En blivande Switcher...behöver köpråd!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag hade tänkt att köpa mig en Powermac 2x 1,8GHz eller 2x 2GHz samt en platt lcd/tft runt 20 tum eller större.
Jag kommer använda det till är trycksaker samt lite video/animeringsproduktion.

Jag har lite frågor kring detta som kanske någon av er kan hjälpa mig med?!

1) Ska jag vänta med köpet pga:
-Tiger lanseras snart
-Powermac kommer uppgraderas inom kort (närmaste 1-2 mån) och därmed lägre pris

2) Är det ngn större skillnad på Powermac 2x 1,8/ 2x 2?
-Snabbheten i allmänhet?
-Låter 2x 2 mer? Låter dem mycket allmänt?

3) Hur långt kommer man med standard grafikkortet (GeForce FX 5200 Ultra)
-Kan man spela de nyaste spelen?

Gällande skärmköpet:
Är Apple Cinema 20" en bra skärm eller finns det bättre för typ samma pengar?

-Jag letar efter en Platt lcd/tft skärm för max 12 000:- (Helst Widescrren format)
-Är rätt noga gällande kvalitet, men inte så att jag kommer använda mig uttav en hårdvaru kalibrator mm.
-Jag föredrar widescreen formatet och har kikat på Dells 20" (Dell 2005FPW 20) men efter har läst bla. här avstått från köpet då Dellskärmen lider av Backligh problem. Finns det kanske ngt annat alternativ som erbjuder samma format?

Har även kikat på Dells nya skärm (Dell UltraSharp 2405FPW) som verka fått bra recensioner och har en intressant spec på pappret iaf. Ngn som vet ngt om denna skärm? Verka som det sitter en Samsung platta i den. Men har förstått att det är avgörande vilket chip som styr skärmen etc.

Ingen som har sett den i verkligheten? Frågan är om den är ljusstark och återger färgerna bra samt inte lider av backligt problem.

En sista fråga som jag kom på just nu. Kommer man långt med en iMac 20" med det jag ska ha den till? Kommer jag märka ngn större skillnad?
-Hur pass framtidssäker är den gällande Ram minne man kan skicka in i den etc?

Tack på förhand! (Ha lite överseende med mina newbei frågor) :rolleyes:
Snart är jag en i mängden igen!

• Oregistrerad
  • 2005-03-23 08:03
Ursprungligen av brunoman:

1) Ska jag vänta med köpet pga:
-Tiger lanseras snart
-Powermac kommer uppgraderas inom kort (närmaste 1-2 mån) och därmed lägre pris

Tveksamt att vänta. Vad betyder "snart"? Det kanske dröjer till i 30 juni (första halvan av 2005). Och du kanske skulle vänta in den första uppgraderingen av Tiger, för säkerhets skull.

Nya PowerMacar kanske levereras först i början av september.

Ingen vet.

Kan du verkligen vänta på att använda Mac för att eventuellt spara några tusenlappar?

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-23 10:27

Det jag kan säga är att iMac 20' duger gott till det du vill göra skärmen är fantastiskt bra, 2GB ram räcker ju en bit om man har dom behoven och pengarna! själv kör jag med 1GB, videoredigering, bildbehandling och 3D animering funkar mycket bra, dock förstår jag inte varför alla vill spela på datorn när det finns spelkonsoller för runt 1000:- som gör jobbet. När du skall handla är ju dock beroende på behov att vänta och se om Tiger annonseras den 1 April kan ju vara OK.

1
Bevaka tråden