Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långa bildskärmskablar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur långt ifrån datorn kan man ha sin bildskärm? (alltså hur lång kabel funkar)
Finns det någon slags signalförstärkare att koppla in mellan dator och skärm om man vill öka avståndet .

Bakgrunden till frågan är att jag inte orkar med minsta brus från datorn eller dess fläktar. Alltså vill jag gömma undan den i en garderob som dessvärre ligger lite för långt från en acceptabel arbetsplats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-20 19:58

Thomas Ytterberg skrev om det här i ett tidigare nummer av MacWorld, men jag hittar inte rätt tidning just nu...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-03-20 21:11
Ursprungligen av David Slättne:

Hur långt ifrån datorn kan man ha sin bildskärm? (alltså hur lång kabel funkar)
Finns det någon slags signalförstärkare att koppla in mellan dator och skärm om man vill öka avståndet .

Jag vet inte vad du har för anslutning till din skärm men om du har en DVI anslutning (vanlig på TFT/platta skärmar) så kan du enligt standarden ha en kabel på 5 meter, dock finns det längre kablar på upp till 10 m som ska kunna fungera, dock bör du ansluta den direkt in i skärmen om möjligt isf för att skarva med skärmens egen sladd. När det gäller USB kablar för tangentbord och möss är också längden 5 m, men här finns aktiva USB kablar (med inbyggd förstärkare som tar strömmen från USB porten) på 5 meter där man kan kedja ihop upp till 25 m, egentligen är det en USB hub men den har bara en kontakt och en hub har vanligen flera. Tänk på att USB kabeln bör vara USB 2 om man vill ha en extern brännare på skrivbordet, eller om man vill skaffa ett extern USB ljudkort...

Jag funderar själv på att trycka in datorn i en garderob här hemma och därför har jag kollat längderna på DVI och USB, http://www.dustin.se har vad man behöver...

-J

För vanliga analoga anslutningar kan man ha ganska långa kablar. I vårt konferensrum har vi 15 meter kabel till projektorn. Projektor eller bildskärm är ju samma sak.

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-04-20 05:30

Till en billig standard flatskärm kan det vara mkt begränsat!

Min Hansol H950 19" TFT går bra med 2m DVI till tex min Mac mini eller ATI 9800 Pro i min MDD Power Mac. Men den fina guldplätterade 5m DVI-kabeln går inte på nån av dem! - - Blir soptunnan tyvärr för den.

Ursprungligen av David Slättne:

Hur långt ifrån datorn kan man ha sin bildskärm? (alltså hur lång kabel funkar)
Finns det någon slags signalförstärkare att koppla in mellan dator och skärm om man vill öka avståndet .

Bakgrunden till frågan är att jag inte orkar med minsta brus från datorn eller dess fläktar. Alltså vill jag gömma undan den i en garderob som dessvärre ligger lite för långt från en acceptabel arbetsplats.

Långa bildskärmskablar är ofta en dålig idé. Det är bättre att använda produkter som omvandlar bildsignalerna till något annan hållbarare kod och skickar genom andra tåligare kablar och sedan omvandla tillbaka till bildsignaler. Till exempel:
http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=55801&group=normal&stamp=1113980330&extended_info=381666

Jag har kört till projektor många gånger med 25 meter och mer än så och bildförsämringen har varit väldigt liten. (VGA, kan säkert vara annorlunda för DVI och bildskärm osv)

Här är motsvarande extenders för DVI:

http://www.gefen.com/kvm/products/apple-dvi.jsp

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-05-25 20:48

dvi 7.5m funkar inte

Testade att köpa en 7.5m DVIkabel från dustin och köra till en Dell 1901FP från min mac med ATI 7200 blev bild men på en 5-10% av pixlarna var det trasiga färger på så det var inte användbart.

1
Bevaka tråden