iPod Camera Connector tillgänglig på AppleStore

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så finns iPod Camera Connector i AppleStore. 275 kr.

Enligt spec så krävs iPod Photo. Jag ska definitivt skaffa en. Vem blir först?

Vad innebär denna lilla adapter rent praktiskt då?

Att man kan koppla sin digitalkamera direkt till iPoden och föra över bilder.

Jo det antog jag, kan man göra det under drift? Typ ha ipoden i bältet, en USB kabel el Firewire kabel ner till ipoden ifrån kameran och ta bilder o spara dom direkt på ipoden?

Nej det skulle jag inte tro. Kameran har ju ingen programvara för att snacka med iPod. Det är iPoden som genom adaptern kan snacka med en kamera och kopiera bilderna på minneskortet.

Men när du har fullt på minneskortet så är det ju bara att tanka över iPoden. Ganska lämpligt vid längre resor t.ex.

Det står typ ingenting om hur det går till, hur sorteras bilderna, datum/tid kanske?

Listan över kompatibla kameror är inte särskildt imponerande.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-03-23 12:08

Men om man läser under listan av testade kameror öppnar sig nog fler möjligheter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-23 12:16

Skitbra pryl på resan!

Jag har lagt en beställning nu, trots att min Konica/Minolta G400 inte är med på listan. Den borde nog funka.

Lite dåligt av Apple att inte testat fler kameror. Antar att listan kommer att växa när adaptern finns ute hos folk som testar.

• Oregistrerad
  • 2005-03-23 13:08
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag har lagt en beställning nu, trots att min Konica/Minolta G400 inte är med på listan. Den borde nog funka.

Lite dåligt av Apple att inte testat fler kameror. Antar att listan kommer att växa när adaptern finns ute hos folk som testar.

Jag har en Konica KD-510Z, och har pratat med supporten för Konicas digitalkameror, och de sade att min model stödde Mass Storage-protokollet, så troligen är det samma med din, eller att den t.o.m. stödjer fler protokoll.

Det du skall tänka på är att inte ha två minneskort i kameran samtidigt, då du kopplar den mot din iPod, eller mot din dator. Det var i alla fall vad de tipsade mig om.

Om du själv vill prata med teknisk support för din Konica G400 så kan du ringa 013-31 88 12. Kommer inte ihåg vad företaget heter, men det är ett företag sköter support åt Konica Minolta Sverige...

//Mellberg

Ursprungligen av mellberg:

Jag har en Konica KD-510Z, och har pratat med supporten för Konicas digitalkameror, och de sade att min model stödde Mass Storage-protokollet, så troligen är det samma med din, eller att den t.o.m. stödjer fler protokoll.

Det du skall tänka på är att inte ha två minneskort i kameran samtidigt, då du kopplar den mot din iPod, eller mot din dator. Det var i alla fall vad de tipsade mig om.

Om du själv vill prata med teknisk support för din Konica G400 så kan du ringa 013-31 88 12. Kommer inte ihåg vad företaget heter, men det är ett företag sköter support åt Konica Minolta Sverige...

//Mellberg

Jo det borde nog inte vara några problem med moderna kameror som funkar som kameror brukar funka. Jag har bara ett SD-kort i min men det är bra att veta.
Vi får väl fixa en egen lista här på 99mac/iPod.se med testade kameror.

Nu är Connectorn på väg med TNT! Återkommer nästa vecka med ett utlåtande.

• Oregistrerad
  • 2005-04-07 11:47
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Nu är Connectorn på väg med TNT! Återkommer nästa vecka med ett utlåtande.

Nu är jag på G att köpa en jag med.

Har du testat din tillräckligt för att kunna delge oss andra lite info om vad du tycker om den och hur pass bra det fungerar i allmänhet och med din kamera Konica/Minolta G400?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-01 12:14

Intressant att det bara skall fungera till photo. En polare köpte ju sin iPod 4G 40gb och har med någon photo-meny på denna, jag tolkade det som ett tecken på att den var kompatibel med kommande tillbehör.

Har haft så fullt upp den här veckan så jag har knappt testat den.

Men den funkar iaf med min G400. Pluggade i kameran och direkt visade iPoden hur många bilder som fanns. Jag kunde då välja att importera vilket gick ganska snabbt. Därefter fanns bilderna att beskåda i Poden.

Så jag ber att få återkomma senare med ett par bilder och en mer utförlig test.
Den var mindre än jag trodde. Passar perfekt i ett litet fack på min kameraväska.

Nu finns det ju en del information att läsa om denna produkt, men jag bidrar här med några bilder på min iPod Camera Connector.
http://hem.mac.se/johan.arvidsson/ipod_cc/index.html

Som helhet kan jag säga att den funkar precis som jag vill att den ska. Enkel att använda och lätt att bära med sig. Enda begränsningen är att iPoden kan inte visa bildspel av importerade bilder. Med bilder från iPhoto kan man köra en automatisk "slideshow" på iPodens skärm eller på en TV/Projektor. Detta går alltså inte med bilder importerade med hjälp av Camera Connector. Bläddra bland bilderna funkar fint men inte just bildspelsfunktionen.

Annars är det inga som helst problem med den här prylen. Helt enkelt klockren enligt min mening.

1
Bevaka tråden