa en ny iBook som inte drar nytta av denna teknologi i någon större utsträckning. Känns inte bra att ev. behöva lägga drygt 1000 papp på Tiger heller bara några veckor efter att man fått sin beställning. Dom pengarna behövs till en 1GBs ram-modul.

Alla har vi olika prioriteringar att ta hänsyn till och visst kommer det alltid en nyare variant... Men nu känns det som den nya är väldigt närstående.

Du verkar ju vara under lite press här, efter som du är i behov av den så fort som möjligt. Ingen lätt situation. Hoppas du blir nöjd med ditt beslut...

Ursprungligen av Cihan:

Du verkar ju vara under lite press här, efter som du är i behov av den så fort som möjligt. Ingen lätt situation. Hoppas du blir nöjd med ditt beslut...

Behov är det inte; denna dator blir min personlig dator, så det blir till för musikinspelning framför allt, och eventuellt internet samt lite lätt ordbehandling. Det är kanske därför att en eventuell uppgradering av just grafikkortet gör inte mycket för mig. Jag gissar, dock, att det kommer inte inom kort -- Minin har ju nyligen lanserats utan Core Image-support, och den kommer inte tröligen uppgraderas alltför snart. Om man väljer att se på Minin som en iBook utan skärm, kan man tänka sig att eventuella uppgradering kommer ungefär samtidigt på både...

Grafikkort idag:
Mini: ATI Radeon 9200 with 32MB of DDR SDRAM with AGP 4X support
iBook: ATI Mobility Radeon 9200 with 32MB of DDR SDRAM

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-29 17:49

OK, nu har jag lagt min beställning på en tolvtummare trots allt. Då är det väl bara att vänta ett par dagar innan de nya iBöckerna kommer... Men, men. Det får vara värt en del att kunna dra nytta av datorn redan i mitten av april och framöver. Surt att den inte kan dra full nytta av Tigern bara; det visste jag faktiskt inte tidigare.

Det är kanske bäst att strunta i det jag säger övan, se: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=72041

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-31 11:27

Kollade upp det på AppleInsider. Bortsett från det nya grafikkortet, som skulle vara välkommet i Tigern, verkar det ju ändå inte hända så mycket. 1,33 GHz i stället för 1,2 ger väl inte så mycket i praktiken. Dessutom står det ju angående just iBöckerna att "sources warned they may not surface until slightly later in the season". Problemet med de nya styrplattorna ger ju också anledning till viss oro.

Kanske tog jag rätt beslut i alla fall som köpte en tolva nu eftersom jag kommer ha högst konkret nytta av att bli bärbar så fort som möjligt. Jag hoppas på det.

Ursprungligen av tomaira:

Kanske tog jag rätt beslut i alla fall som köpte en tolva nu eftersom jag kommer ha högst konkret nytta av att bli bärbar så fort som möjligt. Jag hoppas på det.

Visst är det rätt beslut!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 23:44

En vecka med iBooken

Jahapp, då är jag lycklig iBook-ägare sedan en dryg vecka tillbaka och jag är verkligen sjukt nöjd hittills. Även om det nu skulle komma nya iBooks också i samband med lanseringen av Tiger eller strax därefter kommer jag inte ångra mitt köp.

Hade varit skönt att få med Tigern direkt, men 175 spänn för uppgradering känns OK. Fick datorn i onsdags, hade nytta av den under en casetävling jag deltog i torsdag-fredag, kunde jobba på tåget under lördagen och hade enorm nytta av den mån-ons denna vecka. Var nämligen på kurs i Uppsala då. Satt fast ute i ingenstans på kvällarna med mycket ledig tid. Tack vare iBooken kunde jag fixa en massa skoluppgifter då som skulle gett mig huvudvärk när jag kom hem annars.

Dessutom gillar jag verkligen att använda den. Den är så liten och snärtig, och det är verkligen grymt bekvämt att kunna surfa trådlöst. I skolan (Linköpings universitet) har man tillgång till det trådlösa nätverket i princip överallt, så det är bara att ta en ledig soffa och köra igång.

Känns som att mitt Macande har fått en rejäl nystart, trots att jag varit inbiten Macare sedan slutet av 80-talet. Tack för det Apple!

Ännu en nöjd iBookanvändare alltså. Trevligt! Jag skulle nog säga att iBooken (den vita) faktiskt är Apples mest lyckade mac någonsin om man väger in alla faktorer (framförallt vad man får för pengarna).

Designen på dagens iBook är nästan 4 år gammal nu (2001-05-01 enligt lowendmac), skärmen är väl i princip oförändrad hittills.

Så det är väl dags för en helt ny design i år. (Både för Powerbook och iBook).

Det blir väl sannolikt en widescreen design, jag gissar att en ny liten Powerbook kommer först och sedan nya iBook... bara en teori.. ....

1
Bevaka tråden